Jump to content
Mortenej

E34 520iA - bare nytes

Recommended Posts

Bra det løste seg Morten, ang retrofit av stor kjørecomputer så skal det ligge noe her inne ang dette fra før. Lurer på om det kan ha vært Andreas Hellem som gjorde dette, var vel en del jobb memer jeg🙈

8 hours ago, viggo E34 said:

Bra det løste seg Morten, ang retrofit av stor kjørecomputer så skal det ligge noe her inne ang dette fra før. Lurer på om det kan ha vært Andreas Hellem som gjorde dette, var vel en del jobb memer jeg🙈

Du har nok rett der Viggo :) og spm er om jeg får det til i og med at dette er en 520:) har et redusert ledningsnett og annet instrument panel. Men andre har klart det, og halve morroa er jobben med å finne ut hvordan. Får ta en titt på Hellem sin.

Trodde i første omgang at dette var "lift'n shift" siden jeg har digital klokke, men ikke så enkelt. For å få dette til å bli som orginalt må hele ramma rundt radio og ventilasjon byttes.Rett og slett fordi stor kjørekomputer er dypere enn digital klokke. Første forsøk så var det ikke liv i kjørekomputeren. 

Står litt om prosedyren her:

https://www.bmwe34.net/E34main/Upgrade/OBC.htm

Ved første forsøk så fikk jeg ikke liv i kjørekompoteren, som det står i linken mangler det da strøm på pin 17, en løsning her er å kutte denne og linke med pin 9. Er ikke noe fan av å kutte kabler og skjøte, så sommeren gikk på  å studere elnettet til E34. kom da frem til at denne førte helt til bake til relé for alarmhornet, og dette manglet jeg. Tidligere denne uka kom pakken fra Koed :)

IMG_1107_2.thumb.jpg.b3e94af20d1baf656a3e896a37792189.jpg

IMG_1108_2.thumb.jpg.42421adee44bd3e6be63c64eb1c572c0.jpg

Ble litt jakt for å finne kontakten til denne, skulle ligge under baksetet, og fant den bak denne banditten her. Trangt å få den ut, men med litt lirking gikk det. Fant også ut at releet skal monteres på frontveggen av setet bak denne :) så mulig den må helt ut for å få skrudd dette sammen riktig.

Fikk fiska frem kablene og kobla opp:

IMG_1134_2.thumb.JPG.5d32813fa86c916a9e77f647e78a7653.JPGIMG_1132_2.thumb.jpg.8cb2c2ffcb888ab5fa5fba08d68baa01.jpg

Fikk strøm på computeren, og nå er neste utfordring, den viser bare PPPP. Visste at dette sannsynligvis ville skje. da 520 mangler en plugg i instrumentpanelet, og denne kommer sannsynligvis fra en større motor. Nå må jeg "bare" skaffe kodeplugg og lodde denne på computeren. Eller om noen har en fra 518/520 liggende de vil selge :)

Mens dette står på vent jobbes det med 2 stk dører. Siste runde med finpuss er tatt på bakdøra idag, og skal ta siste grep på førerdøra i morgen. Trodde jeg var ferdig, men en liiiiiiten ujevnhet igjen når jeg gikk over idag, så ny runde med sparkel & puss i morgen. Så er det klart for lakk.

Bilder kommer :)

IMG_1131_2.jpg

Edited by Mortenej

Bilder kommer ja.... Lover mere enn jeg kan holde her.

Lakking er satt på sakte fremdrift. Høsten kom litt for raskt her på Sunnmøre så siste dagene med fint vær har jeg rett og slett brukt ute på fjellet :) herlig avkobling når en har slik natur rett utenfor døra.

Og vogna.. Den er montert sammen med digital klokke. klarte ikke  å se at den bare stod i garasjen uvirksom. Denne skal brukes de siste ukene av sesongen, og da er ikke retrofit riktig prioritering. Det får vente til snø og vinter.

I mellomtiden er det denne som brukes når jeg må ut med bil. koser meg så mye bak rattet her at jeg prøver å finne gode unnskyldninger for å kjøre en tur. Og blir noen omveier innimellom. Stakkar F10, sist den blei starta var det for å rygge den inn i garasjen.... Får ta det igjen når vinteren kommer.

Fikk gitt litt kjærlighet til grombilen i høstferien.

Har lenge gått å sett på denne utslitte panser logoen, så var på tide å oppgradere her.

