GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

HallÄ hallÄ,

Jag hjĂ€lper Team "Are we there yet?" som kommer att delta i Baltic Sea Circle rally som startar den 16 Juni i Hamburg. De kommer att köra runt hela Östersjön med stopp i tex Lofoten, Nordkap, Murmansk, St Petersburg, Tallinn, Kallinggrad mm. 7500 km under 16 dagar. Man fĂ„r inte köra motorvĂ€g och fĂ„r inte anvĂ€nda GPS :) Bilen mĂ„ste vara minst 20 Ă„r gammal.
De kör en BMW E30 Touring med en M57D30TU frÄn BMW E60 530d.

Vi hÄller nu pÄ med att koppla elektroniken och hoppas kunna starta den pÄ torsdag. Det Àr alltsÄ vÀldigt tight med tid! Den Àr inne pÄ lack just nu :D

Ett litet filmklipp frÄn garaget i Söndags:

Skrevet

IgÄr var jag med och hjÀlpte till att dra lite provisoriska kablar till alla viktiga funktioner som behövs för att provstarta och det slutade med att vi fick igÄng den pÄ första försöket :) Var bara en slangklÀmma till soppa pumpen som inte var Ätdragen helt.

Vi kör med hela motorns elsystem, sÄ som tex DDE relÀt osv. SÄ har vi dragit kablar frÄn karossen för startmotor, tÀndning, B+, jord och kör brÀnslepumpen direkt pÄ tÀndningen nu. Eventuellt kommer vi köra ett CAN-styrt relÀ till brÀnsle pumpen om vi hinner men funkar bra som vi gjort nu. Vi har Àven kopplat in ett obd uttag sÄ vi kan lÀsa felkoder och göra diagnostik, lÀsa ut realtidsvÀrden mm. 

Eftersom jag har programmerat bort allt som inte Àr nödvÀndigt lÀgre i boxen, sÄ har vi heller inga felkoder nÀstan. Det lÄg tvÄ felkoder pÄ tvÄ glödkretsar, vilket egentligen inte spelar nÄgon roll men vi byter ev allihopa. Fanns Àven nÄgon felkod pÄ elekteoleufter etc som inte spelar nÄgon roll.

Vi kör nu med en DW320L pump som matar pump, vi fÄr se om den rÀcker. Effektuttaget bör ligga pÄ ca 260-280 hk och 650 Nm.

Bara 14 dagar kvar och mycket jobb ÄterstÄr. Den ska in pÄ lack pÄ mÄndag tex.

Jag kommer lÀgga upp lite mer film senare :)

Mvh Andreas, Fekzen.se 

IMG_20180601_115841_271.jpg

• 2 weeks later...
Skrevet

Nu Àr bilen tillbaka frÄn lack och ska monteras ihop , samt en del kabel dragning kvar etc smÄfix.

Ska förhoppningsvis kunna provköras i veckan ocksÄ, Àn sÄ lÀnge har den bara startats upp och varvats lite.

Jag var nere i garaget i torsdags, hÀr kommer en bild frÄn hur det sÄg ut sÄ, med nya lacken.

IMG_20180609_101728_745.jpg

Skrevet

Nu Àr bilen Àntligen ute ur garaget , vart pÄ hjulinstÀllning och provkörts en del. GÄr riktigt fint i motorn, riktigt bra karaktÀr :)

Nu Àr det en del "nice to have" kvar att fixa, en del kabel dragning av funktioner som kan va bra osv.

PÄ torsdag kommer team 'Are we there yet?' Att lÀmna Stockholm mot starten i Hamburg! Sista sekund men ser ut som att det hinner bli klart i tid nu :)

Mvh Andreas

IMG_20180611_143934_069.jpg

Skrevet

DĂ„ har teamet kommit in i Norge! :D

IgÄr körde de förbi Bodö och Àr nu i Lofoten :)

Bifogar en bild som jag tror Àr frÄn Bodö dÀr bÄten gÄr över mot Lofoten? NÄgon av er kanske kÀnner igen sig?

Mvh Andreas 

IMG_20180621_090624_661.jpg

Skrevet

Nu har man nÄtt Nordkap , sÄ högt man kan komma i Norska fastlandet gissar jag? :)

Kommer en bild nedan.

NÀsta destination Àr Murmansk i Ryssland och dagens uppdrag Àr att hitta en kÀrnreaktordriven icebrytare.

Mvh Andreas

IMG_20180623_110355_889.jpg

Skrevet

Nu har grabbarna tagit sig förbi St Petersburg och vidare genom Estland och Lettland. Just nu södra Litauen. Och nÀsta mÄl Àr Kaliningrad. :)

IMG_20180629_195325_660.jpg

IMG_20180629_210549_797.jpg

Skrevet (endret)

Grabbarna har nu kommit i mÄl i Hamburg och lyckats ta sig hela varvet utan nÄgra konstigheter! :D

Blev ca 8500 km plus fram och tillbaka mellan Stockholm och Hamburg.

Mvh Andreas

IMG_20180702_191703_280.jpg

Endret av Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...