sondre Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Kjører i ca 20 min, stopper bilen i ca 5 min, starter og kjører videre ca 10 min. Det som da skjer på de siste 10 min er at varmen i ventilasjonen gå på maks (luften), selv om jeg setter gradene ned til 18 i displayet så blir det som en badstue i bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Sjekk motstand, ikke uvanlig de blir defekt. Relativ enkel jobb å bytte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Høres jo mer ut som defekt klimapanel. For selv om viften går på maks så skal jo temperaturen endre seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre Posted April 5, 2019 Author Share Posted April 5, 2019 (edited) Beklager uklar feilbeskrivelse, viften lar seg justere på hastighet, men å sette den til 18 grader hjelper ikke på temperatur ut av ventilene, det er badstuvarmt. men ikke før man har kjørt bilen varm, stoppet motor 5-10 min så startet igjen, da blir det slik som beskrevet. Har skjedd 2x de siste 14 dagene. Sette seg i kald bil å kjøre 2 mil (temp nåla står rett opp etter ca 1. mil) har fremkaller ingen uvanligheter i ventilasjon/klima. Det er først etter en stopp. Luft/lavt kjølevæseke nivå kan det fremkalle noe slikt, skal sjekke før jeg reiser fra jobb i dag? Edited April 5, 2019 by sondre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 5, 2019 Share Posted April 5, 2019 Som sagt, mulig defekt klimapanel. Evt strøm til vannventilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre Posted April 6, 2019 Author Share Posted April 6, 2019 Kjølevæskenivå er bra. Jeg kjørte i går med stopp som beskrevet over uten at jjeg fikk provosert frem problemet. @Otis Defekt klimapanel er en kost jeg er usikker på om jeg vil ta på denne bilen (hverfall inntil problemet er konstant), er jo mye rust som popper opp på alle paneler, ikke annet enn kosmetisk foreløbig. Men er vannventil, hvor er den/hvordan ser den ut? Men får ta en diagnose ila uken og se hva som dukker opp. Uansett takk for tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted April 6, 2019 Share Posted April 6, 2019 Vannventilen henger på støtdempertårnet i motorrommet på førerside. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre Posted April 6, 2019 Author Share Posted April 6, 2019 19 minutter siden, Otis skrev: Vannventilen henger på støtdempertårnet i motorrommet på førerside. Ahh, den som ser ut som om det er 2 sylindre... det har jeg vel liggende en brukt en av i garasjen ett sted. LIgger vel en dyi mener jeg å huske på hvordan rengjøre/smøre opp den ett eller annet sted, så kan jo starte med det. Takk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alpejohn Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Hei, Dette problemet har jeg også hatt. Skjedde kun på sommeren, og på de dagene det var jævlig varmt ute (Seff). Etter å ha stoppet, og startet igjen hadde jeg glovarm luft på førersiden. Selv med AC på og 16 grader var det kokheit. Men om jeg banka hardt på vannventilen så ble det normalt igjen. Har nå bytta denne, og problemet har ikke vært der i fjor. Men det jeg nå mistenker er at den jeg nå har lekker, for jeg får ikke kald luft før jeg setter den på 16 grader. 17 så blir det varmt. Så den må nok overhales. Får nye pakninger og stempel på ebay til et par hundre kroner. sondre 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sondre Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 9 timer siden, Alpejohn skrev: Hei, Dette problemet har jeg også hatt. Skjedde kun på sommeren, og på de dagene det var jævlig varmt ute (Seff). Etter å ha stoppet, og startet igjen hadde jeg glovarm luft på førersiden. Selv med AC på og 16 grader var det kokheit. Men om jeg banka hardt på vannventilen så ble det normalt igjen. Har nå bytta denne, og problemet har ikke vært der i fjor. Men det jeg nå mistenker er at den jeg nå har lekker, for jeg får ikke kald luft før jeg setter den på 16 grader. 17 så blir det varmt. Så den må nok overhales. Får nye pakninger og stempel på ebay til et par hundre kroner. Pakningssett er bestilt 👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Disse ventilene pleier å få dårlig solenoid eller sitter seg fast, pleier være to stykk, en til varmeregister og en fra motorblokk/AUX pumpe. De er svindyr hos BMW men jeg har funnet at Skruvat selger disse billig, evt. brukt hos Koed. Min og klikka som faen to år siden men kom seg plutselig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now