Gå til innhold

Spørsmål om lakkering (innspill ifm. med en sak)


Walkabout
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle, satser på at noen her kan ha litt kunnskap om lakkering så jeg kan få litt praktisk input i en sak jeg har for en klient.

Representerer et firma som driver med oppretting av felger, og det er en kunde der som har fremmet et erstatningskrav på grunn av det vedkommende mener er ulike mangler. Gjennomgående så er det kun fremlagt pristilbud fra de dyreste aktørene (ikke faktura for utført arbeid) og min klient har ikke fått mulighet til å rette selv, så erfaringsmessig fremstår det som om vedkommende antakelig er ute etter en pengesum uten å nødvendigvis gjøre noe med "manglene".

Den delen av saken jeg trenger input på, er at motpart hevder at det har kommet lakkstøv på bilen hans i forbindelse med felgopprettingen, samt at det er slipemerker på bakluke som krever omlakkering. Etter å ha nøstet litt opp i faktum, så har jeg funnet ut at denne bilen ble importert fra USA vinteren 2018, men som følge av transportskader så ble bilen hellakkert i sommer og ble deretter kjørt direkte fra lakkverksted til felgoppretter.

Klient hevder at lakkstøvet umulig kan ha kommet fra ham, da bilen stod utenfor lokalet hele tiden (ble påsatt reservefelger da originalfelgene ble lakkert).

Min klient bruker utelukkende pulverlakk, som jeg forstår er en slags lakk med magnetisk kraft som deretter skal herdes i varmeovn. Spørsmålet mitt er da om pulverlakk i det hele tatt vil feste seg på et karosseri som ikke er forbehandlet, og heller ikke herdes i varmeovn? Tenkte på at dette i så fall beviselig vil kunne utelukke at lakkstøvet stammer fra felgoppretter.

For det andre hevder motpart at det er slipemerker på bakluke. Det er imidlertid ingen grunn til at felgoppretter skulle ha begynt å polere på bakluken. Er det ikke slik at etter lakkering så polerer/våtsliper lakkverksted de karosseridelene som er lakkert? I så fall vil det jo være naturlig at disse slipemerkene stammer fra lakkverkstedet der bilen nettopp ble hellakkert.

Takker for alle innspill :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill selv på første spørsmål, hvis noen skulle lure. Har nå vært i kontakt med styreleder i Norsk Pulverlakkteknisk Forening, og han opplyser om at det i praksis nærmest vil være umulig at pulverlakk vil feste seg til karosseri uten etterfølgende varmebehandling. Pulverlakk vil bestå i pulverform helt til det utsettes for varme over 80-90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det siste så ja etter en lakkering av panel eller eventuelt skade der ikke hele panelet blir tatt så slipes/våtslipes overgangen etter lakken har fått tørke. Så skal det poleres over så overgangen ikke synes. 

Det er forskjell på lakkverkested til lakkverkested på åssen de gjør.

Der jeg jobbet tidligere gjorde vi som jeg beskrev men da tar vi hele panelet når vi polerer under en lampe som tilsvarer sollys sånn man ser om man har gjort alt riktig. Og at det riktig ut når man er ferdig og eventuelt store deler av bilen så helheten ser riktig ut. Det vil også fjerne en god del lakkstøv men som regel er det ikke behov for det siden bilen er som regel dekket over og maskert hvis ikke alt skal lakkeres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulverlakk må jo ha en +/- for at pulveret skal sette seg. Før det "bakes" kan man fint bare omtrent blåse det av. 
Videre er det ganske stor sannsynlighet med å ta støv ved hellakkering. Dette fjernes lett ved slip og polering. 

Høres ut som om dette med lakkstøv har skjedd hos de som lakkerte bilen, ikke felgoppretter. Lakkverkstedet kan ha hatt press på seg på å bli ferdig med bilen slik at kunden kunne få den som avtalt med importør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...