EspenV

Members
  • Content Count

    33
  • Joined

  • Last visited

About EspenV

  • Rank
    Sersjant

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Akershus
  • Kjøretøy
    E24

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Da er siste delen av eksosen sveiset i helga å blir sendt til keramisk coating tidlig neste uke.
  2. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Takker. Håper på å få startet den opp i løpet av våren. Skal selvfølgelig legge ut video av oppstart og eksos lyd.
  3. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Eksos anlegget begynner og bli ferdig også. jeg bruker rustfritt hele veien. selve rørbøyene er kjøpt på biltema 😁 katalysator med resonator fra Magnaflow. Mellom demper X pipe fra Magnaflow bak dempere fra Magnaflow. kule overganger er også Magnaflow satt på ekstra lamdasonde uttak siden jeg tror ikke jeg har plass til og bruke de orginale i katalysatorene. det er sveiset inn flexrør sånn at motor og eksos kan bevege seg litt forskjellig. det er også med på å minske resonans og minske risikoen for at det sprekker, det er laget i mange deler så jeg kan bytte ut enkelt deler uten og lage for mye nytt. det er også mye lettere og montere, lettere å få keramisk coatet og lettere og tilpasse på bilen for at det sitter riktig. siden jeg bruker orginal motorstyring og jeg skal ha bilen godkjent/lovlig har jeg gått en litt annen vei en jeg ser folk flest gjør på prosjektene sine. ingen rette rør med lite motstand her. jeg har 2x katalysator.( en til ver bank) jeg bruker mellomdemper med X pipe invendig og bakdemper. jeg ønsker lav lyd opp til ca 3000rpm/lite gass. men kan godt ha mer lyd 3000rpm + eller når jeg gir litt på. det er satt på ekstra lamda sonde plugger siden jeg ikke tror jeg får brukt de orginale grunnet plassering. dette anlegget blir ikke optimalt med tanke på flow uansett siden det må litt krappe vinkeler her og der. dette fordi det skal passe og ikke koke styresnekka. et annet problem blir at det henger litt lavere en orginal anlegget siden det ikke er like god plass på venstre side under som det er på høyre. og at delene jeg bruker nå er en del større en orginal. det blir keramisk coating på røra før katalysatoren og varmedekseler over rørene som går forbi diffen. jeg så stor forskjell på hvor mye rust det var på drivknutene på den siden der orginal eksos lå så ønsker og unngå dette. for og få plass til dobbelt med dempere bak og 4x funksjonelle tipper måtte jeg fjernet noe av reservehjuls brønnen. det som er igjen av brønne brukes til og ha batteriet i. de 4x tippene ut fra bakdemperen settes sånn at de kommer ut sentrert mitt bak på bilen. "type moderne Corvette eksos" jeg er ingen sveiser så dette skal jeg ikke skryte på meg at har gjort alene. håper jeg får montert det opp igjen denne uka å får bekreftet at alt passer sånn at noen ting kan sendes til keramisk coating.
  4. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    ikke så interessante bilder men det er en jobb som må gjøres. begynt og skøyte ledningene til styringsenhetene sånn at jeg kan plassere de der jeg ønsker (bort fra motoren). men får og vere helt sikker på at jeg ikke kobler feil tar jeg en av gangen. noe som gjør at denne jobben tar utrolig lang tid og jeg orker ikke ta alt i et strekk. de nye legger jeg inne i en varme beskyttelse strømpe.
  5. EspenV

    E28 535I Prosjekt

    Jeg brukte LPS 3 litt fordi det var det jeg hadde tilgjengelig. LPS er hovedsaklig produkter du må ha et firma for og bestille. Eller bruke Amazon eller andre utenlandske steder. Det er noe av det samme som "Mercasol 1" begge er tynt flytende voks baserte rust beskyttere. Ville brukt voks baserte siden det nok er det som er der fra før sider du sier det lukter godt. Aldri brukt fluid film men har hatt god erfaring med Mercasol. Når det gjelder diff se vedleggene. Du har 188 diff så følg målene som står på M3 siden den også er 188 diff. M5 og M6 er 210 diff så ikke bruk dem. Du må bytte nr 8 spenhylsen på tegningen. Det er ikke mulig og bruke den på nytt. Og når du bestiller den bestilt også nr 5 simmering siden du ikke får ut nr 8 uten og ta av simmering. Måten diffen er satt sammen torqer du mutteren og komprimerer spenhylsen sånn at du har et gjevnt trykk på lagerbanen. Torq til 150 N først. Så strammer du litt av gangen mens du måler hvor mye motstand det er i og dra rundt drevet. Siden du har resten montert må du legge til motstanden i de 2 andre lagerene + motstand simmering delt på utvekslingen. Siden motstanden du nå måler er samlet motstand for alle 3 lagerene samtidig. Dette blei kanskje litt mye men gjør du ikke dette vil lageret gå i stykker relativt raskt og du må begynne og demontere hele diffen for og bytte lagere. Se video på mitt e24 m70 tråd. Der ser du jeg måler motstanden. Men jeg har 210 diff så målet vil ikke vere likt din diff.
  6. EspenV

