Gå til innhold

DPF feil


ms99
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har opplevd over lengre tid att jeg ikke får det turtallet jeg vil ha. Den "bremser" ved gasspådrag der turtallet kommer over 2000rpm. Etter en diagnose so fikk jeg feilkode på DPF og 2 glødeplugger som var defekt. Har deretter prøvd å holda høy fart over lengre tid, med turtall over 2000rpm for å "blåse" utav filteret men har ikke gidd noe resultat.

BMW 520d e60 2006

Noen som har noen tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er avhengig av diagnostisering og utbedring av glødefeilen. Med feilkode her vil ikke regen fungerer. Når det er byttet glødeplugger/relé kan du så sjekke mottrykk i DPF. Evt deretter tvangskjøre en regenerering av DPF. Bare kjøre rundt i høy fart vil ikke løse problemet du nå har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Otis skrev:

Det vil sannsynligvis korrigere problemer. Men hva med finne ut årsaken først? Og tilogmed konkludere med at det faktisk er defekt DPF? 

Trodde han hadde hatt diagnose slik han beskrev det. Defekt DPF og 2 glødeplugger? "so fikk jeg feilkode på DPF og 2 glødeplugger som var defekt"

 

Uansett, vis 2 av 2 glødeplugger er defekt, så regennererer den vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kalinkamaen det er forsåvidt korrekt, jeg har erfaring med det.

Men jeg kan ikke si meg enig i at regen IKKE kjøres ved defekte glødeplugger. Det er det INGEN mening i! Men jeg kan foreløpig ikke dokumentere dette. Så jeg må lese meg opp ang DPF regen.

Dog så har jeg selv kjørt med feilkoder på ALLE glødeplugger og regen virket fint til meg. Dette var på e61 med m57n2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

@kalinkamaen det er forsåvidt korrekt, jeg har erfaring med det.

Men jeg kan ikke si meg enig i at regen IKKE kjøres ved defekte glødeplugger. Det er det INGEN mening i! Men jeg kan foreløpig ikke dokumentere dette. Så jeg må lese meg opp ang DPF regen.

Dog så har jeg selv kjørt med feilkoder på ALLE glødeplugger og regen virket fint til meg. Dette var på e61 med m57n2.

Oki, dette var nytt for meg. Jeg kan heller ikke motbevise noe. Hvis du har erfart dette så stemmer nok dette. 

 

Noe jeg synest er merkelig, er at nesten samtlige topics jeg leser nasjonalt og internasjonalt, angående tette/feilkoder på DPF, så har de også feilkoder på Gløde plugger/ Rele på samme tid. Dette er bare noe jeg har registerert og heller ingen bevis og kan selfølgelig være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her for dokumentasjon på min påstand;

Sakset fra aktuell link;

The following conditions must be fulfilled for a regeneration:

The coolant temperature must be in excess of 75 °C
the exhaust-gas temperature before the diesel particle filter must be greater than 240 °C
there must be enough fuel (fuel reserve indicator light is not lit up). Whenever the reserve lamp lights up, the regeneration process is suspended.
no fault codes from the air mass system, exhaust emission system and sensors must be saved in the DDE
The fault codes 480A / 245700 (from F01) and 481A / 245800 (from F01) must display the status "currently not present"
Constant driving speed above about 60 km/h (approx. 38 mph). The optimum speed is about 100 km/h (approx. 60 mph).


Så det er ingen ting som tyder på at det er noe hold i det man leser om på forum. Sannsynligvis så er det slik at folk ikke vet at de har defekt glødeplugg(er) og dermed lister dette opp.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

Se her for dokumentasjon på min påstand;

Sakset fra aktuell link;

The following conditions must be fulfilled for a regeneration:

The coolant temperature must be in excess of 75 °C
the exhaust-gas temperature before the diesel particle filter must be greater than 240 °C
there must be enough fuel (fuel reserve indicator light is not lit up). Whenever the reserve lamp lights up, the regeneration process is suspended.
no fault codes from the air mass system, exhaust emission system and sensors must be saved in the DDE
The fault codes 480A / 245700 (from F01) and 481A / 245800 (from F01) must display the status "currently not present"
Constant driving speed above about 60 km/h (approx. 38 mph). The optimum speed is about 100 km/h (approx. 60 mph).


Så det er ingen ting som tyder på at det er noe hold i det man leser om på forum. Sannsynligvis så er det slik at folk ikke vet at de har defekt glødeplugg(er) og dermed lister dette opp.

 

Jepp ser ut a til at du har riktig her. Leste nettopp at bilen vil regenerere på veien uten Glødeplugger, men man vil ikke kunne tvangskjøre regen uten glødeplugger. Kan være at folk flest har missforstått dette.

 

Glow plugs play a huge and vital role in the Active/forced regeneration phase and if faults are stored in the DDE relating to glow plugs then active regen temperatures cannot be achieved !
Thus meaning unless the vehicle is driven on the highway at optimum passive regen temps then all attempts to actively regeneration will ultimately fail !!

 

http://www.ads-automotive.co.uk/diesel-particulate-filter-trouble/

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det skrives på den siden du henviser til, men om det er sant er en annen sak.

Det skrives jo videre om økt turbo trykk, men kjøper ikke helt påstandene servert der.

På den siden jeg linket til å står det at strupes luft tilførsel, og det er vel dette som brukes for å øke eksos temperaturen og ikke glødeplugger. Ser ikke for meg at glødeplugger påvirker eksos temperaturen så mye at de trengs å brukes, i tillegg til at newtis IKKE skriver noe om dette.

@TRF Kan du kommentere om du har noen info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Otis skrev:

Jeg ser at det skrives på den siden du henviser til, men om det er sant er en annen sak.

Det skrives jo videre om økt turbo trykk, men kjøper ikke helt påstandene servert der.

På den siden jeg linket til å står det at strupes luft tilførsel, og det er vel dette som brukes for å øke eksos temperaturen og ikke glødeplugger. Ser ikke for meg at glødeplugger påvirker eksos temperaturen så mye at de trengs å brukes, i tillegg til at newtis IKKE skriver noe om dette.

@TRF Kan du kommentere om du har noen info?

For alt jeg vet, så kan du ha helt riktig i dette. Jeg synest bare det er merkelig at det er slik splittet info angående dette at jeg ikke vet helt hva jeg skal stole på. Hvis TRF har innspill her, så vil jeg gledelig høre på. 

 

 

Disse kaller seg BMW spesialister ikke vet jeg, men de også nevner glødeplugger. Det er ikke merkelig at vi tror at GP-ene har en innvirkning når det står slik?

To work correctly the filter harbours soot in a honeycomb structure and when the vehicle is very hot, normally at motorway speeds for 30 minutes, the car will automatically begin a ‘regeneration’ of the filter by switching on the glow plugs and injecting additional fuel to burn off the soot.

 

 In other cases a fault with the car such as glow plug malfunction will prevent this soot burn off procedure from occurring.

https://www.pscautocentre.co.uk/pages/bmw-mini-diesel-particulate-filter

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...