Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - EU-E34 GODKJENT


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Bimmerlorris said:

Se der ja 😃👍 Ikke mye rust å se der nei ☺️ sånt er digg !! E34 er så greie å skru på og så lenge det ikke sitter altfor jævlig fast, så er slikt en kosejobb. Det er så godt når en monterer nytt og får det ned på bakken igjen 😃 535’n har ikke en eneste ulyd der fremme når jeg kjører over fartsdumer eller på ujevn vei. Så det føles nesten som å kjøre en ny bil 😉 Det blir fint når du får nesa på bilen litt lenger ned mot moder jord 🥳

Ja skal bli flott å lande dette og få nesen nærmere moder jord.

Bare det å få strammet hundbeinet opplevdes som en forbedring, om det hadde veldig betydning for stabiliteten og sporing eller om det var mere følelsen når ulyd var borte vet jeg ikke. Gikk jo i tileeg fra sommer dekk 225/45 17 til 215/60 16 dette har nok også litt betydning.

13 hours ago, sveigis said:

Dette blir bra Morten 😀

Og ta sånn en jobb ,få på nye deler da skal du merke forskjell på bilen ,blir noe helt annet.

Liker å se at når du har alt ute at du får bort all dritt som ligger der .

Blir knall dette .

Takker :) Ja viktig å få reingjordt og finne all rust så en kan få stoppet dette.

Kejkke var å se bak framskjermene å se hvordan sauefettet hadde trekkt seg utover. Her blir det å ha på mere før innerskjermer blir montert igjen.

Håper jeg klarer å konservere denne slik at jeg kan kose meg med den i mange år enda.

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen lange dager på jobb var det godt å ta turen ut i garasjen å få rørt på seg.

På planen stod vask av innerskjermer, så jeg kunne få bedre oversikt over tilstanden og evnt rustangrep.

IMG_1406_2.thumb.JPG.6f9f49e559e3fdbc6f66d9275afe1e39.JPG

Tross at jeg har vasket et par runder så er det godt inngrodd her.

Her var det bare å plukke frem Prikkbort, børste, svamt og hagelsnagen. Etter mange runder med Prikkbort,og varmt vann kom endelig blåfargen frem:

IMG_1407_2.thumb.jpg.2f8328cf73e2eda42519200f755c0d4f.jpg

Stortsett fint heldigvisk ikke noe skjulte skader eller rust. Men oppe i dempertårnet dukket det opp noe under lag med veistøv, rask og tektyl:

IMG_1409_2.thumb.JPG.b91eb5c8d74835c6952d7f2fd9021e12.JPG 

En liten flekk med rust. Viser hvor viktig det er å gjøre skikkelig rent.

Godt å vite hvordan det ser ut under, så nå blir det å ta det som er kommet i dagen, og deretter legge på ny tektyl.

Kom nesten i mål på førersiden også, men gikk tom for Prikkbort. Er bare ut å skaffe mere for dette skal bli reint.IMG_1410_2.thumb.JPG.0ffe2a7339da6ce8984a3a7fc72c8a02.JPG

En regelrett dritt jobb, men så absolutt viktig å få gjort.

Viser hvor viktig det er å få tektylert, tenker at valget en av de tidligere eiere gjorde her har berget store deler av bilen. Så må jeg bare fortsette å ta vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2020 at 8:18 AM, Bimmerlorris said:

Se der ja 😃👍 Gjorde samme jobben selv og deilig å se at det ikke var masse drit under 🥳👍 Denne er bare sååå verdt å ta vare på 😃

Ja fantastisk herlig å se at det er så lite, samtidig godt å få kontroll på dette.

Bilen skal jeg ta vare på. Må inrømme at jeg av og til savner en med mere krefter, ikke for farten sin del, men savner skyvet og responsen. 150 Bensin hester og automat representerer ikke akurat lynkjapp respons. Tenker av og til å se etter noe som kan friste her, men da blir det nok ikke E34, må ha litt variasjon. Unasett hva som skjer blir nok denne beholdt. Har jo F10'n med 3l, og den leverer når jeg trenger det. Men det er noe eget med 80 - 90 talls BMW'er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2019 den 20.37, Mariuse34 skrev:

Herlig tråd! 

