Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

8 hours ago, viggo E34 said:

Bra det løste seg Morten, ang retrofit av stor kjørecomputer så skal det ligge noe her inne ang dette fra før. Lurer på om det kan ha vært Andreas Hellem som gjorde dette, var vel en del jobb memer jeg🙈

Du har nok rett der Viggo :) og spm er om jeg får det til i og med at dette er en 520:) har et redusert ledningsnett og annet instrument panel. Men andre har klart det, og halve morroa er jobben med å finne ut hvordan. Får ta en titt på Hellem sin.

Trodde i første omgang at dette var "lift'n shift" siden jeg har digital klokke, men ikke så enkelt. For å få dette til å bli som orginalt må hele ramma rundt radio og ventilasjon byttes.Rett og slett fordi stor kjørekomputer er dypere enn digital klokke. Første forsøk så var det ikke liv i kjørekomputeren. 

Står litt om prosedyren her:

https://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/OBC.htm

Ved første forsøk så fikk jeg ikke liv i kjørekompoteren, som det står i linken mangler det da strøm på pin 17, en løsning her er å kutte denne og linke med pin 9. Er ikke noe fan av å kutte kabler og skjøte, så sommeren gikk på  å studere elnettet til E34. kom da frem til at denne førte helt til bake til relé for alarmhornet, og dette manglet jeg. Tidligere denne uka kom pakken fra Koed :)

IMG_1107_2.thumb.jpg.b3e94af20d1baf656a3e896a37792189.jpg

IMG_1108_2.thumb.jpg.42421adee44bd3e6be63c64eb1c572c0.jpg

 

 

 

 

Ble litt jakt for å finne kontakten til denne, skulle ligge under baksetet, og fant den bak denne banditten her. Trangt å få den ut, men med litt lirking gikk det. Fant også ut at releet skal monteres på frontveggen av setet bak denne :) så mulig den må helt ut for å få skrudd dette sammen riktig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fikk fiska frem kablene og kobla opp:

IMG_1134_2.thumb.JPG.5d32813fa86c916a9e77f647e78a7653.JPGIMG_1132_2.thumb.jpg.8cb2c2ffcb888ab5fa5fba08d68baa01.jpg

Fikk strøm på computeren, og nå er neste utfordring, den viser bare PPPP. Visste at dette sannsynligvis ville skje. da 520 mangler en plugg i instrumentpanelet, og denne kommer sannsynligvis fra en større motor. Nå må jeg "bare" skaffe kodeplugg og lodde denne på computeren. Eller om noen har en fra 518/520 liggende de vil selge :)

 

Mens dette står på vent jobbes det med 2 stk dører. Siste runde med finpuss er tatt på bakdøra idag, og skal ta siste grep på førerdøra i morgen. Trodde jeg var ferdig, men en liiiiiiten ujevnhet igjen når jeg gikk over idag, så ny runde med sparkel & puss i morgen. Så er det klart for lakk.

Bilder kommer :)

 

IMG_1131_2.jpg

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - bare nytes

Bilder kommer ja.... Lover mere enn jeg kan holde her.

Lakking er satt på sakte fremdrift. Høsten kom litt for raskt her på Sunnmøre så siste dagene med fint vær har jeg rett og slett brukt ute på fjellet :) herlig avkobling når en har slik natur rett utenfor døra.

Og vogna.. Den er montert sammen med digital klokke. klarte ikke  å se at den bare stod i garasjen uvirksom. Denne skal brukes de siste ukene av sesongen, og da er ikke retrofit riktig prioritering. Det får vente til snø og vinter.

I mellomtiden er det denne som brukes når jeg må ut med bil. koser meg så mye bak rattet her at jeg prøver å finne gode unnskyldninger for å kjøre en tur. Og blir noen omveier innimellom. Stakkar F10, sist den blei starta var det for å rygge den inn i garasjen.... Får ta det igjen når vinteren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk gitt litt kjærlighet til grombilen i høstferien.

Har lenge gått å sett på denne utslitte panser logoen, så var på tide å oppgradere her.

