Kolstad Jr. Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Har en litt irriterende risting som kommer bakfra i hastighet mellom 55-62-63 km/t. Den kan dukke opp ved andre hastigheter også, men sjeldent. Den er kommer ikke av akselerasjon eller bremsing. Dekk og felger er utelukket. Bilen har også vært på verksted og hatt gjennomgang av bakstillinga, men ingen finner ut hva det kan være.. Er en 97' Touring med luftfjæring bak. Noen som har noen tips til hva det kan være ? 🤔
mcbanan Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Har nettopp vore igjennom samme greia med min e39. Risting bak i ca. samme hastigheit. Eg hadde risting både med sommar og vinterdekk, og tenkte då at dekk/felg var utelukka. Hadde den på verkstad for å gå over bakstilling, men dei fant ikkje noko slark eller slitasje. Eg tenkte kanskje demperane var ferdige, så bytta demparar, fjører og stabstag( var litt rusta). Det hjalp ikkje, så hadde den inn til sjekk på eit nytt verkstad, og dei fant ut at eine felgen var urund. Bytta den, og da var alt bra! Så la eg om til sommardekk, og ristingen var tilbake. Fekk dei til å sjekke dei hjula og, og der var det bulk i ein felg. Fikk retta den, og da var endelig alt bra.. Veit ikkje korleis du har utelukka dekk og felg, men hvis det er av samme grunn som meg, kan eg anbefale ein ny sjekk
Kolstad Jr. Posted June 14, 2018 Author Posted June 14, 2018 (edited) 13 minutter siden, mcbanan skrev: Har nettopp vore igjennom samme greia med min e39. Risting bak i ca. samme hastigheit. Eg hadde risting både med sommar og vinterdekk, og tenkte då at dekk/felg var utelukka. Hadde den på verkstad for å gå over bakstilling, men dei fant ikkje noko slark eller slitasje. Eg tenkte kanskje demperane var ferdige, så bytta demparar, fjører og stabstag( var litt rusta). Det hjalp ikkje, så hadde den inn til sjekk på eit nytt verkstad, og dei fant ut at eine felgen var urund. Bytta den, og da var alt bra! Så la eg om til sommardekk, og ristingen var tilbake. Fekk dei til å sjekke dei hjula og, og der var det bulk i ein felg. Fikk retta den, og da var endelig alt bra.. Veit ikkje korleis du har utelukka dekk og felg, men hvis det er av samme grunn som meg, kan eg anbefale ein ny sjekk Har utelukka dekk og felg, da jeg har prøvd ut 4 forskjellige sett med dekk og felg der alle har vært balansert med 0 gram ubalanse.. Har prøvd 2 sett 19" felger, 1 sett 17" og 1 sett 16" med ballongdekk. Alle har som sagt vært balansert uten problem, men risting ved samme hastighet og måte på alle settene.. Klarer ikke å se noen form for kast i noen av felgene heller. Settet jeg kjører med nå er 19" JR11, og det er nye dekk og felgene har ikke gått mange km og er å anse som nye. Utrolig merkelige greier. Bilen min har små, irriterende ting som ingen kan forklare eller har opplevd 😅 Edited June 14, 2018 by Kolstad Jr.
mcbanan Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Hehe, klassisk e39. Søkte eindel på nettet rundt det, og ein ting som gjekk att var integralforingen. Kan kanskje sjekke den litt ekstra. Kolstad Jr. 1
Kolstad Jr. Posted June 14, 2018 Author Posted June 14, 2018 6 minutter siden, mcbanan skrev: Hehe, klassisk e39. Søkte eindel på nettet rundt det, og ein ting som gjekk att var integralforingen. Kan kanskje sjekke den litt ekstra. Jajust. Må bare spørre da, hvor og hva er integralforingen? Har faktisk ikke hørt det uttrykket før, hehe..
mcbanan Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Den har sikkert fleire navn og. Fekk feilmelding når eg prøvde å laste opp bilde her no, så linkar heller til ein video: https://blog.fcpeuro.com/bmw-e39-rear-ball-joint-and-integral-link-diy-replacement Kolstad Jr. 1
Kolstad Jr. Posted June 14, 2018 Author Posted June 14, 2018 Takk for tipset. Har faktisk liggende komplett nytt kit til bakstillingen der denne er inkludert. Skal få sjekket denne ekstra nøye og finne ut om det er noe slark i den. mcbanan 1
RemyNG Posted June 14, 2018 Posted June 14, 2018 Hadde sånn på min og, sjekket alt av felger, dekk og foringer men fant ikke ut før jeg endte opp med å bytte hjullagrene bak 😂 der visst hele problemet mitt. Kolstad Jr. 1
Kolstad Jr. Posted June 15, 2018 Author Posted June 15, 2018 12 timer siden, RemyNG skrev: Hadde sånn på min og, sjekket alt av felger, dekk og foringer men fant ikke ut før jeg endte opp med å bytte hjullagrene bak 😂 der visst hele problemet mitt. Var det slakke i hjullagrene, eller var det kast uten slakke ?
orala Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Har du sjekka hjul for urundhet/høydekast? At du har prøvd 4 sett hjul utelukker ikke det. Hastighet 45-60 er der man ofte kjenner høydekast.
sh0xx Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Har samme på min au men der er felger å dekk just sjekka. Føles ut som den vuggerlitt fra side til side . Men i sånn 80+ så er det ingenting å kjenne 🤔 merkelig greier
RemyNG Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 1 time siden, Kolstad Jr. skrev: Var det slakke i hjullagrene, eller var det kast uten slakke ? Var ingenting merkbart selv om bilen hadde gått igjennom EU kontrollen. Jeg hadde kun en svak rumle altså veldig svak måte lytte skikkelig for å høre det. Jeg kjente heller ikke om det var slakk på lagrene heller alt virka helt fint. Fram jeg demonterte det, det kulene var ikke runde engang og det var null fett i det var maks tørt. Det som holdt kulene var sprukket opp. Så jeg bytta begge sider og etter det var perfekt igjen.
Kolstad Jr. Posted June 15, 2018 Author Posted June 15, 2018 2 timer siden, RemyNG skrev: Var ingenting merkbart selv om bilen hadde gått igjennom EU kontrollen. Jeg hadde kun en svak rumle altså veldig svak måte lytte skikkelig for å høre det. Jeg kjente heller ikke om det var slakk på lagrene heller alt virka helt fint. Fram jeg demonterte det, det kulene var ikke runde engang og det var null fett i det var maks tørt. Det som holdt kulene var sprukket opp. Så jeg bytta begge sider og etter det var perfekt igjen. Hmm, verkstedmannen sjekka hjulagrene, ingen ulyd i det hele tatt fra mine.. Har lest en del rundt på nettet ang. Dette, er tydeligvis ganske vanlig på e39, men ingen kan forklare akkurat hva det er som forårsaker dette. Varierer nok fra bil til bil, finnes vel ikke noe fasitsvar 😕
RemyNG Posted June 15, 2018 Posted June 15, 2018 Hmmm ja det er nok ikke noe fasit svar men litt plagsomt. Heldigvis ikke noe risting på begge bilene lenger. Er kun den ene som har vært plaga.
MrBrum Posted June 17, 2018 Posted June 17, 2018 (edited) Disse foringene i travers bak gir risting og vibrasjoner når dem er slitt. Og det er dem som regel. Det er vanskelig å påvise slark i dem så man får som oftest ikke feil på dem på EU kontroll. Nr 2 på bildet. Det som er karakteristisk er at bilen rister/vibrerer etter humper...men også i konstant hastighet....mye lyd inn i bilen i ujevnheter i asfalten....større sprekker f eks. https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-bakaksel-33_0525 Denne skissen gjelder touring. Edited June 17, 2018 by MrBrum Eirik Viste and Kolstad Jr. 2
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now