bjorneoen Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 (endret) Hei! Har en BMW E39 520D 2000 modell, altså med M47D20 136hk motoren. Kilometerstand 350 tusen ca. Bilen ble EU-godkjent uten problemer for 2 år siden og har siden da bare stått helt stille.. Bilen ble prøvd startet opp igjen i går, og startet relativt lett etter litt lading av batteri. Bilen gikk helt fint og jevnt på tomgang og så tilsynelatende ut til å fungere strålende. Etter 10 min med småkjøring så lot jeg den bare stå litt på tomgang i gårdsplassen og da begynte den etterhvert å hoste litt på tomgang.. Satt meg i bilen for å ta en liten kjøretur og da etter 5 min ca så hostet den bare enda mer og så mistet den plutselig all motorkraft og motoren stoppet. Fikk trilla meg ned til en parkeringsplass hvor den nå står.. Nå er det ikke mulig å få start lenger.. Den bare kinner og kinner, og ifølge dieselnivået skal det bare rundt 1/3 igjen. Tok diagnose og der var det feilmelding på Tank lever-type sensor 2, noe som fikk meg til å lure på om kanskje dieselnivået var feil og at jeg da kanskje hadde kjørt den tom? Fylte på 10 liter diesel, men fortsatt bare kinner den uten antydning til start. Har sjekket at det går både diesel inn og ut av dieselfilter i motorrommet til høyre for motor sett forfra. Har tatt diagnose med både carly, ista og inpa etter jeg først slettet feilmeldinger i går, og det var ingen spesielle meldinger som antydet noe problem med å kunne starte. Hva kan dette være?? Tar imot all hjelp jeg kan få! Endret Juli 17, 2018 av bjorneoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 (endret) Den må ikke luftes da? Jeg husker i mine tidligere år i industrien når vi kjørte gamle Perkins pumpediesler tomme for diesel så måtte man løsne litt på ene dieselrøret til en sylinder å kinna ut lufta for å få start. Endret Juli 17, 2018 av Hpi bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 Så lenge det er diesel inn og ut av filter skal det starte. Men det er vel svært sannsynlig med defekt pumpe. bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 Hadde liknandes problem med min. Men der er nok ei pumpa gåen for når eg nerma meg ca 15l så stopper den opp igjen. Ellers så går den som normalt. Eg måtte taue min igang igjen i 2 gear begge gangane . Muligens for å få opp trykk igjen eller lufting? Prøv å tau den igang så starter den sikkert. Samma bil og motor har eg bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 http://bimmers.no/forums/topic/815918-520d-2002-mod-startar-ikkje/?tab=comments#comment-3238003 bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juli 17, 2018 Share Skrevet Juli 17, 2018 Løsne mutteren på dyserør nr 1 bare for å sjekke at det kommer diesel der. Samtidig får du luftet. Det funka på min. bjorneoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet Juli 17, 2018 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2018 Tusen takk for mange gode svar! Startet dagens testing med fulladet batteri, men ville ikke starte selv etter å ha kinnet en stund.. Prøvde dermed å løsne dyse nr1, og der kom det diesel men det var så vidt det rant ut.. trodde det skulle være mye mere trykk?? Meeen da hadde jeg heller ikke mye strøm igjen så motoren kinnet svært sakte! Prøvde også å løsne dyse nr4 bare for å sjekke. Ingenting hjalp og motoren viste ikke antydningen til start.. Ga dermed mer eller mindre opp.. MEEEN.. etter mye testing og et totalt flatt batteri, så kom en kollega forbi som hjalp meg prøve å dytte igang bilen på 1.gir! Meget begrenset med plass der bilen stod så vi fikk maksimalt 3-5km/h med fart, MEN det var jaggu meg alt som skulle til å! Etter dette gikk bilen strålende og startet enkelt som bare det så fort vi fikk nok strøm! Helt merkelig hvor lett den startet etter såå mye hassel.. men jeg gjorde 1 ting og det var å bytte dieselfilteret just in case det skulle være tett.. mye mulig dette var feilen samtidig som det trengtes både strøm og lufting for å få start! Nå fungerer den hvertfall glimrende igjen! Takk for hjelp! 99D43AB1-0CF3-464D-8AF7-9D7E26D1A0DF.MP4 Stian og Hpi reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå