Gå til innhold

Løsne bakaksel fra diffen


andares
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ta ut differensialen på e46, og da jeg kom til e12 boltene som fester akslene til diffen satt de så hardt at jeg rev av et boltehode på hver side. Nå har jeg slipt av restene av hodet på passasjersiden med dremel, men aner ikke hvordan jeg skal løsne flensen fra diffen.

I de videoene jeg har sett detter de rett av når man fjerner boltene, men siden jeg fortsatt har restene av en bolt igjen blir jeg jo nødt til å trekke flensen ut. Er det plass til dette? Og flensen rikker seg ikke i det hele tatt noe som uroer meg litt.

Man ser restene av bolten jeg har slipt av på bildet. 

Tips mottas med glede

99A64EEC-2FD4-4B6F-8478-51EAD039CA78.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må først prøve å skille medbringer flensen og drivakslingen. Kan prøve forsiktig med meisel, men er sånne blekk kommer innerst somregel som kan være litt enkle å skade. Bruk en brei og spiss meisel, så går det bra med litt forsiktighet. Kan også prøve å banke lett på hjørnet av drivakselflensen hele vegen rundt.  Da kan du kappe boltene helt inne mot medbringer med vinkelsliper. Når det er gjort, så får du drivakslingen "vekk" fra flensen. Alternativ 2 er å løse bærearm, og dermed også hele akslingen. Det er derimot litt kjedlig mtp hjulstilling. 

Bare å bruke brekkjern mellom boltflensen og diffen. Er stålring innerst der i 1mm for å ta værste dritten før simmeringen, ikke spett der. 

Sitter på sånn C ring som drivknuter gjør mot drivakslingen. Er bare å gi den noen rapp så kommer dem, men kan sitte noe om det ikke har vert oppe på 20 år. 

Regner med det går greit å ta den ut, du har uansett ikke noe å tape. Går det ikke, dytt den inn igjen, kakk evt siste biten lett med hammer for å få c klipset i inngrep igjen. 

Får du den ut, så bare tar du den i søyleborremaskin. Borrer ut senter av boltene med Ø3-4mm mindre enn diameter på bolten. Da tar du spennet av dem, somregel bare skrur de seg fint ut av seg selv før du har borra helt igjennom. Glem grisepikker og alt det tullet der. Kommer dem ikke av borringa, så gjenger du opp med passendes gjenge nesten helt igjennom, så skrur du ned en skru, og da bare skrur den ut. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min.

-Kappet av boltehodene med vinkelsliper helt inn mot flensen til drivakseln.

-Slo med et bredt skrujern og en bred håndmeisel for å skape klaring mellom drivaksel flens og medbringer.

-Løsnet diffen fra mellomaksel og fremre/bakre feste til diffen,slik at jeg fikk litt rom til å bevege diffen.

-Satt den ene jekken under bilen for å støtte og hvile diffen på.

-Videre kappet jeg boltene mellom medbringer og flens.

-Jeg klarte å kappe boltene slik at jeg hadde ca.5mm igjen av boltene.

-Tok ned diffen,varmet boltene skikkelig varme og skrudde dem opp med en skikkelig god rørtang.

-Et alternativ hvis du kapper boltene helt inn til medbringeren,er å slå inn et kjørnermerke,meget nøye i senter av hver bolt!Bor først med et lite bor,for eksempel 3mm,deretter 5mm bor og gjeng opp et lite stykke inn i bolt med M6 gjengetapp.Tilslutt skrur man inn en M6 bolt i gjengehullet ,varmer opp rundt M10 bolten som sitter fast i medbringeren og skrur den ut ved hjelp av M6 bolten.

-Når du har fått ut alle boltene så er det meget viktig at du frisker opp gjengene i medbringeren med en gjengetapp,da får du ut all skitt og smuss av gjengene.Pluss at det blir lettere å løsne boltene eventuelt neste gang.

(Jeg pleier å smøre de nye boltene med kobberfett eller molykote,jeg smører hele bolte lengden slik at de ikke ruster fast.Det er garanter noen som er meget uenig i dette og som vil påstå at det er farlig fordi boltene da vil løsne med tiden,grunnet vibrasjoner osv..Men det er slik jeg gjør det og har aldri hatt noen problemer med det.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet som bilopphøgger så var det ofte vi måtte kappe av boltehodene. Etter at drivakselen var vekk så holdt det som regel og ta en rørtang e.l. på boltene som satt igjen på medbringeren. Så fort boltehodene var borte så var også spennet i boltene vekk og da kunne vi ofte bare skru de ut med fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...