Kim Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Ser meg nødt til å enten bytte calipere bak eller plukke de av og bytte pakninger. Men hvordan gjøres det for å ikke tømme hele systemet for bremsevæske? Finnes det noe som kan skrus på slangen mens jeg har caliperen av for å bytte pakninger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Får kjøpt sånn plast klemme du kan sette på slangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen. Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det RF91 og Daniel. reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Skrevet Oktober 18, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2018 9 minutter siden, carburetion skrev: Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen. Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det Hehe... da må personen antagelig sitte der i et par dager Har faktisk et par sånne klemmer på bilde over, da bruker jeg de. Trodde det var godt med trykk i slangen og det ville lekke ut væske. Noen som har prøvd å renovere caliperne forresten? Tenkte da på å plukke den fra hverandre, ta ut stempelet og bytte pakninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 (endret) Er slangen noen år, så bytter jeg å bytte den i samme slengen. Da legger jeg bare en knekk på gamle slangen med strips og lar det stå inntil caliper er overhalt. Monterer så ny slange og caliper i samme slengen. Anbefaler derimot ikke å knekke slanger du skal bruke, da det kan skade dem. Liker selv ikke sånne klemmer heller på slanger som skal brukes, bedre å finne seg en plugg man kan skru på. Er derimot veldig lite bremsevæske i systemet, og særs billig så bare å bytte alt først som sist. Bruker å lufte alle 4 hjula selv når jeg har noe åpent i bremsekretsen, og da syns jeg det er like greit å ta seg 10 minutter ekstra å kjøre igjennom ny væske i hele bremsesystemet når det først må luftes uansett. Er slange ny, så bare setter jeg ei bøtte under og lar det renne. Bytter du til ny caliper trenger ikke du noe i det hele tatt, med mindre du er særs treg kommer det ikke mange dråpene. Ingen problemer å overhale caliper, selv med originale deler koster det maks 300kr somregel i tettninger og nye gummiforinger til glideren. Eneste som man må være litt obs på, er at dersom stempel er rustet så må det byttes. Rust i hus er somregel uvesentlig/ikke tilstede da det er stasjonær tettning og stempelet som har mest kritisk tetteflate. Anbefaler å få sandblåst caliper, og så pulverlakkert/2k maling. Blir tusen ganger bedre rustbeskyttelse enn det zink belegget på ferdig overhalte som ruster med en gang. Endret Oktober 18, 2018 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RF91 Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 31 minutter siden, carburetion skrev: Trykk inn bremsepedalen litt. Då blir kretsen til beholderen stengt, og ingen veske renner ut av slangen ifra beholderen. Bruk ein trekloss eller noko mellom sete, og pedal f.eks. Eller ein "ubrukelig" person kan holde pedalen inne, så er du kvitt han ei stund, viss du plages av det Dette er heilt klart det enklaste om du ikkje skal skifte slange. Gjorde dette sjølv tidligare i sommar då eg skifta bremserøyr bak på E30'en. Kappa ein bit 2x4 i passelig lengde og kilte den mellom førarsete og bremsepedalen. Bilen stod utan bremserøyr bak i litt under eit døgn og det kom kun eit par dråpar 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Skrevet Oktober 18, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2018 Ser ut som det enkleste er å bare bytte selve caliperen da risikoen for at stempelet er rustet er veldig stor..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 Nytt slangen også, må lufte uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Skrevet Oktober 18, 2018 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2018 Må man forresten ha noe spesialverktøy for å få løs slangen fra caliperen? Eller er det bare vanlig fastnøkkel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danskiii Skrevet Oktober 18, 2018 Share Skrevet Oktober 18, 2018 37 minutter siden, Kim skrev: Må man forresten ha noe spesialverktøy for å få løs slangen fra caliperen? Eller er det bare vanlig fastnøkkel? Fastnøkkel. 14mm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå