Gå til innhold

mr.Wreckless' E46 M3


mr.Wreckless
 Share

Anbefalte innlegg

På 18.3.2022 den 21.39, mr.Wreckless skrev:

Fronten kom omsider på. Avventer litt med de siste detaljene da jeg mistenker de kina-angel eyes tar kvelden, så skal sjekke dette opp og evt. fikse før jeg setter det komplett sammen:

Radiatoroppgradering6.thumb.jpg.d031e7c8f60b22d91a0563f0fa67ca2b.jpg

Ellers så gjør jeg en liten lydoppgradering til. Kom over denne på et annet forum, bytter ut de gamle slitne HK subbene med noe nytt og bedre fra RF

Bavsound12.thumb.jpg.33bda88d9c11a1077f59f46b1305a0b8.jpgLitt modifikasjon må til for å få de til å passe i huset, tar bort litt av hjørnene med dremel. Ellers er høyttalerne bra mye kraftigere enn de originale HK elementene.Bavsound13.thumb.jpg.b4a9a88ff54599165f86de6bb4f60bd3.jpg

Bavsound14.thumb.jpg.8eaf11b5ba38a3dc8cde3c9f2a587328.jpg

God helg :)

Så fikk jeg kobla opp batteriet og tatt en kjapp lydtest. Synes det originale HK anlegget egentlig er patetisk. Og med fjorårets Bavsound oppgradering fikk det seg et løft, og nå ble det enda en gang en smule bedre og føler nå at lyden er på par og verdig en god OEM high end audio oppgradering, særlig med tanke på prisen og at det stort sett var plug & play.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, turbohaugen skrev:

Kan jeg spørre hvor du fant de RF bass høytalerene? Så jo veldig greit ut, må jo nesten montere inn sånne sjøl i min når jeg får bilen inn på verkstedet😁

Kom over en post på et amerikansk forum hvor det var en kar som hadde satt disse på plass. Jeg kjøpte mine fra ebay, ble levert fra tyskland så det gikk fort og greit, ikke var de så dyre heller

https://www.ebay.co.uk/itm/323948848569

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mr.Wreckless skrev:

Kom over en post på et amerikansk forum hvor det var en kar som hadde satt disse på plass. Jeg kjøpte mine fra ebay, ble levert fra tyskland så det gikk fort og greit, ikke var de så dyre heller

https://www.ebay.co.uk/itm/323948848569

 

 

Ikke gæli pris heller😁 nydelig arbeid ellers, ikke lenge til sesong nå😁👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, turbohaugen skrev:

Ikke gæli pris heller😁 nydelig arbeid ellers, ikke lenge til sesong nå😁👌

Absolutt ikke! Og jeg ser jeg nok må bytte noe mer deler som er slitt, men begynner å se lyset nå. Et par dagers jobb før en arbeidsuke venter, så mot slutten av neste uke så er det kanskje klart for start :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mr.Wreckless skrev:

Absolutt ikke! Og jeg ser jeg nok må bytte noe mer deler som er slitt, men begynner å se lyset nå. Et par dagers jobb før en arbeidsuke venter, så mot slutten av neste uke så er det kanskje klart for start :D

Godt noen ser lyset🤣 jeg har ikke engang fått igjen motoren, å driver å sparkler gips i verkstedet, så min blir nok ikke klar i sommer, men har et håp om å få starta opp hvertfall😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, turbohaugen skrev:

Godt noen ser lyset🤣 jeg har ikke engang fått igjen motoren, å driver å sparkler gips i verkstedet, så min blir nok ikke klar i sommer, men har et håp om å få starta opp hvertfall😅

Sparkle gips er ikke gøy, men det er innearbeid så det kan du gjøre til vinteren igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten seanse i garasjen, ikke noe spennende, tok en kjapp kompresjonssjekk igjen, litt lavere tall men mistenker at det var pga svakere batteri, og at jeg denne gangen faktisk hadde shimset opp korrekt ventilklarering. I tillegg så var det den kjedelige jobben med å vaske topplokk og toppen ren for pakningssilikon i hjørnene så jeg slipper lekkasje når det skal på.

