Gå til innhold

F30 tuning


EllefL
 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, macrorain skrev:

Er det en spesiell grunn til at du ikke ønsker å gå for en piggybackløsning? 

Du har alt fra enkle turbokontrollere som Burger motorsports JB+ eller Dinan Sports performance tuner, via diverse plug and play piggybacks fra f.eks Ventura eller Mosselmann, og til mer konfigurerbare løsninger som JB4. 

Du vet at Mosselmann sin kan man få steg 1 og 2 på? Samt styre mye Canbus ting samme som JB4 med knappene på rattet? Og ikke glem metanol innsprøytning med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hørt at den beste metoden er en remap, men jeg kan ikke nok om det selv til at jeg kan gi deg et godt svar. Har vurdert JB4, da denne i det minste ser ut til å optimere/justere mer enn kun én variable. Sett noen som har denne, men ser ut til at den gir en del feilmeldinger om du setter den over 2 eller 3, husker ikke helt i farta. Også er de vel ikke tilpasset din spesielle bil. Pluss at jeg er usikker på den total nm, som nevnt før. Disse girkassene i auto 320 serien, tipper jeg tåler en del mindre enn de som sitter i en 335 f.eks.

@macrorainEr jo fordeler også, kan enkelt fjernes uten bekymring. Mener å huske du har JB+, hva gjorde at du gikk for den kontra 4?

Endret av B3MR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, B3MR skrev:

Har alltid hørt at den beste metoden er en remap, men jeg kan ikke nok om det selv til at jeg kan gi deg et godt svar. Har vurdert JB4, da denne i det minste ser ut til å optimere/justere mer enn kun én variable. Sett noen som har denne, men ser ut til at den gir en del feilmeldinger om du setter den over 2 eller 3, husker ikke helt i farta. Også er de vel ikke tilpasset din spesielle bil. Pluss at jeg er usikker på den total nm, som nevnt før. Disse girkassene i auto 320 serien, tipper jeg tåler en del mindre enn de som sitter i en 335 f.eks.

@macrorainEr jo fordeler også, kan enkelt fjernes uten bekymring. Mener å huske du har JB+, hva gjorde at du gikk for den kontra 4?

Maksimal total nm er 500nm som nevnt tidligere. Du har følgende automatkasse: ZF8HP50 (Du finner info om maks nm f.eks her https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission).

en JB4 (og selv en JB+) vil være tilpasset din bil hvis du justerer den selv. Det at man kan justere mer enn en variabel er ikke noe kvalitetstegn eller sikkerhet mot feil i seg selv. Alt som skjer i bilen din henger sammen, og justeres løpende av bilens ECU. Så selv om du bare tukler med en parameter, vil ECUen "se" dette og justere resten for deg. Det viktigste er riktig bensinblanding og tenning, og det styrer ECUen løpende.

Jeg endte på JB+ da det er svært enkelt å ta ut og inn f.eks ifm service, og jeg tenker at dette er en enkel og moderat måte å trimme på som gir meg full kontroll på hva som skjer. Den justerer ikke noe annet enn turbotrykk, så jeg vet dermed at ikke tenning eller bensinblanding presses forbi sikkerhetsmarginer, siden dette som tidligere nevnt ivaretas av den originale ECUen. Som småbarnsfar som ikke bruker bilen til daglig er det også såpass sjelden jeg kjører bilen aktivt at jeg er godt fornøyd med 280+ hk. Hadde jeg hatt mer tid til å justere og teste hadde jeg nok valgt JB4, men p.t er det mer realistisk med noe som er plug and play. :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, macrorain skrev:

Maksimal total nm er 500nm som nevnt tidligere. Du har følgende automatkasse: ZF8HP50 (Du finner info om maks nm f.eks her https://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission).

en JB4 (og selv en JB+) vil være tilpasset din bil hvis du justerer den selv. Det at man kan justere mer enn en variabel er ikke noe kvalitetstegn eller sikkerhet mot feil i seg selv. Alt som skjer i bilen din henger sammen, og justeres løpende av bilens ECU. Så selv om du bare tukler med en parameter, vil ECUen "se" dette og justere resten for deg. Det viktigste er riktig bensinblanding og tenning, og det styrer ECUen løpende.

