Gå til innhold

BMW starter ikke, rar lyd ved start.


Torgrimmen
 Share

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, quandt1960 skrev:

Har du foretatt en kompresjonstest eller bare antar du at alle de andre linkene har det, eller ikke. Problemet som beskrives her kan jo ha flere årsaker og selv om symptomene tilsynelatende er like betyr det ikke at årsaken er identisk. Om batt er lav vil disse bilene sprøyte inn mer drivstoff for å kompensere for lav spenning på injektorene. Ja bilen kan bli sur, men at du nevneverdig mister kompresjon av det, det er det jeg reagerer på. Det er mer sannsynlig at tennpluggene er sur og bare må tas ut for at drivstoffet skal fordampe men det skal sykt mye til for at disse blir så sur, da har du også andre underliggende problemer. Nå er det laget flere millioner biler med M50 og M52 motoren, det er langt flere ting som er mer vanlig på disse enn at de blir så sur at de aldri vil starte. Dette er BMW ikke en gammel skoda motor :) Du ser i disse linkene dine at flere skriver at de har kjørt BMW i åresvis uten å ha vært borti problemet. Du taper ikke nevneverdig kompresjon hvis motoren blir sur såfremt du ikke faktisk har veldig slitte linere, stempelringer og dermed forbruker mye olje. Da har motoren din gjort sitt isåfall 

Du gir deg faen ikke du. Vi er mange som har erfart dette. Det du skriver er lærebok teori og ikke egne erfaringer. I praksis der ute drukner også injection motorer. Enten du liker det eller ikke.

Dessuten mister ikke motoren kompresjon over natta så mye at den ikke starter. Den vil starte og gå på tomgang selv med dårlig kompresjon. Hvis det hadde vært oljefilm på sylinder veggen.

Du får skaffe deg litt erfaring før du kommer med all teorien din. Som hvertfall jeg lærte for mange år siden. Der virker som du sitter og gjengir fra bok og ikke fra erfaring fra det virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torgrimmen skrev:

Skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke finner noen med samme problem/lyd ved start.. Må være 0 kompresjon. Vet ikke hva jeg skal feilsøke videre på..

Det er mange her inne som har opplevd at motoren drar rundt slik som dette. (lyd som du kaller det) Og du har blitt fortalt hva du kan gjøre.

Og det aller første som må skje er å fikse EWS feil meldinger. Hvis du ikke tror på meg får det bli ditt og quandt1960 sitt ansvar.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.3.2018 at 17.00, MrBrum skrev:

Har du kode nr og hvilket diagnose utstyr du bruker? (komplett feilmelding)

Det forekommer at "rolling codes" må resettes. Skjer noen ganger når batteri spenning har vært lav eller batteri har vært koblet fra.  Kan resettes med INPA eller Rheingold. BMW scanner 1.4.0 er jeg usikker på.

Prøv en reservenøkkel hvis du har.

Fått flere feilmeldinger ?

Naboen tok diagnose og alle nøkler hadde «kontakt» med bilen. Vil ikke det vise om nøkkel får kontakt? Skal prøve Å gjøre som du sier å resette rolling codes med INPA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolling codes feilen oppstår selv om nøklene har kontakt med bilen. Hva som skjer står forklart på engelsk lengre opp i tråden. Rolling codes feilen har med synkronisering mellom nøkkel, EWS og DME å gjøre. Og ikke om den har kontakt med bilen eller ikke. :wink:

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, lite kompresjon. Da vil jeg nesten tørre påstå at teorien om at bensin vasker vekk oljefilm som igjen gir lite kompresjon stemmer.

Alltid har jeg gitt full gass når jeg forsøker å få i gang kjøretøy som er gått sur. Full gass gir jo maksimalt med luft inn som i sin tur hjelper på med å fordampe vekk/antenne overflødig bensin. Å følge rådet om å tappe nedi litt olje i sylinder er kanskje ikke dumt heller. 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gnist så skulle den starte med startgass. Den kompresjonen var jo veldig lav, men også veldig ujevn. Du holdt vel full gass når du gjorde testen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.3.2018 at 18.25, Torgrimmen skrev:

Kompresjonstest: 

syl 1: 2,5 bar

syl 2: 5 bar
 
syl 3: 2,8 bar

syl 4: 2,6 bar

syl 5: 5 bar 

syl 6: 5 bar

 

.. 

