Gå til innhold

Å flushe eller ikke flushe...det er spørsmålet


X5Norseman
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! Jeg har en X5 E70, 2008 modell. Den har rullet 233K mil, den girer fortsatt silkemykt. Men tenkte å ta ett olje/filter skift på girkassen nå, hos Bilia ble jeg tilbudt å ta flushing også - det var samme pris som ordinært oljeskift. Jeg vet at i USA er det delte meninger om flushing, at det KAN løsne avleiringer som tetter kanaler m.m. og man KAN skape ett problem som ikke er der. Noen verksteder sier man ikke skal flushe om man ikke har noe trøbbel fra før av, kun bytte olje. Men samtidig høres det jo fornuftig ut å få "kassen" rengjort så grundig som mulig, så kanskje bilen ruller 200K til uten problemer. Hva er deres erfaring/syn på flushing? Positive/Negative ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt sjansen på flushing, da får du rengjort kjøler og bytta all olja. Jeg har hatt 2 Bmw`er og flusher hver 60.000km. Min første bil ble tatt første gang på 190.000km, min nåværende bil ble tatt første gang på 76000km. Det har gått fint med begge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det heller mot flush da! :-) høres jo unektelig bra ut at man kan flushe til samme pris som ordinær olje/filter-skift. Forøvrig forundrer det meg litt at prisene jeg har fått på oljeskift varierer fra 8500-15000 kr, for samme tjeneste - alle fra profilerte BMW-verksteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om belegg løsner og havner i mekatronikkenheten? Derfor er jeg svært skeptisk om det er flushing med ekstern pumpe som i noen tilfeller kan gi oljeflow «feil» retning avhengig av hvordan ekstern maskin er koblet. Det jeg vil gjøre er å foreta en ordinær drenering, dvs ordinært standard ZF oljebytteprosedyre tre ganger med to filterskift, på den måten bruker du girens eget pumpetrykk og du får byttet ut all oljen uten å måtte tømme konverteren selv. Du skifter ut oljen gradvis og det er noe billigere og. Spesielt på eldre biler anbefaler jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo meningen med flushing at oljestrømmen blir reversert opptil 30 ganger i minuttet, dette er for å slå løs smuss som ligger i kjøler, tanken med å slå løs smuss er at den følger med ut sammen med den gamle olja. Dette er det mange som bommer på etter å ha hatt girkassehavari, da er det spesielt viktig å få ut alt spon og grums fra havariet slik at dette ikke havner i mekatronikkenheten i den nye eller overhalte girkassen og tetter siler og solenoidene der også. 

En annen ting når du er igang er at du bytter olje på fordelingskassen samtidig, den er helt sikkert like svart som olja på girkassen, i hvert fall var den det hos meg. Det er bare rundt en halvliter på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Hpi skrev:

Det er jo meningen med flushing at oljestrømmen blir reversert opptil 30 ganger i minuttet, dette er for å slå løs smuss som ligger i kjøler, tanken med å slå løs smuss er at den følger med ut sammen med den gamle olja. Dette er det mange som bommer på etter å ha hatt girkassehavari, da er det spesielt viktig å få ut alt spon og grums fra havariet slik at dette ikke havner i mekatronikkenheten i den nye eller overhalte girkassen og tetter siler og solenoidene der også. 

En annen ting når du er igang er at du bytter olje på fordelingskassen samtidig, den er helt sikkert like svart som olja på girkassen, i hvert fall var den det hos meg. Det er bare rundt en halvliter på denne

Jo ser poenget der, men deler av tilbakeslagsventilene og solenoidene er ikke designet for den type flow og de kan skades. spesielt ved litt eldre biler bør du vurdere å bare bytte et par ganger som jeg skrev og la belegg være igjen, det skal en del til for at de løsner av seg selv ved vanlig bruk. ZF anbefaler også bare et ordinært skift med rens av magnetene i bunnpanna, her er bruk av rett olje ekstremt viktig om det gjøres slik. noen oljer er ikke kompatibel med hverandre så du bør buke ZF sin Lifeguard olje. Om du ser metallspon på magnetene har du uansett et underliggende problem med kassen flushing ikke vil hjelpe deg med.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...