IMG_1287_2.thumb.jpg.78c603ad88bc4f3319fa084fcf636c62.jpgIMG_1288_2.thumb.jpg.9bd88f04d67f4d9e2e5dbc0ef94e602b.jpg

Har hatt nye emblemer liggende en stund, så godt å få dette på stell. Å luke vekk slike småting kjennes godt.

Så er det nok på tide å innse at sessongen snart er slutt...

Kuldegrader og frost i natt, så fant en frossen E34 utafor døra idag. Prisen å betale for å ha fantastisk vær på dagtid. Gradestokken kom seg ikke opp på 2 sifret her oppe....

IMG_1318_2.thumb.jpg.32aded0cbcc30f5b5f2a4df7a897a490.jpg

Noen dager til nå, så blir nok denne rygget inn i garasjen igjen og opp på bukker. i vinter er det fjærer/dempere/stag/foringer  foran som skal gjennomgåes. Ved kjappe rattbevegelser kjenner jeg at den ikke er helt stødig foran, samt at jeg sliter med klunkelyd ved ugjevnheter, verst i etterkant av fartsdumper... så noe som ikke stemmer der foran.

Så får jeg håpe operasjon "front" løfter denne enda et hakk iløpet av vinteren.

Ligger også 2 dører som trenger en siste finpuss før de får farge. Få ordne varme i boda, så det går å stå ute i vinter å fullfære dette.

Ved oppgjør nå i høst så er det blitt ganske nøyaktig 200 mil i sommer (dvs 200 mil siden jeg dro denne til gards høsten 2018).

200 flotte mil med mye glede. like kos og behagelig hvergang jeg skal ut. Kjenner jeg gleder meg til neste sessong :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du har kost deg med bilen i sommer 😃👍 Det er ikke vanskelig å forstå ☺️ E34 er rett og slett biler man blir veldig glad i. Tenk så morsomt det må ha vært å dra av plasten på dørtrekkene og setene og ta fatt på de første milene da disse var nye 🥳 Fantastiske biler rett og slett. Den klunkelyden er det stor sjanse for st bare er et stabstag/"kyllingbein" 🤔 Spent på hva du legger i "operasjon front" 😉🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir rett og slett å plukke ned fjærbeina foran, sansynligvis bytte dempere og fjører. Samt sjekke, bytte foringer og/eller stag som er modne for det. fikk tatt det meste av foringer bak i vår og har kontroll på tilsatned der.

Lite sansynlig at det er stabstag eller kylingbeina, bytta foring på stabstaget isommer uten at det hjalp, og begge kylingbeina var så godt som nye når jeg kjøpte bilen. Men takker for tipset, og var min første tanke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helg og OK vær, etter ei uke med frost om nettene og noen få røde på dagen.

Så godt når gradestokken nærmer seg 10 grader, da kan jeg også tusle ut :)

Målet i dag va enkelt å få vaska bil, samt bytte av dekk. blir my stillstand fremover nå, så på med dekk og felg jeg ikke er så bekymret for.

Bare en lett vask, men uansett frem med prikkbort for å ta asfalt rester og annet groms etter sommeren. Bilen er godt voksa så det meste slipper lett.

En god følelse når bil står slik, klar til avspyling.

IMG_1345.thumb.JPG.f146e9f5a76534f14ce47de438e87244.JPG

Fordelen når det er kaldt og ikke sol er at den tørker ikke mens jeg vasker :) .

Så var det å ta frem vinterjula den stod på når jeg hentet den.

 

IMG_1354.thumb.JPG.843efec383f55b0a8744ebefee38280e.JPG

Blei desverre mørkt får jeg fikk tatt etterbildet, så noe intrykk av resultatet er vanskelig å få.

Og i god vestlandstradisjon kom regnet før dagen var omme.

Tanken var at sessongen skulle av sluttes for denne. ettersom saltvogna har begynt å kjøre rundt i området, men en liten operasjon på F10, gjør at E34 får stå i tjeneste noen dager til.

På F10 har et bremseskjold rusta i stykker, så nå står den på bukker for å få se om jeg får fiksa dette selv, eller må overlate til fagfolk. Noe trangere å få av kalipperne her enn på E34, men bare WD40 får gjordt jobbensin nå så er vel den av på mandagen.

