Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Takker Viggo. Ja ble ikke dumt dette, om jeg skal si det selv.

Ble i førsteomgang gjordt for å få bort rødfargen, men hjelper på mot rust fargen, og kanskje det forlenger levetida, når rusta får mindre å bite seg fast i.

 

Fikk bilen ned på alle 4 igjen i kveld og rakk en liten tur i gata her. Naboene må no tro det har klikket for en stakkar.... Synns fortsatt at bremsene er litt slappe, men kan kansje ikke sammenligne med de 2 andre jeg har stående? både F10 og E-golfen hugger bedre. Men på den positive sida så fikk jeg provosert frem ABS bremser for førstegang så da er det i funksjon. og ingen ABS lampe som tenner👍

Så nå blir denne mer mer og mer klar for veien igjen.

Må få takke for forumet og dere som er bidragsytere her, som kommer med innspill og gode tips, samt gode tråder med mye god informasjon.👌

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja Morten 👍 Dette ble mye penere ja 🥳 Og så tilfredsstillende å vite at ting er på stell og ser ålreit ut 👍 Snart er du der at den er godkjent og kan ta deg noen hyggelige turer 😃 Det er noe spesielt å cruise Bmw E34 😃 Jeg hadde også 520 med automat. Såklart ingen racerbil, men allikevel herlige biler å kjøre akkurat som 535’n 😍 Savner faktisk Brokaten innimellom. Den la jeg masse arbeid og kjærleik i. Og sånt betyr veldig mye faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Tore.

Kjøpte denne for å ha den som cruiser :). Tenker av og til at mere motor ville vært kjekt. Men får prøve dette nå, og heller tenke på noe annet seinere.

Det gøye no er å lage sjekklista for EU, og ta småplukket som jeg bare har dyttet foran meg.

Bytte pærer, sjekke opp tilhenger kontakt, seler osv :) Kose jobb fremover noen uker no.

Kansje montere M-tek kanalene deksler, og lister så den ser hel ut når den kjøres inn. Og gjøre en runde på lakken :) hadde jo vært flott om den kunne være presentabel utsene messig og ikke bare teknisk.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - småplukk uke

Kos denne uka, sjekklista før EU krymper :)

Gått over lys og fått byttet noen deffekte pærer, flaut å ikke ha dette i orden.

Har krok på denne men ikke noen henger å teste på, så eneste mulighet er multimeter. Strøm på alt der, dog litt lav Volt.

Fikk montert deksel over hullet i fangeren også. helt, med fy som lakken ser ut. Håper virkelig at det er mulig å berge dette. Er ikke i modus til å lakkere fanger nå, slev om den kansje hadde hatt godt av det, er en del skraper rundt om.

IMG_0569_2.thumb.JPG.c11f5fcac10d85a740adb72bdbab6686.JPGIMG_0570_2.thumb.JPG.f81522e40c159c2054d00de5032d6858.JPG

Dørtrekk på førerdøra må nok på plass skal det bli OK. så bare å reparere klipps og fester. Dritt å få ut knekte pluggene, og endte med at noen av brakettene løsnet fra innertrekket. Lim og tvinger for å få å dette sammen igjen.IMG_0597_2.thumb.JPG.da25cfc920a7126cae6b8f51ec8b31e4.JPG

Måtte også snekkre ny jordledning til panseret, denne hadde røket tvert av.

Frem med passende ledning og nye kontakter:

IMG_0599_2.thumb.JPG.969a3fec307c9a5003eb503094f69242.JPG

Fant frem krympestrømpe og violla hadde jeg ny kabel:

IMG_0600_2.thumb.JPG.80c22f6bc310ab125e869f159d20df6d.JPG

Går å venter på nye dempere til panser og oppheng til eksos, blir sent iløpet av neste uke, så håper det kommer før EU. Kjipt om panseret klapper sammen på kontroll. Fatter ikke at jeg ikke har bestillt tidligere..

Til slutt et lite mimrebilde fra midtkonsollen, er 90 tallet dette :) Blir å beholde orginal radio, fått tak i BT adapter som kobles inn på CD ingangen på radien, så får håpe jeg får den til å virke. Da blir det Iphone og nettradio som gjelder.

IMG_0573_2.thumb.jpg.dbd2659b9e2125d1768f0347a6d736b0.jpg

I morgen blir 1 Mai brukt til det det skal, arbeidets dag :) så blir å ta en utvendig vask, og polering, lakken skal tilbake så sant det er mulig. Hvis ikke får jeg kalle på Jan så han får kjørt en av sine mirakelkurer.

Fortsatt mue igjen på denne før jeg er i mål, men hadde vært så bra å få skilt og lagt på noen km på telleren.

 

Kos med gml BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mortenej skrev:

Kos denne uka, sjekklista før EU krymper :)

Gått over lys og fått byttet noen deffekte pærer, flaut å ikke ha dette i orden.

Har krok på denne men ikke noen henger å teste på, så eneste mulighet er multimeter. Strøm på alt der, dog litt lav Volt.