Satte på nytt slange til tomgangsregulatoren, da låsen på den gamle var morken og gåen.

Tomgangsregulator.thumb.jpg.1123e4abcc8d6e05bb5e7155ce0e92f5.jpg

Og om det er noe interesse for det, så flytta jeg over giveren for oljetrykksensoren på oljefilterhuset (det finnes 2, en ekstra) og monterte en banjobolt til oljetrykkgiveren i det originale hullet, samt føleren på tårnhuset.

VDO13.thumb.jpg.ac191e006ea993e9bc437d31522fdfa6.jpg

Og i kompresjonssjekken så så jeg at jeg fikk utslag på oljetrykkmåleren i kabinen så det er tydelig at utstyret fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det en kjapp seanse i garasjen i dag. Fikk omsider de siste shimsene så jeg gjorde meg ferdig der, alt er shimset fint, timing sjekket en siste gang (den er innafor), så da er det på med nye tennplugger, pakning og topplokk.

Tennplugger2.thumb.jpg.82ef3a7348b3dedcc43a2e50cae3fab2.jpgTennplugger.thumb.jpg.c9935b7791c773d5df2ac6dd6592407e.jpgTennplugger3.thumb.jpg.97993c32cff0dcc0642609d92c16a5e2.jpgTennpluger4.thumb.jpg.135b7806ed709dc066f9ef8fca83cb10.jpg

Eneste gamle her er coilene, men tror jeg kjører med de inntil videre.

Så skulle jeg ha start på bilen, satte i sikringa til pumpa og vred på nøkkelen, og hørte en rennende lyd...

654608139_Bensinrr.thumb.jpg.4ba9476d66163e97b9e63ca8bd1a1a05.jpg

Så da ble det av med starteren for å få av det siste hardrøret til bensintilførselen og NOK EN bestilling på KOED. Så da blir det vel nytt forsøk om 2 uker tenker jeg..

Ellers så skaffet jeg og satte på en ny vanntemperatur sensor, siden det er så greit nå som innsuget er av

Vanntempsensor.thumb.jpg.2e21dce85f1baa8530e788cd58fbca40.jpg

Og til sist, plutselig, så lå denne pakningen på forsterkningspanelet under motoren.

Pakning.thumb.jpg.c18c61da9bb1ebccb63236e812baefcc.jpg

Ikke noe jeg har vært borti og lurer litt på hvor den hører hjemme... Noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig arbeid, nå nærmer det seg - og det i god tid før sesongen :D

Fikk du rensa tomgangsventilen samtidig? Min var ikke spesielt skitten, men den gikk mye lettere etter en liten rens allikevel. 

Kjipt med det bensinrøret, får se det positive i det, bedre at det skjedde nå enn når alt er varmt..

Har heller ikke vært bort en slik pakning..? Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Andreas_R skrev:

Nydelig arbeid, nå nærmer det seg - og det i god tid før sesongen :D

Fikk du rensa tomgangsventilen samtidig? Min var ikke spesielt skitten, men den gikk mye lettere etter en liten rens allikevel. 

Kjipt med det bensinrøret, får se det positive i det, bedre at det skjedde nå enn når alt er varmt..

Har heller ikke vært bort en slik pakning..? Merkelig.

Rensa den ja, rensa den også når jeg bytta innsug for et par år siden så det klunka fint og gikk fritt i leamikken der inne. Jo litt hell i uhell var det. Godt at hullet var såpass stort at det lakk klart og tydelig nå. For spørs hvor kult dette hadde vært om det bare hadde vært en drypplekkasje som kunne tatt skikkelig fyr. Så nå blir det nye rør nedi der.

Fant ut at den pakningen nok er en værtettning og antageligvis hører hjemme inni kontakten til veivakselsensoren, da jeg plugga ut denne i demonteringen av bensinrøret.

Gleder meg til første oppstart, selv om det nok blir et par uker til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...