Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Vis du har tiden og pengene er det ikke dumt ta en flush i stede. Du kan gjøre dette selv også med en liten biltema pumpe å litt annet småting. Gjorde det på en e39 tds å den blei mye bedre å kjøre etterpå.

Men noen tips til å bytte olje på "halvgamle" automatgir kasser uten flush.

Ha girkassa i driftstemperatur når du tapper av olje. Den er litt varmere å jobbe med men du har større sjanse for å få ut mer av den gamle olja.

Etter du har tatt ned bunnpanna, byttet filter, vasket bunnpanna å satt det opp igjen fyll på olje ca den mengden du tappet av. Så start bilen å kjør den på tomgang til girkassa har driftstemperatur. Veksle mellom alle gir posisjonene rolig så du kjenner at den gjør en "endring/går i gir" før du går til neste posisjon. Repeter noen ganger før du sjekker å eventuelt etterfylle girkassa.

Når du har bunnpanna nede kan du sette et vanlig vater på den flate delen av girkasse casen (maskinerte flaten der bunnpanna går i mot) for å se om du har bilen/girkassa i vater.

du skal ha 2 små magneter i bunnpanna. Se bilde del nr 3. Vask disse godt før du legger de tilbake. Er det mye spoon å dritt på disse gir det deg en indikasjon på tilstand i girkassa.

 

Skulle du ønske å flushe kan du løsne retur slangen fra radiatoren når alt er varmt å du skal begynne å tappa av olje. Start bilen å tapp av olje fra denne koblingen samtidig som du fyller på tilsvarende mengde olje enten direkte opp i bunnpanna eller pumpes med liten biltema pumpe direkte inn i slangen du har løsnet av. Når olja som kommer ut er ren å pen slår du av bilen å fortsetter som vanlig. Vis du går den veien kan jeg legge ut en mer detaljert beskrivelse av hvordan siden det er litt mer å tenkte på en det jeg har raskt skrive her.

SmartSelect_20210409-021920_Acrobat for Samsung.jpg

SmartSelect_20210409-021903_Acrobat for Samsung.jpg

SmartSelect_20210409-024603_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk Espen.

Mye god info her. Har lest litt om flush de siste dagene, og tenker jeg starter med kun bytte uten flush. ikke noe ufin giring på bilen, så med det som bakgrunn er det ikke nødvendig, samt at den kun har gått 167' km. Er mere for å se tilstand jeg ønsker å ta ned bunnpanna, som du nevner skal jo de magnetene helst være rene og uten spon. og nytt filter skader ikke.

Usikker om dette er byttet tidligere, men uansett er det mange år siden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - fredags update

Fikk henta denne på posten i går:

IMG_1811_2.thumb.JPG.c524f67de7a7a2b218c80c4f84ced8b8.JPG

Så da var det bare å ta seg en tur i garasjen å starte, her var jo alt montert, så ble full demontering.

IMG_1813_2.thumb.JPG.0c4facbf5a61fe3ae184d4fa0b41b21f.JPG

Huff så fæle bremse skivene ser ut... Må få denne ut på veien snart og pusse rent.

Den trassige banditen var denne, og ikke sjans å få av mutteren, bare roterte, og kom ikk til på undersiden for å holde igjen. Måtte jo være den innerste som løsna fra lageret. Endte med mutterkutter:) trangt pga flensen rundt hullet, men tilslutt måtte den gi tapt:

IMG_1814_2.thumb.JPG.3245760309de4cf72e3620b68df92c0f.JPGIMG_1815_2.thumb.JPG.d126091255b71cce1fb7efc5c3213783.JPG

Noen minutter seinere lå den her med nytt tårnlager:

Ligger fortsatt der, måtte ta en ny runde med tektyl oppe i hjulhuset, så får vente til i morgen med å hive denne på plass.

IMG_1816_2.thumb.JPG.2f536f8fc800582fc05d4cb17f3e3ec1.JPG

Et lite stemningsbilde fra arbeidsplassen idag:

IMG_1819_2.thumb.JPG.3d59a22eebca56b671ed4499df90b0ae.JPG

Ikke akkurat mest motiverende været å skru i, men Takk for garasje :)

Måtte også bytte styrearmer bak igjen. Ganske skuffende, disse var nye i fjor vår, men pakningene sprakk etter bare 20-30 mil. Desverre finner jeg ikke igjen kvitering, så måtte bare bestille nye. Får ta godt vare på kvitering denne gangen, kan ikke bytte disse hver sessong. Mulig det hadde gått fint å kjøre med de som er gåene en sessong til men, var greit å få retta dette mens bilen står på stylter.

