Gå til innhold

BMW X5 3.0d E53 - Sort røyk og lav trekkraft


IceBlitz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

La meg starte med å si at jeg er helt ny her og setter veldig pris på all kunnskapen og informasjonen som finnes her.

Blant mine 30 tidligere biler har BMW aldri vært blant dem da jeg har vært en Audi-mann hele livet mitt. Men dette har tydeligvis endret seg, og i går kjøpte jeg meg en BMW X5 3.0d som jeg er meget fornøyd med. Makan til stillhet på motorvei skal man lete lenge etter. Og lyden fra den store R6 dieselen er bare herlig :)

Men har et problem med den. Den ryker svart når jeg gir full gass, men ikke før den når rundt 2800 rpm og oppover.

Syntes også den trekker dårlig på under 2500 rpm. Men i det jeg passerer 3000 rpm trekker den godt men spytter ut en sort røyksky kontinuerlig.

Den bruker lite drivstoff (0.67 liter på mila fra Farsund til Kristiansand i går), og den sviver svært jevnt og pent.

Da jeg parkerte i går satt jeg bilen i D mens jeg stod på bremsen og gav full gass. Kunne ikke høre noen blåselyder fra panseret så det virker ikke som om det er noe lekkasje fra intercooler eller slangene til den. Har ikke sjekket om luftfilter er tett, dette gjør jeg når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Hva kan være problemet? Håper inderlig det er noe så enkelt som LMM, men tør ikke å gjette på hva.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med kjekk bil :)

m57 motoren har hatt tilfeller av LMM feil som kan gi litt fet blanding.

har motoren vært tuklet med av et useriøst tuningfirma så kan du få svart røyk og ujent effektkurve.

kan også være en dyse som begynner å bli sliten. Men sjekk også turboen for slark og dertil oljeforbruk.

Går den greit og høres grei ut så er det nok en av de tingene jeg nevner her. Dette er ofte punkter som ikke kommer fra ved diagnose heller. Kun ved livedata som viser avgassverdier. Dysene vet jeg ikke hvordan du får sjekket men ville hatt det som siste utvei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke LMM er aktiv ved full gass på disse,  LMM måler fra ca 300mg og opptil 1300-1600mg, dette er fra tomgang og opp til mellomregister sånn omtrent.   Dårlig LMM på disse merker du typisk hvis du skal skynde deg ut i et kryss og så skjer det ingenting og du blir nesten påkjørt. Respons fra stillstående er elendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for svar.

Forslaget om tuning kan jo såklart være mulig. Føler den drar veldig bra på over 3000rpm, men nesten ingenting under dette. Føles som en liten bensinmotor med stor turbo som trenger lang tid på å spoole opp.

Men bilen sviver stabilt som et atom-ur, og har lavt forbruk så jeg forstår ikke helt dette.

Har ikke funnet en tuningboks.

 

Noen flere forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treg spoolup på turbo er typisk lekkasje i vacuumslanger,  på så gamle biler er tiden moden for å bytte ut alle vacuumslanger. Husk at alle vacuumslanger kommer fra samme pumpe/manifold så lekkasje til egr kan påvirke turbo trykk.  Om ladetrykk er for lavt kan det bli feit blanding og svartrøyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hpi skrev:

Treg spoolup på turbo er typisk lekkasje i vacuumslanger,  på så gamle biler er tiden moden for å bytte ut alle vacuumslanger. Husk at alle vacuumslanger kommer fra samme pumpe/manifold så lekkasje til egr kan påvirke turbo trykk.  Om ladetrykk er for lavt kan det bli feit blanding og svartrøyk. 

Takk for info.

Dette kan jeg kikke litt på.

Noen tips til å avdekke lekkasje i vakumslanger?

Og vet du hvilke slanger som er vakumslanger og ikke? :)

 

EDIT: Vet ikke om spoolup er treg eller ikke, bare føles slik. Men hører turboen flyr opp i turtall bare ved rusing av motoren i N.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en slags fordeler under innsuget, så ligger det et reservoir ved turboen som kalles "blåsa" . Du ser disse tynne slangene så det er bare å følge de rundt. De går typisk til turbo, egr, flaps i innsuget, motorfester på noen biler.  Alle henger sammen så hvis det lekker et sted går det utover alt. De lekker eller kollapser av alder. Du ser om de er gamle og morkne. Kjøp et par meter og bytt alle. Litt jobb er det men ikke så mange kronene.  Vnt regulering på turbo er vacuumstyrt, det er derfor lekkasje kan gå utover spoolup og ladetrykk. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant vakumtanken (her er et bilde fra nettet som ligner) og så på slangene.