IMG_1350.thumb.JPG.6e2f8125065d9ffbdd110633450e761d.JPG

Så lenge frosten holder seg unna, og samme salt bilen så griner ikke jeg over å kjøre E34 noen ekstra dager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Vinterlagres - og forbedringer
On 10/14/2020 at 8:29 AM, Bimmerlorris said:

Godt å høre at du har kost deg med bilen i sommer 😃👍 Det er ikke vanskelig å forstå ☺️ E34 er rett og slett biler man blir veldig glad i. Tenk så morsomt det må ha vært å dra av plasten på dørtrekkene og setene og ta fatt på de første milene da disse var nye 🥳 Fantastiske biler rett og slett. Den klunkelyden er det stor sjanse for st bare er et stabstag/"kyllingbein" 🤔 Spent på hva du legger i "operasjon front" 😉🤔

En av grunnene til at jeg gikk for E34 er at jeg var så heldig å få vært med å henta ut 2 stk flett nye 520. E34. Hadde 2 stk 520 hjemme, først en '88 M20 deretter en '94 M50, husker overgangen fra 129 til 150 hester var merkbar, ikke minst når den jobba som trekkvogn. Hadde også flere turer i nedover Europa, desverre kun som passasjer, var ikke gammel nok til å kjøre da. Men fikk brukt dem noen mil her i Norge. Var enormt fassinert av lavt støynivå og grom lyd fra motoren. Løftet fra Volvo sin 7serie var merkbart, selv om den og var over snittet komfortabel. Kikka på flere av disse når jeg begynte å jobbe, men fornuften??? seira og kjørte nyere biler mens unga var små. Så kan jeg heller kose meg nå 😁

Var jo kjekt i sommer å hive sjølingen bak rattet så han fikk kjenne hva det var han kjørte for 20-30 år siden. Han var imponert over hvor god den fortsatt var. og bedre skal dette eksemplaret bli :)

 

Så er den tiden på året kommet at bilen skal få litt hvile, men ikke minst oppgraderinger.

Planen er å gå over fjører og dempere foran samt det som hører til. Får rengjordt inne i skjørmene, og ta det som evnt skulle dukke opp av rust. Muligens bytte noen stag om det er nødvendig. Har også en klonkelyd foran som kommer når demperen strekker seg ut, typisk etter en fartsdump 

Så startet ettermiddagen med å få den opp i kjent positur:

IMG_1363_2.thumb.JPG.a881846b433b0996e228f6185a6b5236.JPG

Slik blir den nok stående frem mot jul, med den fremdriften jeg klarer å holde.

Etter den kom på bukk var det å begynne å røske å rive i det jeg kunne for å kjenne om det var noe som var løst. og synderen dukket opp til slutt, noe uventet, da dette var byttet rett før jeg overtok bilen.

IMG_1362_2.thumb.JPG.be0494f9c8c005126555585238d8a9e6.JPG

Så du hadde nok rett Tore, kyllingbeinet, her var det slakke på øvreledd på venstreside. Men ikke gåent :) en kvart runde med mutteren og det satt som skutt på plass igjen, så her har tydeligvis forrige eier (ekker hvem som byttet) ikke strammet mutteren godt nok. Har hatt denne lyden siden jeg overtokbilen, men mere tiltagende etter ferien.

Iallefall var det bare å stramme til, hive på hjula igjen og ut å kjøre en tur. Herlig at det er 6-7 grader og regn i november, kan fint kjøre en test runde da. og nå ble det helt stille fra den kanten.