Jeg endte på JB+ da det er svært enkelt å ta ut og inn f.eks ifm service, og jeg tenker at dette er en enkel og moderat måte å trimme på som gir meg full kontroll på hva som skjer. Den justerer ikke noe annet enn turbotrykk, så jeg vet dermed at ikke tenning eller bensinblanding presses forbi sikkerhetsmarginer, siden dette som tidligere nevnt ivaretas av den originale ECUen. Som småbarnsfar som ikke bruker bilen til daglig er det også såpass sjelden jeg kjører bilen aktivt at jeg er godt fornøyd med 280+ hk. Hadde jeg hatt mer tid til å justere og teste hadde jeg nok valgt JB4, men p.t er det mer realistisk med noe som er plug and play. :) 

Nei, altså det jeg forsøker å si er at jeg er usikker på hva den gir av output. Vanskelig å vite om en boks plutselig gir meg 550nm uten at jeg er klar over det. Da er bedre å ha noe "proffer" inn og gir meg noen garantier.

På den andre siden er det kjedelig ikke å få ut nok av den. 280 hk synes jeg personlig kanskje ikke er verdt det. Vil minimum ha ut 50-60 hk ekstra og 60-80 nm.

Som nevnt vurderer jeg JB4. Sikkert en del som har erfaring med den som kjører 320i. Sikkert noe anbefalinger og erfaringer man kan lære av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, B3MR skrev:

Nei, altså det jeg forsøker å si er at jeg er usikker på hva den gir av output. Vanskelig å vite om en boks plutselig gir meg 550nm uten at jeg er klar over det. Da er bedre å ha noe "proffer" inn og gir meg noen garantier.

På den andre siden er det kjedelig ikke å få ut nok av den. 280 hk synes jeg personlig kanskje ikke er verdt det. Vil minimum ha ut 50-60 hk ekstra og 60-80 nm.

Som nevnt vurderer jeg JB4. Sikkert en del som har erfaring med den som kjører 320i. Sikkert noe anbefalinger og erfaringer man kan lære av.

Noen garantier er det nok ingen som gir, men de kan jo kjøre bilen på en benk så du ser hva den yter. Men faller girkassen ut er det nok du som må betale. :) Å benke bilen kan du jo gjøre selv etter å ha justert med f.eks JB4 også, men skjønner at det kan være betryggende å få andre til å fikse alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen her inne vurdert Autopower? Jeg har lenge vurdert å gjøre noe med bilen min bl.a å dra litt ekstra kraft ut av den. Jeg er litt skeptisk til disse powerboksene siden jeg ikke egentlig vet hva de justerer. Men sist jeg var hjemme var jeg innom et lokalt verksted som tilbyr tuning til bilen og spurte de hva de anbefalte. De anbefalte meg Autopower siden man før med en ekstra boks som man kan bruke til å legge inn den orginale programvaren. Har noen erfaringer med dette? Det systemet ga deg 310hk og 500nm. https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=3618

Endret av Jheriks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jheriks skrev:

Har noen her inne vurdert Autopower? Jeg har lenge vurdert å gjøre noe med bilen min bl.a å dra litt ekstra kraft ut av den. Jeg er litt skeptisk til disse powerboksene siden jeg ikke egentlig vet hva de justerer. Men sist jeg var hjemme var jeg innom et lokalt verksted som tilbyr tuning til bilen og spurte de hva de anbefalte. De anbefalte meg Autopower siden man før med en ekstra boks som man kan bruke til å legge inn den orginale programvaren. Har noen erfaringer med dette? Det systemet ga deg 310hk og 500nm. https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=3618

Kjenner flere som har brukt Autopower og er fornøyd. Den du linker til er til nyere modell enn den jeg linket til på forrige side ser jeg. Mener de samarbeider med Rica Engineering som utvikler programvaren. Idag kan de også kode nyere biler uten å åpne ECU, og levere håndholdt enhhet for programmering sjøl. Men jeg mener BMW kan se om det har vært programmert i ecu selv om orginalfil legges tilbake som denne har mulighet for.

Begriper ikke at folk vil putte bokstuning i bilene sine. Uansett hvor "avanserte" de boksene måtte være vil ikke alle parametere styres riktig. De som virkelig kan dette som feks @TRF har vel også påpekt dette noen ganger i dette forum.

