Gå til innhold

Kjøretøykontroll hos Bavaria vs. garantiutløpstest NAF


1limitedsport
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Hadde nettopp min 2014 f11 xdrive inne til storservice med fordonskontroll/kjøretøykontroll hos Bavaria. Nybilgarantien går ut nå i juni. 
Kjøretøykontrollen hos Bavaria fant ingen feil på noen punkter. Dette er jo en kontroll som koster et par tusen i seg selv. 

Siden garantien går ut i år, var det noen som anbefalte NAF sin garantiutløpstest. Men jeg er usikker på om dette evt bare er smør på flesk? 
Bavaria har en ganske omfattende liste i forhold til feilmeldinger, oljelekkasjer, oppheng, lakk osv osv osv i sin fordonskontroll. 

Jeg er klar over at Bavaria selvsagt egentlig vil tjene penger, men jeg føler likevel de er veldig serviceminded og ærlige med kontrollene de har hatt til nå. 
På EU kontroll i høst fant de blant annet noe antydninger til rust nede på dører og lakkerte alle dører pluss fangere på garanti. Uten at jeg hadde bemerket noe på dette. Ellers ingenting  bemerke på den heller. 

Vil det være verdt å kjøre en NAF kontroll til 3000 kroner når Bavaria nettopp har testet gjennom bilen grundig selv? Har jo ikke lyst til å kaste penger ut av vinduet heller:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sjekk hos BMW Jæger en gang av min gamle E46 320i i 2011. Kom gjennom uten en anmerkning, betalte 2000 spenn for det. 3-4 uker senere på EU kontroll fikk jeg knapt lov å kjøre til nærmeste verksted for å bytte bremseslanger framme som lakk og var helt morken. Så var rimelig forbanna på de for å si det mildt, føles ikke som de en gang såg på bilen. Så en selv om det er BMW verksted skader det aldri med en ugilda part/second opinion. NAF har pleid å være ganske nøye men de og kan sikkert gjøre feil. Det går på hvem du velger å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Quandt1060! Nå var den nettopp på EU kontroll også, uten noen anmerkninger, så den har både hatt EU kontroll, storservice og fordonskontroll/kjøretøykontroll hos Bavaria. 

Jeg ser poenget med en uavhengig test, men ifølge videoen som ligger ute hos NAF (som selvsagt også er ute etter å tjene penger), så virker det ikke som om sjekken har noen særlig flere punkter enn hva Bavaria har på sine kjøretøykontroller. 

Jeg er i alle fall usikker og veldig usikker på om kontrollen til 3000 kroner hos NAF, finner noen flere feil enn EU kontroll og full kjøretøykontroll hos Bavaria gjør. 
Men takk for svar, er jo akkurat det jeg er ute etter, noen flere som evt kan belyse situasjonen. Må spare der man kan;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min forrige bil i Bergen i 2009, dette var en 2000 modell E39 530Dat. Full servicehistorikk fra Jæger. Hadde en stor test hos Naf som tok en halv dag og kosta noen tusen. De fant en del men de hadde ikke diagnoseplugg som passet til bilen så de fikk ikke lest ut feilmeldinger.  Den hadde bl.a defekt Webasto som ikke ble avdekket.  Den hadde også alvorlig rustskade på 3 jekkfester som jeg måtte utbedre til den nette sum av  30.000,-  mindre enn et år etter kjøpet.

Så jeg ble sånn middels imponert av Naf etter denne opplevelsen. 

Så det kommer nok an på hvem du velger å stole på og hvor nøye de som utfører kontrollen er og hvor dyktige de er.  Det går ikke an å konkludere Naf vs Bavaria. Det er også lokale forskjeller ute å går så det som gjelder i Bergen gjelder ikke nødvendigvis i Oslo.

Så var jeg deg hadde jeg brukt de pengene til noe annet enn en Naf test

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stor glede/gevinst av NAFtest. Avdekket garantisaker som jeg så fikk dekket av BMW/Bavaria. Har flere ganger måtte finne ut av diagnostisere meg frem til feil som så BMW noe motvillig så ordner. For å si det sånn: De tingene BMW har funnet på fordonskontroll har aldri vært garantisaker, men ting jeg har måttet «påregne». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for gode svar! Det er gull med dette forumet!

