Gå til innhold

Reparasjon av felger - trygt?


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

Først av alt, har gått på en liten smell med kjøp av felger BBS RK001 8x17.  Som var tiltenkt å brukes som banehjul, gikk for disse da de er meget lette og passer perfekt på min bil med dimensjoner og ET.  Så at de var ganske røffe ved kjøp og fikk heldigvis prutet ned veldig mye på prisen.  Og tenkte at jeg får ta "sjansen", men mao jeg har "driti på draget" med dette kjøpet  :-(

794_1951163989.jpg.22291ecffa3d2ac3c3fc97a0c7703909.jpg

Fikk rapport fra verkstedet på dem. Høyde/Sidekast på alle 4 felger + sprekker på 2 av dem (på framsiden). 

Det kan visst nok repareres og kan muligens være verdt mtp på typen felger (ikke så lette å få tak i disse med riktig dimensjoner) hvis man skal ha dem til gatekjøring. 

Men min tanke var å bruke disse på bane og da kommer tanker som sikkerhet og varighet inn i bildet.  Har ikke blitt noe særlig smartere av å google emnet både her på bimmers og internasjonalt. Flere som skriver det går helt fint hvis det er gjort av fagfolk og sikkerhet er ivaretatt, mens flere skriker ut det er galskap.

Noen som har erfaringer/tanker med reparasjon av BBS RK eller tilsvarende felger iforhold til bruk på bane?

 Tanker som "vil kast komme tilbake med engang?" og "vil de sprekke opp igjen?" er som slår meg når jeg tenker på emnet, mens samtidig så veier disse kun 7.6kg per felg og totalt 8kg mindre i uavfjæret vekt kontra alternative felger (f.eks style 23/24).  

Håper noe her kan belyse dette emnet litt, da jeg er meget tynn is selv og kan ingenting om dette emnet.

 

Har vel konkludert med ingen kan si noe på dette 100% og jeg bør ta tapet (er ikke rare beløpet) og slukke det med et par øl.

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skikkelig gjort hadde jeg ikke ofra det en tanke. Har fått retta og sveist felger selv, aldri opplevd problemer. Har felgene enda. Det som gjør at felger sprekker og blir urunde er somregel hull i vegen eller stein o.l. når du treffer de i 80 med lavprofil. Ser derimot alltids selv etter sprekker ved montering. 

Eneste tankekorset for min del på slikt, er den økonomiske kostnaden kontra å finne ett bedre sett. Retting og sveising ( og ved sveising - lakking ) koster kroner. 

Har forøvrig en del kast i 2 av mine BBS RC090. Ser helt forferdelig ut i balansering maskin. Satte de 2 med kast bak, aldri merka noe som helst til det.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, hsd skrev:

Eneste tankekorset for min del på slikt, er den økonomiske kostnaden kontra å finne ett bedre sett. Retting og sveising ( og ved sveising - lakking ) koster kroner. 

Ja økonomien er også selvsagt en side ved det. Blir vel fort 8000kr å få det skikkelig gjort og det er jeg faktisk litt usikker på om de er verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettop fått sveiset og rettet mine bbs rk 003 men ikke fått montert dem enda. Ksp i stavanger gjorde dette. 750,- for sveis og retting per felg :) Kan muligens ordne pulverlakk også sammen med mine 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, danskiii skrev:

Nettop fått sveiset og rettet mine bbs rk 003 men ikke fått montert dem enda. Ksp i stavanger gjorde dette. 750,- for sveis og retting per felg :) Kan muligens ordne pulverlakk også sammen med mine 😄

Var dine sprukket på framsiden? (altså i overgangen imellom eikene og selve hjulhuset)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alu er ganske sprøtt så har det først blitt bøyd eller sprukket blir det aldri det samme igjen. Har de fått kast eller blitt urunde kan de valses tilbake men det man faktisk gjør da er å stresse aluen enda mer. Ikke nødvendigvis kritisk i seg selv men er det også sprekker på "kritiske plasser" som feks feste mellom senter/eiker/tønne ville jeg enten gitt de opp, eller alltid kjørt med en klump i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, fxslin skrev:

Var dine sprukket på framsiden? (altså i overgangen imellom eikene og selve hjulhuset)

Nei ikke der på mine, men lest det skal være svakt punkt på rk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tennbrikket skrev:

Huff, dette var vondt å lese. Har akkurat kjøpt noen felger usett. Selger virker veldig ærlig, så satser på at de er i orden. Ellers meget fine felger du har fått deg

Sånt skjer,  må ta den på min kappe at jeg vurderte dem litt dårlig. Var heldigvis ikke rare summen jeg måtte ut med for dem.

9 timer siden, Kvasi skrev:

Alu er ganske sprøtt så har det først blitt bøyd eller sprukket blir det aldri det samme igjen. Har de fått kast eller blitt urunde kan de valses tilbake men det man faktisk gjør da er å stresse aluen enda mer. Ikke nødvendigvis kritisk i seg selv men er det også sprekker på "kritiske plasser" som feks feste mellom senter/eiker/tønne ville jeg enten gitt de opp, eller alltid kjørt med en klump i halsen.

Dette er det mange sier og det er det jeg føler meg utrygg på. 

9 timer siden, danskiii skrev:

Nei ikke der på mine, men lest det skal være svakt punkt på rk.

To mine felger har denne sprekken (totalt 4 sprekker) i overgangen imellom eike og tønne.  

Fikk tilbud på på 2000kr per felg for å gjøre det skikkelig, har så langt slått fra meg den tanken. Felgene er ikke verdt opp mot 8000kr i reparasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, fxslin skrev:

Sånt skjer,  må ta den på min kappe at jeg vurderte dem litt dårlig. Var heldigvis ikke rare summen jeg måtte ut med for dem.

Dette er det mange sier og det er det jeg føler meg utrygg på. 

To mine felger har denne sprekken (totalt 4 sprekker) i overgangen imellom eike og tønne.  

Fikk tilbud på på 2000kr per felg for å gjøre det skikkelig, har så langt slått fra meg den tanken. Felgene er ikke verdt opp mot 8000kr i reparasjon.

 

Du sier for å gjøre det skikkelig? En god sveiser er da en god sveiser selv om de ikke tar 2000 per felg?

Send en hendvendelse til KSP stavanger, de tar det nok på seg evt kanskje kan gi noe råd om andre som er nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, danskiii skrev:

Du sier for å gjøre det skikkelig? En god sveiser er da en god sveiser selv om de ikke tar 2000 per felg?

Det har du helt rett i:-) jeg formulerte meg nok litt dårlig der!  Har fått pris på opp til 2000kr per felg, da det arbeidet kan variere litt avhengig om f.eks de sprekker opp litt mer under retting osv.

har nå fått felgene hjem, så lettere å ta bilder av skadene og evt. sende noen ut forespørsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...