    E28 535I Prosjekt

    Fint prosjekt og mye bra arbeid. Tenkte og komme med noen små tips som du kanskje allerede har gjort. På bak armene og traversen kan du fylle på litt ny veske bak de pluggene som er der. Det er orginalt en veske som hindrer delene fra og ruste innvendig. Brukte LPS 3 selv innvendig. Når du har tatt av inn flensen på diffen må du bytte klem stykket med en ny. Og stramme det opp riktig sånn at lageret får riktig motstand. Vis ikke vil det slites veldig fort.
  7. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Relativt sikker. Min delebil fra Sverige hadde ikke vifte 1990 mod. Men får prøve og se.
  8. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Det er modifisert orginal boks så det burde ikke vere et problem. Det er bare noen land. (Type tropisk) som hadde kjølevifte orginalt. Min boks mangler bare den nederste delen av orginal boksen. Hele boksen min er også plassert sånn at motorvarmen ikke skal påvirke så mye. Sett mye "varmere" plasseringer på andre prosjekter så jeg prøver dette og ser. I verste fall får jeg montere inn en vifte i senere. Tenn kablene er kjøpt på EBay. Men føleren er flyttet over fra orginal settet. Søk på "PowerTEC Sport 8mm Performance Leads Wires Cable BMW e31 850 e32 750 v12 M70 B50" de er ganske billige så litt spent på hvordan de fungere.
  9. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Har også begynt på den kjedelige jobben og koble sammen/over/mellom ABS/ESP hydraulikk, styringsenhet og bil. Bruker E32 abs enhet. E32 styring E32 abs hjul sensor og abs ringer. Men noen av e24 ledningsnettet. Så mange timer på data med koblingsskjema for og lage meg opp en nytt. Dette er fordi jeg bruker e32 fjærbein e32 traling arm. Og vil ha fungerende ESP når dette er ferdig
  10. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Fått gjort litt denne uka på prosjektet. Jeg bruker orginal m70 motorstyring og e32 750 ABS/ESP. Så da må jeg en plass ha de 4 styringsenhetene til alt sammen. Men er ikke så mye plass igjen i motorrommet mitt. Så jeg valgt og felle boksen med på høyre side foran. Men siden jeg også skal ha luftfilter der måtte jeg forminske den orginale e32 boksen så mye som mulig. Brukte den gamle oppskjerte nedre boks del sammen med noen plater som mal og støpte en glassfiber form over. Denne er laget av diverse rester/utgått produkter jeg fant. Var også litt uheldig med at nylonen satt litt godt og bomullen hadde trekt fullstendig igjennom med lim, dette sammen med formen gjorde at jeg ikke fikk ikke dratt det av og måtte slipe bomullen bort. Penslet et veldig tykt lag med kompositt coating over. Laget et drenerings hul i bunn med en nylon slange ut. Smørte et lag med PR sealing invendig. Dette blei egentlig litt halvveis velykket men det er vertfall veldig sterkt og vanntett. Noe som er greit med tanke på at det henger litt ned foran framhjulet.
  11. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Vilken utveksling bruker du? kan vere du kan få en litt mer akselerasjon ved og gå opp litt. minuset er selvfølgelig noe høyere turtall på motorveien. jeg byttet fra 3.07 til 3.64 selv for og få en god mellomting.
  12. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Riktig det. du ønsker at A clutchen skal tømmes for trykk/olje helt før systemet skal opp i turtall i N/P, vis dette ikke gjøres vil den vere delvis innkoblet og slites. problemet er ikke så stort på de nyeste versonene som 4hp24 eller de som har utført denne SB (se bilde) kan desverre ikke ta på meg og gjøre en sånn jobb nå med det første. må desverre prioritere og få mitt eget prosjekt ferdig først. men jeg gir det gjerne veiledning og dokumentasjon på hva og hvordan vis du ønsker det. du kan jo sende meg en direkte melding eller at vi lager en egen Automatgir tråd her på forumet når den tid kommer.
  13. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Nei desverre.
  14. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    Takker for fine ord 😁 Jeg synes egentlig bmw med automatgir fra 80/90 tallet har fått litt uretferdig dårlig omdømme. ja jeg skal vere enig i at de tidligeste modellene med bare 3 gir blir litt i minste laget og de første 4hp22 4 girs kassene hadde noen tekniske utfordringer. (ikke ruse motoren i P/N + + +) dette sammen med at mange av disse begynner og få en del km bak seg og høy alder, og har kanskje ikke fått den servicen som de burde gjør nok at mange føler det er bare tull med dem. Og ja du mister litt effekt men så mye mer avslappende og kjøre med. som en liten note: du kan bruke veldig mye fra en 4hp24 på din 4hp22 for og lage en ordentlig forsterket utgave.
  15. EspenV

    Bmw e24 M70 prosjekt.

    jeg tok noen timelaps video av automatgir overhaldingen. 20180907_144613.mp4 20180909_132431.mp4 20180916_143717.mp4