IMG_1820_2.thumb.JPG.b67dc98784ff868cbbaf648edc9c9c8c.JPGIMG_1821_2.thumb.JPG.df41f5fc21fd3d83830542bcc1c10e1c.JPG

 

Ser desverre ut som jeg har fått mere arbeid iløpet av vinteren også:

IMG_1822_2.thumb.JPG.7946f7b0dbc50458a509a281e5496e16.JPG

Her henger det en dråpe bensin, og en liten flekk på gulvet.

Antar at det er bakre bensinrør som har tatt kvelden, men det rare er at jeg gikk over disse ifjor vår uten å finne noe skader. Ble da pusset rene, grunnet og tektylert, og som dere ser er det blanding av bensin og tektyl som renner.

Men med gammel bil blir vi aldri arbeidsledig, så er vel bare å ta av fanger, senke tank og bytte dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen timer på lørdag så var jammen denne jobben fullført.

Nye litt kortere fjærer hele veien rundt, nye dempere, tårnlager etc foran.

Viktig arbeid, en ting var å få den litt ned foran, men ikke minst bli kvitt dempere som hadde sett sine beste dager. Lagrene kunne kansje levd videre, men her er det bedre å få nytt når alt likevel er nede. Og samtidig rengjort, tatt det lille som var av rust, kun overflate, ingen hull. Og tektylert opp på nytt. Så er det bare å passe på fremover :)  

Nytt og pent :) 

IMG_1824_2.thumb.JPG.b6c3cbf2b77e522490fc009f203d090f.JPGIMG_1835_2.thumb.JPG.8a6480ec7fe35bdec535c1fc06331c99.JPG

Og her ligger defekte deler:

IMG_1833_2.thumb.JPG.5bf7331a4d832dbba2e1fcddeb5da524.JPG

Bare å få sendt avgårde, demper som ikke har strekt seg ut på 4 mnd, har nok gjort sitt:)

 

Fikk tatt en titt under batteriet, og her er det fortsatt bare blåfarge :) godt å se at jobben her holder.

 

IMG_1831_2.thumb.JPG.a7e6984aeb532dd1dd31942749fcc27c.JPG

 

Fikk også vaska rein plata på girkassa :) ser at denne er svart, så da er vel svaret Dextron III om jeg leser tabellen fra @EspenV riktig.

IMG_1828_2.thumb.jpg.2a1d7f7e6b85ec085a637cc7daff7b4a.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går tingene seg virkelig til her Morten .

Gøy å se brikkene faller på plass for deg nå 😊😊.

Angående brilleforingene ,det var jo utrolig kjedelig etter så kort tid .

Slet med det samme på min når det kom til stabstag foran ,dvs enda .

Kjøpte de billigste på Koed og varte et halvt år så va gummi borte .

Angående bensinlekk så tenker jeg at det er det bakerste røret som begynner og lage tull for deg .

Dexron 3 er den riktige her .

Nøyaktig det samme skiltet på Tdsen og ble brukt Dexron III på den .

Nå kan du snart kjøre igjen .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du som du får gjort mye bra arbeid.

Kjedelig med brilleforingen bak. Disse skal jo helst holde noen år. Heldigvis er de billige og lette å bytte. Du kan jo sjekke litt under der at ikke andre foringer begynner å bli dårlige som kan ha vert med på å slite ut brille foringene før tiden.

Ja svart plate så skal du ha Dexron III. Som er den billigste og letteste å få tak i av de 2 typene. Du kan jo når du tapper av oljen også sjekke at den er rød så ingen andre før har brukt noe anne olje. Verste er å blande forskjellige typer olje.

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/11/2021 at 3:29 PM, sveigis said:

Nå går tingene seg virkelig til her Morten .

Gøy å se brikkene faller på plass for deg nå 😊😊.

Angående brilleforingene ,det var jo utrolig kjedelig etter så kort tid .

Slet med det samme på min når det kom til stabstag foran ,dvs enda .

Kjøpte de billigste på Koed og varte et halvt år så va gummi borte .

Angående bensinlekk så tenker jeg at det er det bakerste røret som begynner og lage tull for deg .

Dexron 3 er den riktige her .

Nøyaktig det samme skiltet på Tdsen og ble brukt Dexron III på den .

Nå kan du snart kjøre igjen .😊

Ja, gøy når det går fremover igjen.