Fikk montert deksel over hullet i fangeren også. helt, med fy som lakken ser ut. Håper virkelig at det er mulig å berge dette. Er ikke i modus til å lakkere fanger nå, slev om den kansje hadde hatt godt av det, er en del skraper rundt om.

IMG_0569_2.thumb.JPG.c11f5fcac10d85a740adb72bdbab6686.JPGIMG_0570_2.thumb.JPG.f81522e40c159c2054d00de5032d6858.JPG

Dørtrekk på førerdøra må nok på plass skal det bli OK. så bare å reparere klipps og fester. Dritt å få ut knekte pluggene, og endte med at noen av brakettene løsnet fra innertrekket. Lim og tvinger for å få å dette sammen igjen.IMG_0597_2.thumb.JPG.da25cfc920a7126cae6b8f51ec8b31e4.JPG

Måtte også snekkre ny jordledning til panseret, denne hadde røket tvert av.

Frem med passende ledning og nye kontakter:

IMG_0599_2.thumb.JPG.969a3fec307c9a5003eb503094f69242.JPG

Fant frem krympestrømpe og violla hadde jeg ny kabel:

IMG_0600_2.thumb.JPG.80c22f6bc310ab125e869f159d20df6d.JPG

Går å venter på nye dempere til panser og oppheng til eksos, blir sent iløpet av neste uke, så håper det kommer før EU. Kjipt om panseret klapper sammen på kontroll. Fatter ikke at jeg ikke har bestillt tidligere..

Til slutt et lite mimrebilde fra midtkonsollen, er 90 tallet dette :) Blir å beholde orginal radio, fått tak i BT adapter som kobles inn på CD ingangen på radien, så får håpe jeg får den til å virke. Da blir det Iphone og nettradio som gjelder.

IMG_0573_2.thumb.jpg.dbd2659b9e2125d1768f0347a6d736b0.jpg

I morgen blir 1 Mai brukt til det det skal, arbeidets dag :) så blir å ta en utvendig vask, og polering, lakken skal tilbake så sant det er mulig. Hvis ikke får jeg kalle på Jan så han får kjørt en av sine mirakelkurer.

Fortsatt mue igjen på denne før jeg er i mål, men hadde vært så bra å få skilt og lagt på noen km på telleren.

 

Kos med gml BMW :)

Dette blir bra som juling .😀

Er spent på lakken og si ifra eller send melding om du lurer på noe,så skal jeg forsøke å guide deg på rett kjøl.😀

Du har hvertfall gjort en glimrende jobb på denne .👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, sveigis said:

Dette blir bra som juling .😀

Er spent på lakken og si ifra eller send melding om du lurer på noe,så skal jeg forsøke å guide deg på rett kjøl.😀

Du har hvertfall gjort en glimrende jobb på denne .👍👍

Takker Jan.

Kjenner jeg er spent på om den kommer igjennom nåløyet neste mandag.

Ang lakke er spent selv. Har begynnt dagens økt. Er noe annet å jobbe med denne lakken enn det jeg er vant til. Virker som alt sitter veldig mye bedre fast. Bærer jo også preg av å ha levd i 25 år, striper og skader bortetter som jeg bare må akseptere.

Men gøy å kose seg med dette idag, når inegen andre har forventninger til dagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA

Vaskehelg, vel var vel langt mere enn vask. Hadde et mål om å hente tilbake litt glans.

Hadde en kjapp vask for noen uker siden, men var på'n igjen no, full vask med avfettning på torsdagen og tørke over natta.

Dette ble fredagens arbeidskolegaer. Fikk ett sett med Biltema produkter til jul så på tide å teste disse. Ble også til at jeg henta frem en gml kolega fra forrige århundre :) Til vanlig polerer og vokser jeg for hånd, startet med det her og, men nå måtte det maskineri til. 1 Mai er ikke mange butikker åpne, heldigvis lå denne og nye kluter i flyttekassa på garasjeloftet.

IMG_0608_2.thumb.JPG.6b9170a1288bb5a904e2f721ac7ed79c.JPG

Ble noen timer med jobbing. Får respekt av de som jobber med å løfte glansen i gml lakk. Full polering av bilen, for deretter å kjøre på med både Clay og rubbing. og tilslutt voksing. Lakken kjentes som sandpapir før jeg startet, virker som støv som har satt seg, var verst på tak og panser. Lakken virket også tør, så var godt å få lagt voks på denne. Og til slutt arbeid gav resultater:

Panser før og etter.

IMG_0512_2.thumb.JPG.fa884cd56e8c215e984f0b508649c803.JPGIMG_0609_2.thumb.JPG.e25996650e6512295a16c24e71cd582e.JPG

Bakfanger før og etter:

IMG_0570_2.thumb.JPG.c0aa618c032ad411a8d77d3c2ecaf070.JPGIMG_0607_2.thumb.JPG.b469261521a905bb5c81fe40a5613497.JPG

Ikke noe perfekt resultat, men langt bedre enn hva jeg startet med.

Fortsatt 4 dører som gjenstår, men 2 av dem er så gåene at de blir byttet, bare jeg får rett farge på de "nye" som står å venter.

Virker som en av de tidligere eierne ikke har brydd seg for mye. Finner flere småskader, som ikke blir løst med pollering. Samtidig er det fortsatt mye små riper etter pollering eller vask.