Bra, nå bør du gjøre en lekkasjetest for å luke ut årsaken som i praksis er det omvendte av det du gjorde nå. Du kan med den isolere årsaken ganske nøyaktig. Du gjorde sikkert en kald test så kompresjonen varm vil være noe høyere men er likevel lav. Ville forventet den ville vært noe høyere enn maks 5 bar effektivt. B20 har statisk teoretisk 11:1 forhold. Er du sikker på du ikke har blåst toppakningen eller toppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.3.2018 at 20.49, MrBrum skrev:

Du gir deg faen ikke du. Vi er mange som har erfart dette. Det du skriver er lærebok teori og ikke egne erfaringer. I praksis der ute drukner også injection motorer. Enten du liker det eller ikke.

Dessuten mister ikke motoren kompresjon over natta så mye at den ikke starter. Den vil starte og gå på tomgang selv med dårlig kompresjon. Hvis det hadde vært oljefilm på sylinder veggen.

Du får skaffe deg litt erfaring før du kommer med all teorien din. Som hvertfall jeg lærte for mange år siden. Der virker som du sitter og gjengir fra bok og ikke fra erfaring fra det virkelige liv.

...Det du skriver er lærebok teori og ikke egne erfaringer... Så du ble kokk før du gikk kokkeskolen? Gir jo ingen mening. Det er lurt å kunne litt teori for å kunne tolke praktiske erfaringer korrekt. Det er ikke greit du over nett bare slenger ut at noen du ikke kjenner ikke har erfaring, det er bare teit og barnslig. du aner ikke hvem jeg er og hva jeg driver med, vær litt konstruktiv. Jeg benekter ikke at folk kan ha problemer men du trekker en sykt kjapt konklusjon på årsak med like symptomer i forskjellige uavhengige saker. 

La oss nå si at det er rett at du mister kompresjon uten en oljehinne på sylinderveggen. Kan du da være så snill og forklare hvorfor det skjer så lærer jeg kanskje noe nytt? Er tross alt derfor jeg bruker dette forumet, fo rå lære noe nytt, men da får de som påstår noe også forklare seg nøye. Det gjør jeg hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å googlet på motorer og "flooded engine" og "fuel washed cylinder" så fremkommer det jo veldig klart at dette er noe som skjer! 

Det anbefales da å tilføre olje i sylinder og tørke motor litt og deretter forsøke å starte.

@quandt1960 

Det du sier er forsåvidt korrekt, men ikke sannsynlig som det @MrBrum sier. Spesielt med tanke på at m52 og m54 er kjent for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, quandt1960 skrev:

Bra, nå bør du gjøre en lekkasjetest for å luke ut årsaken som i praksis er det omvendte av det du gjorde nå. Du kan med den isolere årsaken ganske nøyaktig. Du gjorde sikkert en kald test så kompresjonen varm vil være noe høyere men er likevel lav. Ville forventet den ville vært noe høyere enn maks 5 bar effektivt. B20 har statisk teoretisk 11:1 forhold. Er du sikker på du ikke har blåst toppakningen eller toppen? 

Ingenting som tyder på toppakningen mtp. Olje og kjøleveske. Skjønner ikke hvordan toppen skal vær gåen heller.. Hadde olje i plugghullene igår. Vil teste det dere påstår her med Flooded engine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Otis skrev:

Etter å googlet på motorer og "flooded engine" og "fuel washed cylinder" så fremkommer det jo veldig klart at dette er noe som skjer! 

Det anbefales da å tilføre olje i sylinder og tørke motor litt og deretter forsøke å starte.

@quandt1960 

Det du sier er forsåvidt korrekt, men ikke sannsynlig som det @MrBrum sier. Spesielt med tanke på at m52 og m54 er kjent for dette!

Takk for innlegg Otis. Klar over at flere beskriver det slik, på engelske forum. Ikke sett det på tyske. Om det funker er det fantastisk. Men M52 er godt beskrevet i TIS med kjente problemer fra prod.start, dette er ikke en av de såvidt meg bekjent. Kjører selv med en M52B28 nå og har flere så kjenner disse relativt godt.

Om det funker så er det fantastisk det. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle fungert, kanskje det funker på ganske slitte motorer og kompresjonsringer? Aner ikke, interessant om det gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Torgrimmen skrev:

Ingenting som tyder på toppakningen mtp. Olje og kjøleveske. Skjønner ikke hvordan toppen skal vær gåen heller.. Hadde olje i plugghullene igår. Vil teste det dere påstår her med Flooded engine.

Hadde du olje på tennpluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...