Husker jeg så på denne på finn og drømte meg bort! stå på! 

Du var ikke den eneste ;) Godt den er kommet til et bra hjem. Fått gleden av å se bilen tidligere da jeg var på besøk hos Morten. Slikt gir inspirasjon til å fortsette med mine bilprosjekter 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2020 den 21.23, Mortenej skrev:

Ja fantastisk herlig å se at det er så lite, samtidig godt å få kontroll på dette.

Bilen skal jeg ta vare på. Må inrømme at jeg av og til savner en med mere krefter, ikke for farten sin del, men savner skyvet og responsen. 150 Bensin hester og automat representerer ikke akurat lynkjapp respons. Tenker av og til å se etter noe som kan friste her, men da blir det nok ikke E34, må ha litt variasjon. Unasett hva som skjer blir nok denne beholdt. Har jo F10'n med 3l, og den leverer når jeg trenger det. Men det er noe eget med 80 - 90 talls BMW'er. 

De er litt slappere når man har automat i forhold til manuell, men til gjengjeld er det knall på langtur!😁

Har ikke fått lest alt i tråden din her, men lurer på hvordan det gikk med cruisecontrol prosjektet? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, opeth84 said:

De er litt slappere når man har automat i forhold til manuell, men til gjengjeld er det knall på langtur!😁

Har ikke fått lest alt i tråden din her, men lurer på hvordan det gikk med cruisecontrol prosjektet? 😊

Ja riktig kos på langtur :) når en bare cruiser på tur er ikke savnet etter mere kraft stort. Det kommer helst når en vil kjøre litt mere aktivt.

Fikk liv i Cruisecontroll til slutt :) Var en tur til Viggo i sommer, han hadde erfaring med dette. Selv om denne har Automat  trengs en bryter som får bilen til å tro at clutch pedalen ikke er trykt inn. Så returen fra ferie i sommer blei et hakk kjekkere :)

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått gjort litt igjen de siste ettermidagene.

Kom i mål med rengjøring inne i skjermer på lørdagen.

Mandagen gikk med til å pusse reint for rust oppe i dempertårn 

IMG_1417_2.thumb.JPG.dd8df894c2be6385a9296c6375b0837e.JPGIMG_1422_2.thumb.JPG.05142ea030b5bbfad33f78353cb96ba4.JPG

Var ikke mye å plukke i, men det lille som var der skulle bort.

IMG_1431_2.thumb.JPG.2284d282b9a33afe05d749c1f81bbd6c.JPGIMG_1426_2.thumb.JPG.81d98fec60719dee250d21dcfcd41b71.JPG

Fått smurt på rustmelk i 2 runder. viktig å sikkre at det som evnt er igjen blir herdet. Neste steget blir å legge på grunning, før jeg legger på lakk.

IMG_1414_2.thumb.JPG.1b2ad8b915c9f50868f17b6e637f3ec3.JPGIMG_1433_2.thumb.JPG.6f2196d78c638982dd942c6b6fa3987b.JPG

Samler seg en del dritt nederst i demperskåla. Viktig å få dette ut for å sjekke tilstanden nede i gropa. Heldigvis var det ikke mye å sette fingeren på her. Godt å få dette rent. Også viktig å stake opp dreneringen nederst i skålen.

IMG_1425_2.thumb.JPG.fc018fdd068b64643d6621ae040da7fd.JPG 

Omsider ligger 2 fjærbein klare til videre behandling.

Neste steg blir å lakke fjærskålen, kommer også til å tektylere dette på nytt.

Bremseskjoldene ser ut som nye, og finner ikke noe i papirene som fulgte med at dette er byttet så imponert over kvaliteten på stålet her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mortenej skrev:

Ja riktig kos på langtur :) når en bare cruiser på tur er ikke savnet etter mere kraft stort. Det kommer helst når en vil kjøre litt mere aktivt.