Husker jeg åpnet en boks som en kompis kjøpte fra Bestchip for noen år siden etter at han hadde prøvd den med dårlig resultat, jeg bare lo, inn den boksen var det er par små duppeditter og en justerbar motstand, det dyreste på den boksen var kontakten. Bare humbug etter min forstand.

Nå kjenner ikke jeg de JB bokstuningene, jeg vurderte sjøl tuning fra ACShnitzer, men det er jo også en avansert bokstuning, og var dyrere enn original MPPK fra BMW, så da valgte jeg BMW MPPK.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa at det ikke lenger var tilfelle at man kunne se hvor mange ganger ECU hadde blitt tuklet med. Om dette stemmer er jeg dog ikke sikker på.. I alle tilfeller vil jeg ha noe som kan taes bort ved behov. Eller er dette ikke et behov for? Det er flere som påstår at selv BMW ikke klarer å oppdage en programvare. Men jeg kan jo selv sjekke motoreffekten ifra sportsdisplayet..

Hva er MPPK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jheriks skrev:

Han sa at det ikke lenger var tilfelle at man kunne se hvor mange ganger ECU hadde blitt tuklet med. Om dette stemmer er jeg dog ikke sikker på.. I alle tilfeller vil jeg ha noe som kan taes bort ved behov. Eller er dette ikke et behov for? Det er flere som påstår at selv BMW ikke klarer å oppdage en programvare. Men jeg kan jo selv sjekke motoreffekten ifra sportsdisplayet..

Hva er MPPK? 

Motoreffekten fra sportsdisplayet er ikke reelt / hentes ikke fra motoren, så denne visningen vil ikke endres når du trimmer bilen. MPPK er chiptuning fra BMW (ikke tilgjengelig for 330e).

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maxmek skrev:

 

Begriper ikke at folk vil putte bokstuning i bilene sine. Uansett hvor "avanserte" de boksene måtte være vil ikke alle parametere styres riktig. De som virkelig kan dette som feks @TRF har vel også påpekt dette noen ganger i dette forum.

Husker jeg åpnet en boks som en kompis kjøpte fra Bestchip for noen år siden etter at han hadde prøvd den med dårlig resultat, jeg bare lo, inn den boksen var det er par små duppeditter og en justerbar motstand, det dyreste på den boksen var kontakten. Bare humbug etter min forstand.

Nå kjenner ikke jeg de JB bokstuningene, jeg vurderte sjøl tuning fra ACShnitzer, men det er jo også en avansert bokstuning, og var dyrere enn original MPPK fra BMW, så da valgte jeg BMW MPPK.

Jeg mener jo da fortsatt at dette er litt unyansert, og når som du sier selv ACSchnitzer tilbyr bokstuning, så blir det litt søkt å kalle det humbug. 

En boks behøver ikke være så veldig avansert, den justerer "enkle" parametere som turbotrykk, tenning og/eller bensinmengde. ECUen justerer også disse parameterne, og avhengig av hva som skjer i motoren, dvs at selv om ikke boksen justerer alt, så vil alt bli justert. Så selv om jeg har en ekstremt enkel boks som kun justerer turbotrykk, så blir ikke tenning eller bensinmengde feil av den grunn. 

Jeg tenker nesten motsatt:  At jo flere parametere som er urørt (og dermed ivaretas av de som faktisk har bygget bilen), jo bedre. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrev humbug siktet jeg først og fremst til boksen som ble kjøpt fra Bestchip.

Slik jeg har oppfattet diverse bokser så sender de "falske" data til ECU, og da blir ikke alt justert riktig av ECU.

MPPK = M Performance Power Kit

Men den jeg linket til på forrige side er ikke det samme motoren som sitter i 330e, 184hk 2012-2016?

https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=3360

Hvis programvaren Autopower selger er utviklet av Rica engineering så er det et anerkjent tuningselskap som utvikler software sjøl, og har holdt på i mange år.

Har også lest at enkelte som tuner nuller telleren i ECU slik at BMW ikke ser at den har vært programmert om hvis man legger tilbake originalprogrammet, men det er jeg usikker på..

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...