Stemmer at det er bakre lufterør som lager krøll, så blir å skaffe 6mm rør å bytte ut dette. Fikk ned fangeren i dag, trode jeg hadde rør, men var 8mm, og her vil det være bedre å bruke 6mm som orginalt, så får jeg lagt det i de rette festene uten noe tull.

On 4/11/2021 at 5:26 PM, EspenV said:

Ser du som du får gjort mye bra arbeid.

Kjedelig med brilleforingen bak. Disse skal jo helst holde noen år. Heldigvis er de billige og lette å bytte. Du kan jo sjekke litt under der at ikke andre foringer begynner å bli dårlige som kan ha vert med på å slite ut brille foringene før tiden.

Ja svart plate så skal du ha Dexron III. Som er den billigste og letteste å få tak i av de 2 typene. Du kan jo når du tapper av oljen også sjekke at den er rød så ingen andre før har brukt noe anne olje. Verste er å blande forskjellige typer olje.

Mulig svingarmsforingene er gåene, men ser fine ou og virka OK når jeg gikk over i fjor, men mulig jeg har oversett noe.

Ja, godt tips å dobbeltsjekke olja, håper det er rødt det som kommer ut her :) Er det forskjell på Dexron III og Dexron III F/G?

Takker for gode råd :)

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mortenej skrev:

Mulig svingarmsforingene er gåene, men ser fine ou og virka OK når jeg gikk over i fjor, men mulig jeg har oversett noe.

Ja, godt tips å dobbeltsjekke olja, håper det er rødt det som kommer ut her :) Er det forskjell på Dexton III og Dexton III F/G?

Vis du først har den oppe kan du ta å dra litt i svingarmene å se om det er slakk.

Ja er litt forskjell. Du kan lese om det her.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/DEXRON

Kort fortalt er "F" første verson "G" er neste og "H" er siste verson. Bruk "H" den har bedre egenskaper en de andre å den har færre problemer.

Alternativt kan du bruke dexron VI men da må systemet totalt flushes, helst totalt overhaling av girkassa for å ikke blande typene. VI er bakover kompatibel med III.

Vis du kjøper den på bildet er du safe. Brukt den selv På en TDS automatgir kasse. Er ok priset å lett tilgjengelig.

 

 

cas_transmax_d1.jpg

Endret av EspenV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, opeth84 skrev:

@Mortenej Hvordan er de Biltema rampene/bukkene som du har touringen din oppå? Er det grei kvalitet? Vurderer å skaffe meg noen slike selv :)

Jeg kan svare her og kuppe 😅😅

Jeg har x5 oppå disse ,så disse tåler e34 uten problem Tor Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk da fikset lekk bensinrør.

Fikk kjøpt nytt på Biltema, hadde 8 mm liggende fra ifjor, men iom at festene her er for 6mm rør var det bedre å skaffe rett dimensjon.

Har full bensintank så måtte være litt forsiktig når jeg slapp ned tanken, men med 2 garasjejekker under gikk det greit.


IMG_1845_2.thumb.JPG.b58486badd3d9da3217e02a274467806.JPGIMG_1846_2.thumb.JPG.ea4b637a02c66811305f236a475d8100.JPG

Ble ikke noe bilder under jobben men her er nytt rør på plass.

Fant en liten brun flekk på reservehjuls brønnen, ikke store saken men den får vente til seinere. å ta ned 70-80 kg med bensin er uaktuelt. Får sattse på tommere tank litt seinere og ta meg av den da. Ikke redd for at det skal utvikle seg i sommer.

Og et minne om lekasje:

IMG_1847_2.thumb.JPG.74c24482812942d41644fba417d00c9e.JPG

Dette hadde nok gjordt jobben sin, røy rett av ved infesting bak bakhjulet og knakk der hvor lekasjen var. så var nok på tide.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knallbra dette Morten .😊

Det og ta ned tank er noe jeg og må da jeg har samme problem .

Utfordringen for min del er å få løsnet disse stroppene som tank henger i da dette ser type rustet ut ,altså mutter eller hva det er som dette henger i .

En bekymring mindre på bilen din ,😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på hvordan bilen blir seende ut med de nye fjærene 😃 Og ja, med gammal firråtredve så kan man aldri slappe helt av 😂 Men sånn er det. Slitedeler av ymse kvalitet gir forskjellige konsekvenser. Selv har jeg relativt nye casterstag type Topran og mistenker at de kanskje ikke er det beste å ha på en 535 😅 Hva står igjen nå før du har den på bakken og tut og kjør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...