Gå til innhold

Gjøre E90 335i rask / presis


marius-c
 Share

Anbefalte innlegg

Hevet bilen en drøy centimeter, og det gjorde underverker for kjøreegenskapene.

Hadde en tur på Rudskogen i regnværet i dag. Bilen satt godt på glatt bane, men der fikk jeg plutselig en utfordring med bremsesvikt. Se her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk endelig prøvd bilen på Rudskogen med godt vær og alt i orden. Fikk ikke logget noen gode rundetider, da telefonen detter ut av festet sitt. Kanskje det må bli neste steg på oppgraderingslista... 😎 Fikk én runde på 1,47, men lå stuck bak en drifter gjennom hele langsvingen, samt en eller to forbikjøringer underveis.

Michelin Pilot Sport Cup 2 i 265/35R18 gjorde susen, spesielt når de fikk litt temperatur. Begynte på 1,7 bar kaldtrykk, men tipper det er nede på rundt 1,2 kald nå. Da lå de på rundt 2,0 varme, og satt veldig bra.

Som sagt ble oppjustert høyde, ca 1 cm mye bedre mot krengingen. Føler ikke at den "knekker" over like lett nå, men selv med ganske nøytrale hjulvinkler, syns jeg bilen understyrer litt mer enn "nødvendig". Det kjennes ut som at vekten er pådriver for det. Noe usikker på hvor lett det er å få ned vekten nevneverdig uten at det går veldig på bekostning av kjørbarhet (AC, xenonlykter osv.) og lommebok.

Montert intercooler og oljekjøler kit fra eBay. Kostet vel til sammen cirka 2 lapper. Den lille ekstra oljekjøleren montert bak der tåkelykt var på venstre side gjorde underverker. Oljetemperaturen holdt seg nå stabil på 130 grader. Prosjekt for vinteren må være å lage en bedre trakt, så blir den nok enda mer effektiv. Varme var helt uproblematisk denne dagen. Det hadde jeg ikke ventet! Lufttemperatur på 14 grader hjelper vel kanskje litt, men uansett.

Har også kjøpt nye plugger fra N20 og BimmerLIFE coil kit som bruker smart coils fra Audi. Usikker på om det var helt nødvendig, men siden det uansett var på tide å bytte coiler, ble det sånn.

Kastet ut hele JB4-opplegget. Kjører nå kun MHD steg 2+ for 98 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ahj skrev:

@marius-c Bytt termostaten på oljen til en som åpner før enn 110. Eller sett i dobbel kjøler, da kan igjen olja bli for kald igjen men. 

Skjønner ikke hvilken hensikt det skal ha. Det vil kanskje ta litt lengre tid før temperaturen kommer opp på 130 grader, men tanken er jo å ha en bil som kan kjøres lenge uten at temperaturen stiger mer etter hvert. Men med bedre styring av lufta som kommer inn, tror jeg dette blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, E.C. skrev:

Leste du noe av det jeg skrev på første side?

Jepp! Men jeg synes 130 grader på olja er alllt for mye. Trådstarter vil få at bilen kutter i kraften pga den høye tempen. Dette er ikke noe jeg sier, men alle som har en 335i som har kjørt på bane med den. 

Men da spør jeg deg; vil det hjelp med en dobbel kjøler? Men i følge det du skriver vil ikke en annen termostat på OEM kjøler hjelpe noe som helst, men vil det hjelpe med hvis kjøleren er 30% større? Og at tur og retur rør fra kjøleren er dobbelt så store? 

Jeg savner i svaret ditt litt egen erfaringer fra dette. Vennligst legg ved :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 19.56, marius-c skrev:

Skjønner ikke hvilken hensikt det skal ha. Det vil kanskje ta litt lengre tid før temperaturen kommer opp på 130 grader, men tanken er jo å ha en bil som kan kjøres lenge uten at temperaturen stiger mer etter hvert. Men med bedre styring av lufta som kommer inn, tror jeg dette blir bra.

