Gå til innhold

GDPR og Servicehistorikk


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som har fått merke de nye utfordringene med å få ut servicehistorikk på bruktbil? 
Jeg synes det virker helt spinnvillt at jeg ikke skal få ut informasjon om servicer, skade-utbedringer og aksjoner på en bil man selv eier. 

Ett eksempel: Jeg har en F20 som har vært aksjon på utbedring av styring pga produksjonsfeil, men BMW påstår at de ikke har lov til å informere meg om styringen er utbedret eller ikke på min bil. Jeg vet derfor ikke om forrige eier har fått utbedret produksjonsfeilen eller om jeg kjører rundt med farlig styring. 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan dette skal inbefattes av personvernet til tidligere eiere, med mindre det er for å beskytte svindlere som skjuler tidligere kollisjonsskade reperasjoner eller lignende. 

Etter å ha snakket med NBF (norsk bilbransje forbund) , NAF og diverse andre virker det som om ingen i bilbransjen bryr seg om dette. 

Er eneste løsning å måtte kontakte hver eneste tidligere eier å få skriftlig dokumentert at jeg har tilllatelse til å hente ut historikk? Hva med de tilfeller der man ikke får tak i tidligere eier, eller tidligere eier er død? 

 

Synes alle at dette bare er greit?

Det var dagens "rant".. 
God Jul

🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette systemet er fryktelig tungvint og egentelig helt unødvendig. Det bør være mulig å kunne sjekke bilens service historikk, dette har da ingenting med bilens tidliger eier å gjøre. Skjønner ikke hvorfor dette skal være så problematisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje det har noko med GDPR å gjere, har vore slik nokre år. Eg sleit med det samme når eg kjøpte min bil for eit par år sidan. Meiner Bertel O Steen utleverte noko serviceinformasjon og deretter fekk seg ein saftig bot, etter det blei det stramma inn hjå alle importører. Men ja, det er irriterande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde samme «problem» på Minien eg kjøpte for et par år siden. Der ville ikke forhandleren som solgte den ny sende meg servicehistorikken (på tilbakekallinger og garantiutbedringer - jeg visste noe av det som hadde blitt utbedret). De kunne si det til meg over disken, men de ville ikke sende kopier av utbedringene, selv ikke med navnet til forrige eier redigert bort. Så det har nok ikke bare med GDPR å gjøre, men jeg er enig i at systemet er forferdelig tungrodd og det burde kunne være enkelt å ha et register som følger bilen uavhengig av eier, og der eier ikke er en del av det, kun bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...