Gå til innhold

Ulyder drivverk foran m550d x drive


RolfM550d
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har fått ulyder fra drivverk h.side foran på min 550d x drive, det er en slags uling ved gasspådrag i fra ca 70 og oppover og hører kneppelyder ved bremsing og sving til høyere noen ganger. Har hatt den på verksted de finner ingen feil. Har selv prøvd å bytte hjullager men til ingen nytte. Noen som har en ide om hva som er galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del modeller inkludert min egen har såkalte flytende Bremseskiver. Disse kan flekse bittelitt på hjullagerflensen og lage disse kjente klikkelydene når du kjører med sving.  Det finnes en service bulletin på dette problemet, SI B34 05 17

Det de gjør er å løsne bremseskiva og pusser rent på hjullagerflensen slik at skiva ligger helt inntil. Deretter legger de inn en slags spacer før skiva blir montert tilbake. Denne lyden er ikke farlig men selvsagt litt irriterende.  

Den ulelyden du har i 70km/t og oppover er jeg dog mer usikker på 

Her er spacer : https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/disc-for-higher-coef/34106887529/

Det står også noe om hjullbolter men om disse er annerledes eller om du bare skal byttes vet jeg ikke  36-13-6-781-151  

Her på 0:42 på denne videoen om det ligner 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen uling i min bil, men kneppelyder hadde jeg. Spesielt ved lett gasspådrag da jeg svingte mye til venstre. Ble etterhvert også til høyre. Måtte bytte begge drivakslinger foran. De klarte ikke å finne ulydene ved å undersøke på verksted, men fikk bytta begge på garanti heldigvis siden verkstedet tok sjansen på at det var feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Conquest skrev:

Typisk feil på xdrive som er herjet med, er drivaksler som må byttes.

Å kalle det en typisk feil tror jeg er å ta i. Var i kontakt med BMW Norge og de sa det var ganske få biler som fikk tull med drivaksler. Verkstedet som bytta mine sa de hadde hatt inne en bil før min og den var velkjent i byen for å være grisekjørt. Min var langkjørt av voksen forretningsmann i Tyskland og ikke funnet noe som skulle indikere at den har vært grisekjørt.

Håper det ordner seg for deg Rolf! Kjipe priser på de akslingene...

Endret av larserso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som konkret ryker? Er det et lager siden det var ulelyd eller er det selve knuten som er typisk på forhjuldrevne biler med defekt mansjett? Har selv bytta mansjett på ene siden på ca 100000km som Bavaria fant på EU kontrollen men foreløpig ingen akslinger. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke den er grisekjørt med, er en dame i Tyskland som har hatt den før meg, men det jeg så er at den ytterste drivakselmansjetten på h.s er byttet, da har vel antagelig det vært rift eller noe i den gamle og sikkert vært lite med fett igjen der, å kneppe lyden blir bare tydeligere i sving. Den har gått 144.000km. Det er litt feil å kalle den ulelyden for uling for det er egentlig ikke det, men vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, det er iallfall en lyd som ikke skal være der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulelyd som i transmisjonshvining? Nå kan jeg ikke snakke for m550d men bmw har tradisjonelt sett hatt litt transmisjonsstøy. Hadde det på min e28 528 og nå på 530xd så er det en ulelyd i girkasseområdet rundt 80 km/t. Men ser ikke på det som noe feil. Drivverket er såppas grovt bygget at litt lyd er det nok.

Men uten opptak av lyden du snakker om så blir det vanskelig å konkludere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hpi skrev:

Hva er det som konkret ryker? Er det et lager siden det var ulelyd eller er det selve knuten som er typisk på forhjuldrevne biler med defekt mansjett? Har selv bytta mansjett på ene siden på ca 100000km som Bavaria fant på EU kontrollen men foreløpig ingen akslinger. 

Drivknuter som var kilden hos meg og da må hele akslingen byttes. Mansjettene på min var hele fikk jeg beskjed om, men de kan jo ha vært bytta på et tidligere stadie uten at jeg vet noe om det og at kilden ligger tilbake i tid. Høres veldig likt ut som problemet ditt Rolf så tipper bilen blir helt fin etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...