Det virker som det er veldig varierende som du sier Hpi, avhengig av hvor og hvem du treffer på, om det er Bavaria, Jæger, Bilia, NAF eller det lokale verkstedet. Og hvor nøye de forskjellige er. 

Siden bilen hadde null feil på EU for en måneds tid siden og det ikke ble funnet en eneste feil på kjøretøykontrollen hos Bavaria i forrige uke (jeg ringte de og spurte konkret på oppheng, oljelekkasjer, avlesning av feilmeldinger etc etc), så tenker jeg kanskje at 3000 kroner for enda en test hos NAF er litt too much... Men får liksom ikke landet helt. 

Når det gjelder karosseri, så fant jo Bavaria noe antydninger til rust nederst på dørene på EU og sa i fra uoppfordret til meg om dette og utbedret/lakket alle dører og skjermer, mens jeg fikk leiebil i perioden. De har også sagt jeg må komme innom før garantien går ut for å dobbeltsjekke noen steinsprutskader/lignende de er usikre på kan være fabrikkfeil og som de evt vil utbedre. Virker nesten som at de får betalt for jobbene de gjør og at de derfor vil gjøre mest mulig? Dette var på karosseriavdelingen på Bavaria Kristiansand. Jeg er som regel alltid skeptisk, men føler jeg får et inntrykk av veldig god service hos Bavaria og at de nødvendigvis ikke er ute etter å "lure" meg på noen måte. Heller tvert i mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, johanngj skrev:

Hadde stor glede/gevinst av NAFtest. Avdekket garantisaker som jeg så fikk dekket av BMW/Bavaria. Har flere ganger måtte finne ut av diagnostisere meg frem til feil som så BMW noe motvillig så ordner. For å si det sånn: De tingene BMW har funnet på fordonskontroll har aldri vært garantisaker, men ting jeg har måttet «påregne». 

Hva slags ting var det typisk du fikk avdekket på NAF testen? Ny bil? Eldre bil? Takk for svar:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hpi skrev:

Jeg kjøpte min forrige bil i Bergen i 2009, dette var en 2000 modell E39 530Dat. Full servicehistorikk fra Jæger. Hadde en stor test hos Naf som tok en halv dag og kosta noen tusen. De fant en del men de hadde ikke diagnoseplugg som passet til bilen så de fikk ikke lest ut feilmeldinger.  Den hadde bl.a defekt Webasto som ikke ble avdekket.  Den hadde også alvorlig rustskade på 3 jekkfester som jeg måtte utbedre til den nette sum av  30.000,-  mindre enn et år etter kjøpet.

Så jeg ble sånn middels imponert av Naf etter denne opplevelsen. 

Så det kommer nok an på hvem du velger å stole på og hvor nøye de som utfører kontrollen er og hvor dyktige de er.  Det går ikke an å konkludere Naf vs Bavaria. Det er også lokale forskjeller ute å går så det som gjelder i Bergen gjelder ikke nødvendigvis i Oslo.

Så var jeg deg hadde jeg brukt de pengene til noe annet enn en Naf test

Takk for godt svar! Men det var en 9 år gammel bil du hadde kjøpt? Var det noen garanti på denne uansett da? Evt bruktbilgaranti hvis du kjøpte fra forhandler..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 1limitedsport skrev:

Takk for godt svar! Men det var en 9 år gammel bil du hadde kjøpt? Var det noen garanti på denne uansett da? Evt bruktbilgaranti hvis du kjøpte fra forhandler..
 