Den ene slangen så ganske slitt ut hvor stoffkappen rundt slangen hadde begynt å flise seg opp flere steder.

Virker som om dette kan være en sannsynlig årsak, tusen takk for tips :)

hose.JPG

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er 1.8mm er uten den "tøybeskyttelsen"

Det er et system men de passer overens alle veier. Eneste det er sikkert lurt å bruke slike med beskyttelse på varme steder.

Vakuumslange 3.3*1,8 11747797050

Til motorfester.

Svart med rød stripe, uten tøybeskyttelse

Vakuumslange 3,5x2,0 11747797129

Svart med tøybeskyttelse, ligger under innsug og over motor og går til vacumreservoir ved turbo.

Vakuumslange 3,5x1,8 11727545323

Svart med blå stripe, uten tøybeskyttelse. Går fra accurator til Turbo (+EGR?)

Vakuumslange 3,5x2,0 11657796879

Helt blå med tøybeskyttelse

 

Så du kan kjøpe 3.5x2mm. 3.5mm Er åpningen og 2mm er godstykkelse mener jeg på. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2019 den 15.57, Hpi skrev:

De som er 1.8mm er uten den "tøybeskyttelsen"

Det er et system men de passer overens alle veier. Eneste det er sikkert lurt å bruke slike med beskyttelse på varme steder.

Vakuumslange 3.3*1,8 11747797050

Til motorfester.

Svart med rød stripe, uten tøybeskyttelse

Vakuumslange 3,5x2,0 11747797129

Svart med tøybeskyttelse, ligger under innsug og over motor og går til vacumreservoir ved turbo.

Vakuumslange 3,5x1,8 11727545323

Svart med blå stripe, uten tøybeskyttelse. Går fra accurator til Turbo (+EGR?)

Vakuumslange 3,5x2,0 11657796879

Helt blå med tøybeskyttelse

 

Så du kan kjøpe 3.5x2mm. 3.5mm Er åpningen og 2mm er godstykkelse mener jeg på. 

 

Tusen takk for god info... Men hvordan i faen vet du alt dette? :D

Meget imponert :)

 

Forsøkte å følge vakumslangene i dag, men så at det var ekstremt vanskelig å komme til omtrent overalt, så jeg ble skremt bort ifra å bytte disse selv. Må prøve å finne noen som kan gjøre dette for meg mot kompensasjon :) En ting bemerket jeg meg, og det var når jeg koblet fra slangen fra vakumtanken som går over motoren til til førersiden, og det var at det kom en blåselyd et par sekund selv om motor har vært av lenge. Så denne slangen kan vel friskmeldes. Er vel en av de andre da kanskje.

 

Ble veldig skuffet over BMW sine løsninger på en del andre ting. Prøvde å bytte luftfilteret nå, og etter 3 timer har jeg fått alt på plass igjen uten at filteret en gang er skiftet ut. Begynte med å ta av frontdeksel, deretter røret som går til innsug, for så å løsne motordekselet. Å komme til den 5 skruen helt bakerst er det vanskeligste jeg har gjort i mitt liv 😛 Var bare flaks at jeg hadde en umbrako som på millimeteren passet inn der (hadde 4stk i forskjellige lengder men kun en passet). Etter det fulgte smerter og sår overalt på hendene med å få løsnet denne (måtte trikse til noe med et rør og en 8mm fastnøkkel for å få moment bak der). Når jeg så endelig fikk løsnet den siste skruen fant jeg fort ut at dekselet ikke er mulig å få ut uten å demontere det lille sølvdekselet på midten av motoren og her finnes det ingen pipe med skralle i hele verden som får plass på den ene skruen som er der og jeg forsøkte alt jeg kunne tenke meg frem til uten hell. Så det var med stor sorg at jeg måtte gi opp, og bare montere alt tilbake igjen. Det tok 30 minutter å få motordekselet til å passe perfekt i sporene sine og jeg fikk aldri skrudd inn den siste skruen på baksiden en gang.

I bunn og grunn ganske skuffende ingeniørkunst fra BMW her.

Enden på visa her blir vel at jeg må betale svindyrt hos Bavaria for å få byttet luftfilteret :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm hæ?

Du kan ikke skylde BMW for manglende erfaring med å skru. Å bytte luftfilter på disse er gjort i en fei. 

Ift feilsøking ellers også så bør du levere den inn til noen som faktisk har greier på disse, ikke hvilket som helst verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...