IMG_1287_2.thumb.jpg.78c603ad88bc4f3319fa084fcf636c62.jpgIMG_1288_2.thumb.jpg.9bd88f04d67f4d9e2e5dbc0ef94e602b.jpg

Har hatt nye emblemer liggende en stund, så godt å få dette på stell. Å luke vekk slike småting kjennes godt.

Så er det nok på tide å innse at sessongen snart er slutt...

Kuldegrader og frost i natt, så fant en frossen E34 utafor døra idag. Prisen å betale for å ha fantastisk vær på dagtid. Gradestokken kom seg ikke opp på 2 sifret her oppe....

IMG_1318_2.thumb.jpg.32aded0cbcc30f5b5f2a4df7a897a490.jpg

Noen dager til nå, så blir nok denne rygget inn i garasjen igjen og opp på bukker. i vinter er det fjærer/dempere/stag/foringer  foran som skal gjennomgåes. Ved kjappe rattbevegelser kjenner jeg at den ikke er helt stødig foran, samt at jeg sliter med klunkelyd ved ugjevnheter, verst i etterkant av fartsdumper... så noe som ikke stemmer der foran.

Så får jeg håpe operasjon "front" løfter denne enda et hakk iløpet av vinteren.

Ligger også 2 dører som trenger en siste finpuss før de får farge. Få ordne varme i boda, så det går å stå ute i vinter å fullfære dette.

Ved oppgjør nå i høst så er det blitt ganske nøyaktig 200 mil i sommer (dvs 200 mil siden jeg dro denne til gards høsten 2018).

200 flotte mil med mye glede. like kos og behagelig hvergang jeg skal ut. Kjenner jeg gleder meg til neste sessong :) 

Godt å høre at du har kost deg med bilen i sommer 😃👍 Det er ikke vanskelig å forstå ☺️ E34 er rett og slett biler man blir veldig glad i. Tenk så morsomt det må ha vært å dra av plasten på dørtrekkene og setene og ta fatt på de første milene da disse var nye 🥳 Fantastiske biler rett og slett. Den klunkelyden er det stor sjanse for st bare er et stabstag/"kyllingbein" 🤔 Spent på hva du legger i "operasjon front" 😉🤔

Blir rett og slett å plukke ned fjærbeina foran, sansynligvis bytte dempere og fjører. Samt sjekke, bytte foringer og/eller stag som er modne for det. fikk tatt det meste av foringer bak i vår og har kontroll på tilsatned der.

Lite sansynlig at det er stabstag eller kylingbeina, bytta foring på stabstaget isommer uten at det hjalp, og begge kylingbeina var så godt som nye når jeg kjøpte bilen. Men takker for tipset, og var min første tanke.

Helg og OK vær, etter ei uke med frost om nettene og noen få røde på dagen.

Så godt når gradestokken nærmer seg 10 grader, da kan jeg også tusle ut :)

Målet i dag va enkelt å få vaska bil, samt bytte av dekk. blir my stillstand fremover nå, så på med dekk og felg jeg ikke er så bekymret for.

Bare en lett vask, men uansett frem med prikkbort for å ta asfalt rester og annet groms etter sommeren. Bilen er godt voksa så det meste slipper lett.

En god følelse når bil står slik, klar til avspyling.

IMG_1345.thumb.JPG.f146e9f5a76534f14ce47de438e87244.JPG

Fordelen når det er kaldt og ikke sol er at den tørker ikke mens jeg vasker :) .

Så var det å ta frem vinterjula den stod på når jeg hentet den.

IMG_1354.thumb.JPG.843efec383f55b0a8744ebefee38280e.JPG

Blei desverre mørkt får jeg fikk tatt etterbildet, så noe intrykk av resultatet er vanskelig å få.

Og i god vestlandstradisjon kom regnet før dagen var omme.

Tanken var at sessongen skulle av sluttes for denne. ettersom saltvogna har begynt å kjøre rundt i området, men en liten operasjon på F10, gjør at E34 får stå i tjeneste noen dager til.

På F10 har et bremseskjold rusta i stykker, så nå står den på bukker for å få se om jeg får fiksa dette selv, eller må overlate til fagfolk. Noe trangere å få av kalipperne her enn på E34, men bare WD40 får gjordt jobbensin nå så er vel den av på mandagen.

IMG_1350.thumb.JPG.6e2f8125065d9ffbdd110633450e761d.JPG

Så lenge frosten holder seg unna, og samme salt bilen så griner ikke jeg over å kjøre E34 noen ekstra dager.