Gå til innhold

Beste program for å lese feilkoder?


'BMW'
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kan noen forklare forskjellen mellom ista og inpa? Slik jeg har forstått det så gir ista enda mer detaljert informasjon enn inpa, men inpa fungrerer fremdeles bra til det meste? Har en BMW 1 serie '09 modell, og har tenkt til å kjøpe en K+DCAN kabel og installere enten Inpa eller Ista på en bærbar PC jeg har, men må jeg ha windows XP for ista også, akkuratt som inpa? 

Jeg trenger dette programmet fordi jeg har noen turbo/DPF problemer, code 4530 - Charge air pressure control, control deviation, bilen går forferdelig dårlig, og går i nødmodus et sted mellom 2000-2500 o/min, men går fortsatt forholdsvis dårlig opp til det øyeblikket den går i limp-mode. Da må jeg ligge på lavt turtall en liten stund før jeg merker at den går ut av limpmode igjen. Hører en intens hisselyd fra motorrommet i det jeg gir på, og det soter som bare faen ut av eksospotta når jeg gir på litt. 

I dag tok jeg ut EGR ventilen, rensa den, det virka som den runde plata som skal kunne bevege seg opp og ned hadde klogget seg fast i ytre stilling, så fikk iallefall løsnet opp denne slik at den nå kan bevege seg fritt. Vurderer å kjøre full EGR delete dersom dette er det som forårsaker mine problemer, men må finne ut om det er årsaken før jeg evt gidder det.. Fjernet også luftmassemålersensoren og forsøkte å rense denne med bremserens, og tok ut MAP (Manifold absolute pressure) sensoren og fikk ut dritten som var inni der. Spruta også litt EGR rensemiddel ned i air intake manifoldet for å prøve å rense opp evt møkk. Etter å ha gjort alt dette så går bilen fortsatt ikke noe bedre, den hisser høyt når jeg gir på (denne hissinga går vekk når den går i limpmodus). 

Lurer på om INPA/ISTA kan gi meg litt mer spesifikk informasjon enn en vanlig feilkodeleser ettersom "Charge air pressure control, control deviation" ikke sier meg så mye. Og en annen ting, jeg byttet nettopp til ny DPF, og det var ikke bare bare å få den pakninga som skal sitte mellom turboflensen og toppen av DPF tett, så det lekker nok muligens litt eksos ut der, selv etter jeg har tatt på et lag med eksospasta utapå klemma, kjenner jeg at det siger litt varm luft ut. Iallefall, så må jeg visstnok RESETTE alle sensorer som er tilknyttet dpf'en ettersom ny dpf er nå montert.. Er dette noe man kan gjøre med ISTA/INPA??

Tusen takk for svar :)

Sitat

 

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mer enn 4530 og "hissende lyd fra motorrom" trenger du? 4530, som du skriver, betyr: Charge air pressure control, control deviation

Mao, det er en feil på "ladeluftsystemet", og det dreier seg om et reguleringsavvik, mao, den får ikke det ladetrykket den skal ha. Jeg kan i tillegg legge til at det dreier seg om for lavt ladetrykk (men det sier seg selv utifra svartrøyk).

Du må med andre ord åpne panseret og se etter trykklekkasjer, og gjerne sjekke at turbo er i orden. Ellers er det ganske imponerende at du får til svartrøyk med DPF montert...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, TRF skrev:

 

Hva mer enn 4530 og "hissende lyd fra motorrom" trenger du? 4530, som du skriver, betyr: Charge air pressure control, control deviation

Mao, det er en feil på "ladeluftsystemet", og det dreier seg om et reguleringsavvik, mao, den får ikke det ladetrykket den skal ha. Jeg kan i tillegg legge til at det dreier seg om for lavt ladetrykk (men det sier seg selv utifra svartrøyk).

Du må med andre ord åpne panseret og se etter trykklekkasjer, og gjerne sjekke at turbo er i orden. Ellers er det ganske imponerende at du får til svartrøyk med DPF montert...?

Kunne jo ha vært LMM som er defekt, leser ut for høye verdier og det sprøytes inn mye mer diesel enn nødvendig, som igjen blir brent og det blir masse sot. sotmassemåleren er heller ikke resatt, så vet ikke om det er derfor den går i limpmode fordi den tror sotmassenivået i dpf er mye høyere enn det egentlig er? 

Hvilke slanger/sensorerer relevant til turbo burde man sjekke? Sist jeg hadde bilen på bukk virket det som det lakk litt (olje?) fra intercooler slangen, var iallefall ganske vått rundt i området der, men det er så mye greier i veien så må demontere masse for å komme til. Har hørt det er normalt at det svetter litt olje herifra, men som du sikkert har forstått er mine bilkunskaper begrenset. 

Takk for svar.

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen sotmasse eller askemasse måler, dette er beregnede verdier.

Slanger fra turbo, via intercooler, til og med innsug (og innsugsmanifold i seg selv). Deretter lekkasje mellom topp-eksosmanifold-turbo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, TRF skrev:

Det finnes ingen sotmasse eller askemasse måler, dette er beregnede verdier.

Slanger fra turbo, via intercooler, til og med innsug (og innsugsmanifold i seg selv). Deretter lekkasje mellom topp-eksosmanifold-turbo.

 

Ahh det gir mening. Men nå ettersom jeg har kjørt (ca 1000km) etter å ha satt inn ny DPF, vil disse verdiene bli feil dersom jeg resetter beregnede verdier nå? Regner med at det ligger litt sot inne i dpf innen nå :| 

Jeg fant en ganske fin tutorial på hvordan man skal gå fram med ISTA +: 

Da er det bare å få lastet med ista + og teste :)  

 

Endret av Annern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...