Fikk liv i Cruisecontroll til slutt :) Var en tur til Viggo i sommer, han hadde erfaring med dette. Selv om denne har Automat  trengs en bryter som får bilen til å tro at clutch pedalen ikke er trykt inn. Så returen fra ferie i sommer blei et hakk kjekkere :)

Kjekt å vite at du har fått ordnet til cruise! :D Er det jeg tenkte å få gjort senere når min bil er oppe og går, samt har avtalt å kjøpe litt deler fra Viggo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mortenej skrev:

Fått gjort litt igjen de siste ettermidagene.

Kom i mål med rengjøring inne i skjermer på lørdagen.

Mandagen gikk med til å pusse reint for rust oppe i dempertårn 

IMG_1417_2.thumb.JPG.dd8df894c2be6385a9296c6375b0837e.JPGIMG_1422_2.thumb.JPG.05142ea030b5bbfad33f78353cb96ba4.JPG

Var ikke mye å plukke i, men det lille som var der skulle bort.

IMG_1431_2.thumb.JPG.2284d282b9a33afe05d749c1f81bbd6c.JPGIMG_1426_2.thumb.JPG.81d98fec60719dee250d21dcfcd41b71.JPG

Fått smurt på rustmelk i 2 runder. viktig å sikkre at det som evnt er igjen blir herdet. Neste steget blir å legge på grunning, før jeg legger på lakk.

IMG_1414_2.thumb.JPG.1b2ad8b915c9f50868f17b6e637f3ec3.JPGIMG_1433_2.thumb.JPG.6f2196d78c638982dd942c6b6fa3987b.JPG

Samler seg en del dritt nederst i demperskåla. Viktig å få dette ut for å sjekke tilstanden nede i gropa. Heldigvis var det ikke mye å sette fingeren på her. Godt å få dette rent. Også viktig å stake opp dreneringen nederst i skålen.

IMG_1425_2.thumb.JPG.fc018fdd068b64643d6621ae040da7fd.JPG 

Omsider ligger 2 fjærbein klare til videre behandling.

Neste steg blir å lakke fjærskålen, kommer også til å tektylere dette på nytt.

Bremseskjoldene ser ut som nye, og finner ikke noe i papirene som fulgte med at dette er byttet så imponert over kvaliteten på stålet her :)

 

Flott arbeid du gjør med touringen din! Dette gir meg (og sikkert flere) pågangsmot til å jobbe mer med sine biler!
Kjekt at du er så heldig med tanke på rusten,ikke minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Begynner å tenke på innkjøp av dempere fjører etc foran.

Her er det bare fjørbeina, og muligens fjørskåla som blir gjennbrukt, resten får en tur laaangt vekk fra min bil.

Saken er at jeg vil gå for litt senk foran +- 35 mm.

Men hva da med demperne?? Jeg finner ikke dempere som er beregnet for senkefjører, så lurer på kan dempere som ikke er beregnet for senk brukes?

Supersport har riktignok sett, men har ikke tenkt å bytte bak, så litt rått å kjøpe alle 4 når jeg kun skal ha foran.

De vil stå å jobbe lengre ned i demperen enn de er beregnet for og vil de bunne?

Om noen kan komme med råd her hadde vært supert :) 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ikke kjøpe alle fire dempere fra supersport. Kan du ikke kjøpe to supersportdempere og fire senkefjærer fra H&R feks ? Jeg mener du kan kjøpe 35mm foran og 10mm bak. Kan da ikke tro bilen blir sidrumpa bak av 10mm senk ? Nå tenker jeg på at du kanskje vil godkjenne dette ? Og du får vel ikke godkjent med senkefjærer foran og orginalfjærer bak ? 🤷‍♂️ Så kan du jo se an. Blir den for lav bak så er det jo bare å sette på orginalfjærene etter godkjenningen 😉

Endret av Bimmerlorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser hva jeg har gjort på Tdsen nå så ser du.😀

Men skal gi min oppskrift her til deg :

-Har Sachs originale gassdempere over hele bilen .

Supersport 35 mm foran som ikke bunner noe med disse demperene og origianle fjærer bak .

Dette funker veldig fint Morten 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine - EU-E34 GODKJENT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...