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd, men fortsetter utover uka.

I forhold til EU gjenstår å fikse brudd i slangen til vindusspylerne, feste eksos og bytte panser dempere, det er iallefall det jeg vet om, så får Bavaria si sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, sveigis said:

Utifra de bildene du har lagt ut ,ser jo dette fint ut Morten og deilig å ha gjort 😀

Legg gjerne ut flere bilder av polert e34 det liker jeg 😀

Takker Jan

Ja, blei ikke så verst. Er mye småskraper og små skader. men det må jeg lære meg å leve med. Det jeg absolutt skulle fått fikset er vaske/poleringsripene. så gode råd der er velkomne.

Flere bilder skal det nok bli, Som du sier, polert E34 er flott, og lakken på denne "Petrolmica" har et spill som går fra mørkblå, med litt grønn stikk til lilla. vanskelig å få frem på bilder.

 

Siste uka har jeg knapt hatt tid til å ta meg av denne. men kom pakke på Torsdag som raskt ble åpnet og litt jobb igjen:

IMG_0626_2.thumb.JPG.5b7aad80770bd17b482c08f91e945339.JPG

Nye eksosoppheng og nye dempere til panseret. Så bil tilbake i kjent posisjon:

IMG_0647_2.thumb.JPG.810f1851990431ef4b31526e5e546cf7.JPG

Måtte bytte den ved traversen, Ikke noe bilde av montering men fikk løfta eksos et par cm. Fant samtidig en lekasje i overgang mellom midtre potte og røret.

IMG_0645_2.thumb.jpg.07e0e0d7f650f04714ee2f529754976d.jpg 

Skjøten her som ikke var tett, Så av med mansjett og på eksostettning, Håper at dette var det som skulle til.

Fikk og montert nye dempere på panseret:

IMG_0628_2.thumb.jpg.c3dbe64c4c2aa46d7d50e09ef2cb4ef1.jpg

Blei forandring :) Kunne ikke stole på at de forrige, og nå spretter det opp. Herlig å ha dette på stell.

Alle svarte detaljer har fått en runde med shinings. gjør mye med helhetsintrykket.

IMG_0611_2.thumb.JPG.301bcf30035751f034d07d2ac54f3849.JPGIMG_0638_2.thumb.JPG.ccdef451b7175c62c61ed79c8e8c593b.JPG

Klar for vår no, men våkna jo til dette idag, heldigvis skiner sola no og det snøen e forhåpentligvis på retur for sistegang:

IMG_0644_2.thumb.jpg.697e20963400670c066807cb4e335f05.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Mortenej skrev:

Det jeg absolutt skulle fått fikset er vaske/poleringsripene. så gode råd der er velkomne.

Bilen så veldig fin ut  og ser du har fikset panserdempere .

Små ting som gjør mye.

Men Morten jeg har sitert noe her som du ser.

For å få bort dette / minske det er poleringsmaskin veien å gå ,rett og slett et must med produkter egnet til det.

Jeg har drevet å syslet med dette en årrekke og testet mye produkter.

Men Vinneren sålangt i mitt sortiment til nå er Koch Chemie .

Eller gå på Bilextra ,kjøp Rupes grønn /grønn PAD ,så vokser du på nytt.

Er der ekstra dype riper ,så bruk Blå Rupes med blå PAD .

Da må du gå over med grønn PAD etterpå .

Men ,der er alltid et men her ,Rupes støver mye synes jeg og pads må rengjøres ofte ,men grunn til at jeg nevner disse ,er at dette er varer man får kjøpt kjapt isteden for å bestille på nett.

Eller gå inn på Bilnerden og se på div poleringspakker der.

Billige og gode pakker med maskin .

Og husk du trenger ikke pakker til 1000vis av kroner til ditt bruk.

Lurer du på noe angående dette eller hjelp og tips ,så send ei melding ,så skal jeg komme med tips forslag.😀😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Jan.

Skal ikke se bort fra at du får melding. Leser på detailinig forum så blir en fort loppet for 7 lapper pluss :-) 

For å fikse dette har ser jeg at maskin er rette svaret. Selv med den 20 (eh kansje 25??) år gml jeg hadde i flyttelasset gav resultater, og denne er DA :)  Men å plukke frem denne var mere en krampetrekning når jeg først var igang, så må tenke ny maskin og riktige puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Mortenej skrev:

Takker Jan.

Skal ikke se bort fra at du får melding. Leser på detailinig forum så blir en fort loppet for 7 lapper pluss :-) 

For å fikse dette har ser jeg at maskin er rette svaret. Selv med den 20 (eh kansje 25??) år gml jeg hadde i flyttelasset gav resultater, og denne er DA :)  Men å plukke frem denne var mere en krampetrekning når jeg først var igang, så må tenke ny maskin og riktige puter.

Ikke la deg lure på dette forumet og prisene der .

Til ditt formål ,får du lett greie maskiner til tusenlappen og litt til .

Jeg for min del startet hobbyen med ei maskin fra Claes Ollson til 599 i 2006.😀.

Men maskin og gode produkter kan redde deg her .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...