Gå til innhold

Gjøre E90 335i rask / presis


marius-c
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg har kjøpt en 2010 E90 335i med N54, manuell og RWD. Tanken er å bygge en rask banebil, men jeg har skjønt det er mange skjær i sjøen før jeg kommer dit, spesielt når det gjelder kjøling.

Har gjort en hel del med bilen allerede, blant annet oppgraderte bremser, stabstag/krengningshemmere fra H&R, coilovers fra H&R (Monotube, RSS Clubsport), differensial (MFactory), M3 bærearmer hele veien, nye foringer rundt omkring (inklusive M3-foringer til bakstilling), økt camber foran noe +++. Dekk er 265/35R18 Michelin Pilot Sport Cup 2 rund baut.

Har utført hjulstilling med minimal spissing.

Bilen er stiv og sitter godt, men jeg føler at det fortsatt er veldig mye "weight shift" når man går fra pådrag til ikke pådrag i sving. Oppleves litt nervøs.

Noen som har erfaring med hvordan man kan redusere dette? Vil det hjelpe på bytte til camber plates og stive foringer bak? Lite tro på det.
Hva med stivere motorfester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har JB4 og litt diverse på den. Bilen går godt, men det er handling jeg tenker på her.

Vektredusering hjelper selvfølgelig på alt, men tenker kanskje det er bevegelse i understellsdeler som er utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt  off topic for å stille nysgjerrigheten min. Ser jo du allerede har en god del fine oppgraderinger. Så lurer bare på om du har klokket noen runder på Rudskogen og hva tidene ligger på med. Noen tider å sammenligne med og uten oppgraderinger?

 

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, StigJ skrev:

Litt  off topic for å stille nysgjerrigheten min. Ser jo du allerede har en god del fine oppgraderinger. Så lurer bare på om du har klokket noen runder på Rudskogen og hva tidene ligger på med. Noen tider å sammenligne med og uten oppgraderinger?

 

Rundetider er jeg også spent på.

Har du vektet bilen? dette er veldig viktig i forhold til hvordan vekt "flytter" ser spessielt at det er likt på samme aksel.
Ikke nødvendigvis at samme antall "runder" på coilovers gir rett vekt f.eks

En annen ting en bør tenke på er vinkler på armer i forhold til hvor du får "rollcenter" i bilen. Det er ikke nødvendigvis at lavest mulig gir best feste. får en feil vinkler på bærearmer kan du risikere å få veldig "høyt" eller "lavt" rollcenter og dermed mye bevegelse.

Har du ikke vektet bilen. Ville jeg startet der, det kan gjøre utrolig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare kjørt den på bane én gang foreløpig, da original, bortsett fra JB4 og oppgraderte downpipes. Merket fort problemet med kjøling... Tok ikke rundetider, meningsløst i originalstand.

Har fjernet tåkelyktene og laget ekstra kjølekanal til den originale oljekjøleren. Har handlet inn ekstra oljekjøler og større ladeluftkjøler som skal på så fort jeg får tid. Usikker på om oljekjøleren er stor nok, men tenker å prøve med en i fornuftig størrelse til å begynne med. Motordekselet skal av, har lest at mange erfarer at det hjelper mye på temperaturen.

Den er lav, men ikke veldig lav. Mulig bærearmer har litt "omvendt" vinkel av hva de skal ha, og det øker som kjent "roll"-effekten. Glemte faktisk å se hvordan vinklene på armene så ut da jeg tok hjulstilling.

Ikke vektet enda, ei heller begynt på vektredusering. Tanken er jo at dette skal være en rask, brukanes bil (M3-killer er drømmen) med skilt, men vi får se... Har en Audi TTS som jeg er redd er raskere enn denne nesten uansett hva jeg gjør.

Bremser er F30 M Performance, 370 foran og 345 bak med M3 mastersylinder. Overkill, sannsynligvis. De originale er overraskende gode.

 

 

 

Bilde_29_05.2018,_21_11_20.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å spørre om hvor mye du har senket den er nettopp ift endring av roll center. Når du senker den flytter du roll center nedover, og dette gjør at den "ruller" mer, mao forskyver mer vekt. For å endre dette kreves det litt deler, og man kan like gjerne gå for andre løsninger enn m3 armer da.

Som andre er inne på her så er jo justeringer, og dermed "corner vekting" viktig. Dette utgjør veldig mye, men samtidig er det viktig å begynne med riktige komponenter, for å slippe å kjøpe flere ganger (det blir dyrt). Endelig mål med bilen, og budsjett er viktige faktorer her. Om du ønsker originale BMW Motorsport løsninger er det bare å ta kontakt. På sikt vil det kommer TRF kit på samme måte som vi pr nå lager disse for e30/e36/46.

 

Når det kommer til kjøling er luftstyring kanskje det viktigste du kan gjøre. Det er "deltaP" over kjølerne som bestemmer hvor mye luft som går gjennom dem. Dette betyr; helt tette styringer fra front til kjølere som et minimum. Hvis mulig, ikke stacke kjølere. Redusere trykket bak kjølepakke, dette kan gjøres ved riktig konstruerte "luftriller" i panseret som enkleste metode, eller med komplett luftstyring som mest omfattende metode.

En splitter (gjerne med litt størrelse) vil også bidra til å øke trykket i fronten på bilen, ma, bedre flow gjennom kjølerne.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, TRF. Må få på plass den andre oljekjøleren snart, satser på å montere den på motsatt side av den andre.

ahj: Termostatene som åpner tidligere hjelper ikke noe på kjøling. De gjør at man kjører med litt for lav oljetemperatur i begynnelsen, før temperaturen stiger like raskt som ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, marius-c skrev:

Takk for gode tips, TRF. Må få på plass den andre oljekjøleren snart, satser på å montere den på motsatt side av den andre.

ahj: Termostatene som åpner tidligere hjelper ikke noe på kjøling. De gjør at man kjører med litt for lav oljetemperatur i begynnelsen, før temperaturen stiger like raskt som ellers.

Men når oljetempen holder seg 10-15 grader lavere hele tiden vil det bidra :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problmet er at ved å bruke grunnleggende fysikk så skjønner man at dette ikke går.

Termostater åpner ved en viss temperatur for å oppnå sirkulasjon gjennom en kjøler. Når termostaten er stengt eller delvis åpen så reduserer den gjennomstrømning gjennom kjøleren, slik at væsken som kjøles ned ikke sirkulerer gjennom kjøleren og dermed oppnåes ønsket temperatur raskere, eventuelt holder væsken seg på ønsket temperatur (altså blir ikke kjølt ned). I det øyeblikket termostaten er åpen for fullt så oppnår man maksimal gjennomstrømning til kjøleren. Om kjøleren ikke greier å ta unna temperaturen så hjelper det lite med en termostat som åpner ved tidligere temperatur. Eneste unntaket er hvis flaskehalsen til kjølingen er i den eksisterende termostaten som begrenser gjennomstrømning, men dette er meget lite sannsynlig.

Tiltaket må da være en mer effektiv kjøler. Dette kan oppnåes ved å diregere mer luft gjennom eksisterende kjøler eller ved å øke arealet til kjøleren, eventuelt begge deler. Redusert temperatur på luften som går gjennom er allerede nevn, dette får man ved å flytte kjøleren lenger frem (foran en annen kjøler, om den er plassert bak en annen kjøler).

Endret av E.C.
La til en setning i parentes på slutten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...