Gå til innhold

Vibrerer i bilen ved i gang start når den er varm


kotnes
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

har prøvd og søke litt på nettet og her inne men finner ikke noe på det jeg søker.

jeg har ett problem at når bilen er varm og jeg skal begynne å kjøre så vibrerer det når jeg tar clutchen sakte ut eller tar den normalt ut viss det gir noen mening, men det skjer ikke når bilen er kald.

merka det veldig når jeg sto i kø på lørdag da vibrerte det så du kunne se det på lyktene 😂

min tanke er at det kanskje kan være svinghjulet men det vibrerer ikke ellers på hard kjøring eller rolig kun når jeg skal ta i gang i 1 eller at jeg tar den sakte ut ifra 2 gir.

noen som har vært borti lignende før? 

bilen er ikke chippet (enda:P)

gjelder en e90 325d manuell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører/kjenner du noe når du har clutch pedal halvveis ut (når du står i ro i nøytral)?

Kan godt være du er inne på noe når du tenker svinghjul. Er visst en gjenganger på E6x/E8x/E9x. I hvertfall på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvertfall det på min 325d manuell. Men for meg var det motsatt, lugget kun når bilen var kald. Etterhvert som ting fikk varme i seg, så forsvant det.

Kjøpte inn svinghjul og clutchkit men kom aldri så langt at jeg fikk byttet.

Men leste at en mente at de symptomene kunne tyde på defekt svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det tenkes at det er svinghjulet da ja😞 kjedelig og få den kostnaden nå, og bilen har bare gått 143000 men åssen kan man få eliminert den feilen der? Sette inn enkel masse svinghjul? For skal chippes og dms er jo ikke glad i nm😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelmasse gir vel mer vibrasjoner og lyder?

Min hadde stage 2 tuning fra ESS. Er nok ikke noe problem å kjøre med dobbelmasse :)

@mowz kjører vel fortsatt dobbelmasse, men med sterkere clutch? Han har 325d med steg 3 eller 4 tuning.

Sjekk etter deler i utlandet :) Her i Norge koster kun svinghjul 12k hos GS.

Jeg kjøpte svinghjul OG clutchkit til 8k. Begge var LUK deler.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gir mere vibrasjoner men vet det bråker litt mer.

hvor mange NM hadde du med stage 2?

husker bare 525d jeg hadde der gikk svinghjulet til h... første gang jeg dro den ut på 3 gir😂

får titte litt på clutch til bilen da og se hva man finner😞 er foresten ikke noe ulåt i utløserlageret når bilen er kald heller😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Daniel. skrev:

Enkelmasse gir vel mer vibrasjoner og lyder?

Min hadde stage 2 tuning fra ESS. Er nok ikke noe problem å kjøre med dobbelmasse :)

@mowz kjører vel fortsatt dobbelmasse, men med sterkere clutch? Han har 325d med steg 3 eller 4 tuning.

Enkelmasse støyer mye med clutch ute i nøytral fikk jeg beskjed om. Jeg kjører dobbelmasse på steg 4, ikke optimalt. Vurderer å bytte. Jeg kjørte Steg 2 tuning + dpf delete på dobbelmasse, det gikk fint, mulig levetiden går noe ned. Jeg byttet Svinghjul ved ca 150 000km, trodde det var utløserlager pga raklelyd med clutch halvveis ute men viste seg å være Svinghjul. Med oppgradert og stivere clutch ble lyden 10x værre.

Jeg hadde en e92 320d som rykket og nappet litt ved gripepunktet, i følge bmw var det kjent med dobbelmasse, de pleide å bytte svinghjul.

Hvis noen har erfaring med enkelmasse så del gjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, kotnes skrev:

Vet ikke om det gir mere vibrasjoner men vet det bråker litt mer.

hvor mange NM hadde du med stage 2?

ESS steg 2 + dpf delete hadde jeg 700Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mowz skrev:

Enkelmasse støyer mye med clutch ute i nøytral fikk jeg beskjed om. Jeg kjører dobbelmasse på steg 4, ikke optimalt. Vurderer å bytte. Jeg kjørte Steg 2 tuning + dpf delete på dobbelmasse, det gikk fint, mulig levetiden går noe ned. Jeg byttet Svinghjul ved ca 150 000km, trodde det var utløserlager pga raklelyd med clutch halvveis ute men viste seg å være Svinghjul. Med oppgradert og stivere clutch ble lyden 10x værre.

Jeg hadde en e92 320d som rykket og nappet litt ved gripepunktet, i følge bmw var det kjent med dobbelmasse, de pleide å bytte svinghjul.

Hvis noen har erfaring med enkelmasse så del gjerne...

Så jeg kan like godt kjøre med original clutch og svinghjul med andre ord? Tenkte steg 2 med dpf delete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kotnes skrev:

Så jeg kan like godt kjøre med original clutch og svinghjul med andre ord? Tenkte steg 2 med dpf delete

Ja.

Vil anbefale deg TRF. Jeg benket 283hk hos ESS med steg 2 + dpf delete og større IC (de annonserer med 285hk med kun software og 300hk uten dpf). Samme oppsettet på min bil (med ESS software) benket 256hk på TRF sin dyno, altså 10% lavere. 

TRF steg 2 på min bil benket 273hk, dvs. nesten 20hk mer toppeffekt og på det meste 30hk mer. Så ikke la deg lure av lavere oppgitte tall hos TRF, i virkeligheten får du mer effekt og bedre register. TRF steg 2 versus ESS steg 2 på min bil kan sees her, det er klar forskjell på kurveformen og effekten. Målingene er gjort på samme bil i samme "session":

Hos TRF får du også downpipe med "hus" på som ligner DPF så du slipper problem på EU kontroll. ESS leverte EcoTune downpipe (min er til salgs om du er intr.).

827764133_TRFSteg2vsXXstage2-kundedatafjernet-.jpg.95f0a1e669058a13db49c25afaa52e0f.jpg

Endret av mowz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snart 170.000km på samme clutch og svinghjul 530xd manuell. Det tåler faktisk mye ved rett bruk. Du vet sikkert ikke hvordan eieren før deg har behandlet clutchen.

Regner jo med at det ryker på min når den tunes snart eller hvertfall mot 200.000km. Men da trenger nok ikke byttes en gang til i bilens levetid.

Ville fått tak i nytt originalt om jeg var deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei man skal ikke tru på alt man hører av hk og nm man får av tuning, hører jo forskjell uansett hvor man går:P men var noen fine tall på di dyno målingene:D

har du noe pris liste trf på hva du tar for diverse stegene?

nei man vet aldri hva forgje eier drev med nei, driver og titter litt på orginal clutch nå men hadde vært morro og prøvd singel masse svinghjul 😅

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...