Hvordan tenker du å gjøre det med styringen av lufta? Ta ut tåkelyset og sett rør fra den til kjøleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En termostat som åpner tidligere vil føre til at man kjører med lavere enn optimal temperatur litt lengre. Så fort man belaster bilen hardt, dvs. over tid på bane, vil temperaturen øke til samme nivå uansett.

Jeg har montert en ekstra 16-raders oljekjøler i venste hjulbue. Pt. er kjøleren festet litt høyere enn der tåkelykta var, og med utskåret hull i innerskjermen til utlufting. Har en «rist» ala den som er originalt på andre siden som skal monteres (fra 335is), for å hindre masse søl inn dit.

Enn så lenge har jeg bare laget en slags «spoiler» av en gammel oppskåret flaske og noen strips bakenforliggende hullet til tåkelykta, men målet er å få laget til deksler som gjør at all luft går gjennom kjøleren. Leter også etter en grei splitter å montere under fangeren, som ikke er for dyr og ikke for harry.

Endret av marius-c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Årets siste Trackday i dag. Bilen har fungert smertefritt hele dagen, men det er tydelig at bilen egentlig er alt for tung. Siden bilen "begynner" å bli rimelig dyr, er det litt fælt, men jeg tror nok vinteren må brukes til å sørge for kraftig vektredusering... :)

Bare rot med Harrys laptimer, men fikk tatt tid med passasjer på 1.41-ish. Hadde noen raske runder uten passasjer og uten trafikk etterpå, men uten tidtagning. Lov å håpe at det var på 30-tallet.

 

44082444_2004686486218197_4847368178382143488_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 31.5.2018 den 22.06, marius-c skrev:

Har bare kjørt den på bane én gang foreløpig, da original, bortsett fra JB4 og oppgraderte downpipes. Merket fort problemet med kjøling... Tok ikke rundetider, meningsløst i originalstand.

Har fjernet tåkelyktene og laget ekstra kjølekanal til den originale oljekjøleren. Har handlet inn ekstra oljekjøler og større ladeluftkjøler som skal på så fort jeg får tid. Usikker på om oljekjøleren er stor nok, men tenker å prøve med en i fornuftig størrelse til å begynne med. Motordekselet skal av, har lest at mange erfarer at det hjelper mye på temperaturen.

Den er lav, men ikke veldig lav. Mulig bærearmer har litt "omvendt" vinkel av hva de skal ha, og det øker som kjent "roll"-effekten. Glemte faktisk å se hvordan vinklene på armene så ut da jeg tok hjulstilling.

Ikke vektet enda, ei heller begynt på vektredusering. Tanken er jo at dette skal være en rask, brukanes bil (M3-killer er drømmen) med skilt, men vi får se... Har en Audi TTS som jeg er redd er raskere enn denne nesten uansett hva jeg gjør.

Bremser er F30 M Performance, 370 foran og 345 bak med M3 mastersylinder. Overkill, sannsynligvis. De originale er overraskende gode.

 

 

 

Bilde_29_05.2018,_21_11_20.jpg

Hei Marius!

Flott bil og flotte oppgraderinger, elsker "looken" bilen har nå, den ser anonym ut men likevel giftig for de som vet!

Er dette APEX hjul? Hvorfor gikk du for 18" og hvilken bredde er disse på? Ser du kjører 265/35 rund baut, hva er innpresset da og har du valset? Du har kanskje for store bremser til 17" eller foretrekker du bare 18" på bane?

Lurer veldig på om jeg skal gå for 17 eller 18"...

Hadde vært kult å vite hvor du kjøpte foringer/stabstag etc også :)

 

Endret av håk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 9.33, håk skrev:

Hei Marius!

Flott bil og flotte oppgraderinger, elsker "looken" bilen har nå, den ser anonym ut men likevel giftig for de som vet!

Er dette APEX hjul? Hvorfor gikk du for 18" og hvilken bredde er disse på? Ser du kjører 265/35 rund baut, hva er innpresset da og har du valset? Du har kanskje for store bremser til 17" eller foretrekker du bare 18" på bane?

Lurer veldig på om jeg skal gå for 17 eller 18"...