Når det gjelder foringer så ser og kjennes dette fast ut, så mye sansynlig at det ikke blir noe skifte her i vinter. Må spare noe arbeid til seinere. Men kommer nok til å se på noen senk slik at denne kommer litt nærmere bakken foran. kan se ut som 35 - 40 m mer innafor etter at jeg har sett bilder av ulike biler. Inbilte meg at det ble i overkant mye når jeg målte på bilen, men ser på TDS'n til Jan så er jo det akkurat etter min smak. Ikke skam lavt, men slik at forholdet foran/bak ser riktig ut. Idag ser jo min ut som den er klar til å lette foran kontra bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fant feilen Morten 😃👍 Ofte så det de enkle lettvinte tingene som ryker først og beskrivelsen du ga fikk meg da til å tenke på stabstaget. Fort gjort å glemme å stramme til ting dersom man har flere ting å bytte. Her har forrige eier kanskje byttet noe annet i tillegg og så glemt å stramme skikkelig.

Det må ha vært artig ja, å få være med å innvie og roadtrippe i to nye E34 😍 He he jeg trodde du var noe yngre enn å ha opplevd noe sånt 😂 Ang senk, så tenker jeg at kanskje H&R-fjærer i 35/10mm kan være et godt alternativ ? Koed mener jeg selger dette. Da trenger du ikke bytte dempere vil jeg anta ? Bare en tanke ☺️
 

Selv kjørte jeg 535’n i vinteropplag ute hos min far her om dagen ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kyllingbeinet har jeg og strammet på min noen ganger .

Stilig at du faktisk har hatt med deg nyere e34er i oppveksten Morten .

Husker jo selv hvilken revolusjon det var fra m20 til m50 i disse spesielt på 520 .

Da gikk de fra å være helt dønn ærlig fra skamlate til mer brukelige .😀

Og litt rart det der ,har jo eldre kompiser som faktisk kjøpte disse når de var av nyere dato .

Når de nå kjører min etter 20 /25 år så smiler de stadig like bredt og sier det samme,dette er ,var og alltid kommer til å være skikkelig bil og kvalitet .

Synd det er noen rustbøtter ,derfor bra at vi som har disse faktisk passer på de og behandler de med respekt .😀

Gøy å se fortsettelsen her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredags update:)

Tenkte meg bare ut for å få bilen på bukk og gjøre litt vurdering før lørdagens jobb. Men når hjulene var av så to det ene det andre.

IMG_1369_2.thumb.JPG.7abf6213494dbfdadef75b93926f2bd3.JPG

Fin arbeidsplass i kveld :)

IMG_1376.thumb.JPG.ee79b1f31c0cf0bc4da4533085958905.JPGIMG_1371_2.thumb.jpg.1493ab2a8946097e41ab249caa174371.jpg

Hund beinet gikk av i en feil, lett å komme til her, selv om kun fast nøkkel er det eneste jeg kommer til med.

Deretter var det å få av boltene som holder fjørbeinet. på undersiden. Satt som fjell, men da er det bare frem med moment verktøy, her i hjemmelaget utgave :) Stålrøret fra ei avdanka trampoline kommer til nytte.

Gikk som en drøm å få dette løst. Glemte desverre å ta biler av resten av demonteringen. det som dog datt best var ABS følerne, men også disse kom løs til slutt.

 

IMG_1377_2.thumb.JPG.143b95b540460d58fb7e1e805667cf06.JPGIMG_1378_2.thumb.JPG.f33c64919072cdc503f58164ceee9ebe.JPG

Litt arbeid her gitt. Ser ikke ut som mere enn overflare rust, og ikke noe spor i fra motorrommet.

Skal også rengjøres inne i hjulbuene her, lå noen lag med sand og veistøv her. håper det ikke skjuler noen overaskeler.

Ingen bilder av fjærbeina i kveld. Fikk tatt en rask sjekk av disse og her er det både defekte topplager samt ødelagte støtputer, så absolutt ikke feil å ta denne jobben.

Ellers så virker det som både øvre og nedre bærearm samt styrestag er OK.

IMG_1382_2.thumb.JPG.7de87c93f3578c5c97fbb91a624b96c8.JPG

Så slik stod den når jeg tok kveld.

Får se hva morgendagen bringer, minimum er å demontere fjærbein for å lande hva som må kjøpes inn av nye deler.