Nei jeg kjøpte den privat så jeg måtte uansett betale reparasjonene selv. Derfor tok jeg en utvidet Naf test for å få avdekke alt som var galt. Det er jo alltid noe på en 9 år gammel bil selv om den har full servicehistorikk. Derfor var det skuffende at jeg måtte ut med ca 40.000,. for rustsveising og ny Webasto kort tid etter denne Naf testen fordi disse feilene ikke ble avdekket. Det som er mitt ankepunkt er at de overså det jeg vil kalle grove mangler.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hpi skrev:

Nei jeg kjøpte den privat så jeg måtte uansett betale reparasjonene selv. Derfor tok jeg en utvidet Naf test for å få avdekke alt som var galt. Det er jo alltid noe på en 9 år gammel bil selv om den har full servicehistorikk. Derfor var det skuffende at jeg måtte ut med ca 40.000,. for rustsveising og ny Webasto kort tid etter denne Naf testen fordi disse feilene ikke ble avdekket. 

Jeg skjønner, ja det var jo meget dårlig av NAF å ikke oppdage... Ser liksom ikke helt poenget med at NAF skal gå gjennom og sjekke interiør, bilbelter, lykter og sånne dilleting i alle fall. Jeg kunne kanskje godt tenke meg å få en sjekk av understell og evt rust og oljelekkasjer, og slike ting. Kanskje man kan få en halvvert kontroll... jeg aner ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at NAF har noe som heter driftstest:
https://www.naf.no/tjenester/driftstest/

Som jeg tror kanskje er mer aktuell, da slipper jeg i alle fall at de sjekke alt dillet med lykter, bilbelter og kosmetiske ting etc, som de uansett har gått gjennom på kjøretøykontrollen og som jeg selv også kan sjekke opp i. 
Den koster 700 kroner mindre, altså ca 2300,- i stedet for 3000,-

Mulig den er et godt alternativ. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Hpi skrev:

Jeg kjøpte min forrige bil i Bergen i 2009, dette var en 2000 modell E39 530Dat. Full servicehistorikk fra Jæger. Hadde en stor test hos Naf som tok en halv dag og kosta noen tusen. De fant en del men de hadde ikke diagnoseplugg som passet til bilen så de fikk ikke lest ut feilmeldinger.  Den hadde bl.a defekt Webasto som ikke ble avdekket.  Den hadde også alvorlig rustskade på 3 jekkfester som jeg måtte utbedre til den nette sum av  30.000,-  mindre enn et år etter kjøpet.

Så jeg ble sånn middels imponert av Naf etter denne opplevelsen. 

Så det kommer nok an på hvem du velger å stole på og hvor nøye de som utfører kontrollen er og hvor dyktige de er.  Det går ikke an å konkludere Naf vs Bavaria. Det er også lokale forskjeller ute å går så det som gjelder i Bergen gjelder ikke nødvendigvis i Oslo.

Så var jeg deg hadde jeg brukt de pengene til noe annet enn en Naf test

Å finne rust på jekkfester på E39 krever vel litt demontering både av gummiforing, deksel og dørlist. Da var de skikkelig nøye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, 1limitedsport skrev:

 De har også sagt jeg må komme innom før garantien går ut for å dobbeltsjekke noen steinsprutskader/lignende de er usikre på kan være fabrikkfeil og som de evt vil utbedre. Virker nesten som at de får betalt for jobbene de gjør og at de derfor vil gjøre mest mulig? Dette var på karosseriavdelingen på Bavaria Kristiansand.

Garanti er det BMW AG (Tyskland) som står for, ja.

Ditt verksted/din forhandler må kort sagt avklare om forholdet dekkes av garantien, og så sette opp et tidspunkt for arbeidet.

Som du selv innrømmer; du sitter igjen med et godt inntrykk, når dette går "etter boka".

Hvorvidt de tjener på slike jobber isolert sett, skal jeg ikke begi meg inn på. Det jeg vet, er at min første BMW var en 2005-modell E46 med rust på innsiden av førerdøra. Den skiftet de. Uten diskusjon. Nå er jeg på min fjerde BMW. 

Merker meg slikt i jobbforbindelse også. Man kjøper inn varer og tjenester, og blir lovet gode garantier og returordninger. Etter hvert ser man at det er stor forskjell i gjennomføringen av dette.

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...