Hadde vært kult å vite hvor du kjøpte foringer/stabstag etc også :)

 

Hei h&k!

Stemmer! Det er Apex ARC-8 i dimensjon 9x19 9x18 (skrev feil først), ET42 (og 5 mm spacer, så effektivt ET37). Kunne egentlig tenkt meg 9,5, men jeg kom over disse, så da ble det de. 9,5 ET35 er også mer konkave. Da kreves riktignok litt mer plass.

Jeg har "valset" hjulbuene i form av at jeg har dratt i de med hendene. Man får faktisk litt plass av det. I tillegg har jeg fjernet kanten/festepunktet som er bakerst på støtfangeren, der den treffer forskjermen. Den kanten er en typisk plass det subber. Husk at camber også gjør at du får litt mer plass!

Hvis målet er å kjøre absolutt raskest på bane, er nok 17" med slicks optimalt. Så lenge man skal ha mulighet for gategodkjente dekk, tror jeg 18" er den beste størrelsen. Med disse bremsene er det uansett ikke mulig å få på 17" hjul...

Understellsdeler handler jeg forskjellige steder. H&R-deler er det ofte like greit å handle hos Brakes.no.

 

Byttet forøvrig nylig spissingsstagene bak, til justerbar type med stivere foringer. Det gjorde underverker for bilen! Typisk for E9x er at den "logrer" når man går på gassen. Det kommer av at foringene til de originale stagene deformerer seg, og at spissingen endrer seg alle veier under pådrag. Med nye stag ble bilen mye mer presis å kjøre! Hadde aldri trodd at disse to stagene skulle gjøre såpass stor forskjell.

Endret av marius-c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, R3dnax skrev:

Hei,

har selv apex 17’’ og er veldig fornøyd med dem:) går akkuratt over bremsene på 335n har dog E92. 

Ganske god plass i disse felgene, men får ikke klemt 17 over 370 mm skivene foran. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, R3dnax skrev:

Hei,

har selv apex 17’’ og er veldig fornøyd med dem:) går akkuratt over bremsene på 335n har dog E92. 

E3BF81A5-3842-43D1-9F06-68ACB3B519E7.jpeg

Har e92 selv! Har du senk på din? Hva er bredde og dekkdim her? Så nesten litt ballong ut på bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, marius-c skrev:

Hei h&k!

Stemmer! Det er Apex ARC-8 i dimensjon 9x19, ET42 (og 5 mm spacer, så effektivt ET37). Kunne egentlig tenkt meg 9,5, men jeg kom over disse, så da ble det de. 9,5 ET35 er også mer konkave. Da kreves riktignok litt mer plass.

Jeg har "valset" hjulbuene i form av at jeg har dratt i de med hendene. Man får faktisk litt plass av det. I tillegg har jeg fjernet kanten/festepunktet som er bakerst på støtfangeren, der den treffer forskjermen. Den kanten er en typisk plass det subber. Husk at camber også gjør at du får litt mer plass!

Hvis målet er å kjøre absolutt raskest på bane, er nok 17" med slicks optimalt. Så lenge man skal ha mulighet for gategodkjente dekk, tror jeg 18" er den beste størrelsen. Med disse bremsene er det uansett ikke mulig å få på 17" hjul...

Understellsdeler handler jeg forskjellige steder. H&R-deler er det ofte like greit å handle hos Brakes.no.

 

Byttet forøvrig nylig spissingsstagene bak, til justerbar type med stivere foringer. Det gjorde underverker for bilen! Typisk for E9x er at den "logrer" når man går på gassen. Det kommer av at foringene til de originale stagene deformerer seg, og at spissingen endrer seg alle veier under pådrag. Med nye stag ble bilen mye mer presis å kjøre! Hadde aldri trodd at disse to stagene skulle gjøre såpass stor forskjell.

Jøss, 19 faktisk, du må ha gått opp en del i totaldim med såpass mye gummi?... Jeg vurderer 18" bbs chr eller 17" arc8! Men har xdrive så lurer på square setup med 8,5/9" på allehjørner med 245/40/17

Endret av håk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...