Blir senk, stpr mellom 35 og 40 mm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse lå klare til arbeid idag

IMG_1383_2.thumb.jpg.e7253cb0c67b99815f95062ec21363f9.jpg

Men ble litt bråstopp da demperne er av typen med kort stempel, ergo ligger mutteren langt nede i lageret:

IMG_1384_2.thumb.JPG.8afafa510971ab162b6621a1f01fc742.JPG

Prøvde med veiss tang på støtdemperen men klarte ikke å holde igjen når jeg skulle skru ut mutteren.

Ser at det unbrakospor på toppen av demperen, men får jo ikke ned en unbrako samtidig med pipe.

La kjapt ut et som på E34 gruppa på FB og svar poppet inn -- Takker til dere som bidro :)

Muttertrekker var det gjennomgående tipset.

Da var det bare å lete frem muttertrekkeren som ikke har sett dagslys på mange år. Kjøpt en gang for å lette hjulskift men lagt vekk da det gikk like greit å bruke håndmakt. Men ser den kan gjøre underverker, så denne kommer nok til å bli brukt mere fremover.

IMG_1389_2.thumb.JPG.ecdfdffafa4e42bcd05fce223123767a.JPG

Denne sammen med Veis gjorde underverker. Skulle fått tanga øverst på demperen, men støtputa satt som støpt til topplageret, sa var bare å ta grep der jeg kom til.

IMG_1390_2.thumb.JPG.4685e29ec44b9595be84067af0bb051e.JPG

Dette er iallefall en død demper.... Ikke mye retur på denne.

Det meste var egentlig boss, et dødt lager, støtpute som var helt knust, og gummiputer som har sett sine beste dager. noe kunne kansje blitt brukt opp igjen, men her kjøpes alt nytt denne gangen. Skal bli fantastisk å montere sammen igjen en gang iløpet av vinteren. Ikke noen deadline på montering utover at bilen skal ha 4 hjul på bakken til neste sesong. 

IMG_1392_2.thumb.JPG.efe6e01566529f2883a204d56876772c.JPGIMG_1394_2.thumb.JPG.81988cda54fe85499614ebd8702e0f8f.JPG

Godt med WD 40 i gjengene og varmluft så var det å slå løs mutteren på toppen av fjærbeinet. fikk hard medfart, så denne er nok bare å bytte. Men gikk relativt enkelt av bare det ble varmt nok.IMG_1393_2.thumb.JPG.ff7755160dd89b6883e71d2ab116de83.JPG

2 stk nyvaskede fjørbein. Her blir det nok noe rust pussing og ny lakk, men så absolutt ikke ille ut. Så heldigvis kan disse få leve videre.

IMG_1398_2.thumb.JPG.0d9c2b2ef8f72381c46549f4a128f8a1.JPG

Etter noen runder med vann og kost begynner hjulhusene å se bedre ut. Var noen kilo med hardpakket støv som hadde samlet seg her.

Avsluttet med en runde med PrikBort og spyling med godt varmt vann - genialt å ha varmvann i utekrana. Ikke i mål men et godt stykke nærmere.

Det eneste jeg har funnet av rust er det som vises øverst i dempertårnet, så absolutt ikke noe å bekymre seg for.  Dette er neste på programmet når jeg bare har fått vasket godt nok.

IMG_1400_2.thumb.jpg.58553726d4bad63fb93bfea03b332d7e.jpg

Og slik står den da, dette blir nok en kjent posisjon de kommende ukene, for ikke å si månedene, godt jeg bare kan dra ned porten og hjemme den der til neste runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja 😃👍 Ikke mye rust å se der nei ☺️ sånt er digg !! E34 er så greie å skru på og så lenge det ikke sitter altfor jævlig fast, så er slikt en kosejobb. Det er så godt når en monterer nytt og får det ned på bakken igjen 😃 535’n har ikke en eneste ulyd der fremme når jeg kjører over fartsdumer eller på ujevn vei. Så det føles nesten som å kjøre en ny bil 😉 Det blir fint når du får nesa på bilen litt lenger ned mot moder jord 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bra Morten 😀

Og ta sånn en jobb ,få på nye deler da skal du merke forskjell på bilen ,blir noe helt annet.

Liker å se at når du har alt ute at du får bort all dritt som ligger der .

Blir knall dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...