Jump to content

quandt1960
 Share

Recommended Posts

Noen som har den riktige definisjonen på effective displacement på en motor? Eks: En M52B28 motor er kvadratisk med boring 84 mm og slaglengde 84 mm. Dette gir et geometrisk volum på 3323 cm2 men oppgitt fra produsent er effektivt volum på 2793cm2. Alpina oppgir i B10 3.3 versjonen med samme motor 3.3 liter. En M52B20 har geometrisk volum på ca 2600cm2 men bare oppgitt 1991. Er det fordi de regner effektivt volum fra øverste kompresjonsring som ligger litt under topp sylinder flate? Da blir jo effektiv slaglengde litt mindre. Noen som vet? Ser litt på strokermotorer så kom over det. 

Link to comment
Share on other sites

eller {\displaystyle \pi }r² x h som er standard for sylinder, deretter x sylinderantall om man skal ha samlet slagvolum (som man normalt skal med motor).  Mao:

{\displaystyle \pi }r² x h x sylindertall

 

 

oi... pi ville den ikke vise.. jaja, alle skjønner det :) Dette er da grunnskole matematikk.

 

edit: Og stempelhøyde påvirker ikke slaglengde. Det er det kun veiva som gjør.

 

Edited by TRF
Link to comment
Share on other sites

Takker. Nå har jeg selvfølgelig brukt ungdomsskolematten 😂 det som skjedde var en parantesfeil på kalkulatoren på windows pcn selv om jeg la det inn med parantes rett plass. Nå tørka jeg av støvet på kalkisen fra høgskolen og får da Pi*1764*84*6=2 791 635,84 som da er 2791cm2. Skal være 3 tall til slutt men det er vel pga desimaler og at sylinderflate ikke er dønn bein. Blandet effective displacement begrepet med mean effective pressure (kompresjon). Takker alle for svar/innspill :)👍🏽🙏🏽

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...