Gå til innhold

Coilover: Stiv fjær og mykere rebound eller Mykere fjær og hardere rebound? (KW V2 vs Street comfort)


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går og vurderer coilovers, men det er naturligvis sykt vanskelig å velge hvilken :)   Spesielt siden jeg som vanlig vil ha i pose og sekk. Jeg ønsker en bil som er overlevelig i det daglige til familieturer, samtidig som den funker fint til sportslig og aktiv kjøring på landevei. Skal ikke brukes på bane. 

Jeg har landet på KW, og tenker at jeg kan velge mellom KW V2 som jeg frykter som standard er i stiveste laget i det daglige, men hvor rebound kan stilles mykere for litt mer komfort i lavere hastighet, eller KW Street comfort, som jeg frykter kanskje er litt mykt oppsatt til den mest aktive kjøringen, men hvor reboudn kan stilles hardere for å funke bedre ved aktiv kjøring. 

Så da er titusenkronersspørsmålet, hva er det beste kompromisset? :D   

Min egen erfaring med coilovers er fra japsebiltiden på begynnelsen av 2000, hvor coilovers = må ha nyrebelte i bilen. Antar at selv V2 er litt mer sofistikert enn det, men vanskelig å få taket på "Street comfort" fra KW f.eks, er den faktisk komfortabel, eller er den kun komfortabel til coilovers å være, så egentlig ganske stiv? Hmm. :) 

Takknemlig for innspill fra alle som måtte ha relevant erfaring fra disse spesifike coiloverne eller generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri eid bil med coilovers selv, men ut fra de bilene jeg har kjørt med dette, så kan jeg nesten garantere at det uansett blir noen hakk stivere enn m-sportunderstellet du har i dag, selv om det heter "street comfort".

Vedr rebound, så sliter jeg med å se hvordan justering av dette vil påvirke komforten direkte. Dette (sammen med fjærens spenn) bestemmer bare hvor fort demperen "stroker" ut til nøytral lengde etter en kompresjon. (f.eks. etter å ha truffet en hump i vegbanen). Stivheten justeres primært på kompresjonssiden. Det er her slagene taes opp.

Kompresjon og rebound må harmonere, og det finnes vel dempere som  kan justeres individuelt, slik at man kan få det helt optimalt til en spesifikk bil/kjørestil, (evt kan man også klusse det forferdelig til og ende opp med hjul som pakker bortover som basketballer).

Kan dessverre ikke hjelpe deg spesifikt, men ville ikke hatt noe slikt på en familiebil selv.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2019 den 13.51, *MrB* skrev:

Har aldri eid bil med coilovers selv, men ut fra de bilene jeg har kjørt med dette, så kan jeg nesten garantere at det uansett blir noen hakk stivere enn m-sportunderstellet du har i dag, selv om det heter "street comfort".

Vedr rebound, så sliter jeg med å se hvordan justering av dette vil påvirke komforten direkte. Dette (sammen med fjærens spenn) bestemmer bare hvor fort demperen "stroker" ut til nøytral lengde etter en kompresjon. (f.eks. etter å ha truffet en hump i vegbanen). Stivheten justeres primært på kompresjonssiden. Det er her slagene taes opp.

Kompresjon og rebound må harmonere, og det finnes vel dempere som  kan justeres individuelt, slik at man kan få det helt optimalt til en spesifikk bil/kjørestil, (evt kan man også klusse det forferdelig til og ende opp med hjul som pakker bortover som basketballer).

Kan dessverre ikke hjelpe deg spesifikt, men ville ikke hatt noe slikt på en familiebil selv.

Fordi rebound "beroliger" kompresjonen, letteste måten jeg klarer ordlegge det. Om rebound er satt rett ift kompresjon vil den gjøre at hjulet raskere går tilbake til at demperen kan jobbe, ikke for raskt og ikke for tregt. For mye rebound vil kunne gjøre at den begynner å gjøre dempejobben og da har du ganske ubalansert oppsett. Kompresjon forteller hvor fort demperen får lov å vandre mht kraft og rebound hvor fort den skal tilbake til opprinnelig posisjon som du sier. Om du setter får mye rebound så vil bilen da nærmest humpe over ujevnheter derav vil du kjenne det som dårligere komfort, forsåvidt samme med kompresjon om den er for fast. Balanse er cluet og da gjerne 3:1 forhold mellom komp og rebound. Jeg kan ikke komme på et bedre tunet chassis enn standard M mtp balanse mellom komfort og sport, de er testet og kalibrert til nøyaktig bilen de er på med det ekstrautstyret den har, der av BMW sine dempertabeller i ETK. Orginal M er jo coilovers uten høydestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del erfaring med demperoppsett fra banekjøring. Myke fjører i treg rebound er bedre enn stive fjører og myk rebound. Sistnevnte vil føre til at fjørene etter en komresjon, vil skyte bilen opp i vanlig høyde, slik de skal. Dersom rebound ikke holder nok igjen, vil man oppleve at bilen spretter opp til normal høyde, for så å ligge å dabbe litt helt på toppen før den roer seg.

Fjører som er samstemt med rebound er den viktigste biten av et understellsoppsett.

Min erfaring er med øhlins sin 3 veis banedemper. Her kan man i teorien har en beach buggy på det mykeste og en time attack asfaltbil på det hardeste. Det er over 30 klikk på bound og rebound og spektere fra ene enden av skalaen til den andre er MYE større enn på noen gatecoilover. Det tror jeg er på grunn av sikkerhet... at enhver tulling ikke skal klikke seg bort og gjøre bilen farlig på veien. Øhlins leverer jo top of the line til mange sportbilprodusenter, men da i en gateserie, og ikke så ekstrem som den 3 veisen jeg bruker. Jeg satte mine bak på m3 rallycrossbilen, og den setter seg godt på rumpa ut av svinger og grepet er natt og dag fra standard! Over gruspartier er det som å kjøre på en sky. Fjørene er 140 punds styrke (mye mykere enn noen standard gatebil) og jeg er 4 klikk fra det mykeste på bound og klikk 16 på rebound, ca midt på skalaen. Så du ser at her er rebound dobbel så sterk som den skal være fra en vanlig bil. Så hvordan er det å kjøre på vei med? Grusomt! Den gode feelingen fra bane er noe helt annet det jeg har lurt meg ut på vei med bilen. Alt virker løst og wobbly. Ræva er mykere enn enn gammal citroen med hydraulikkfjæring. Dermed ser man viktigheten av å skille mellom bane og gateserie. Og sikkert grunnen til at noen er TUV godkjent og andre ikke.

En gateserie justerbar coilover har derfor mindre endringer i klikkene og er alltid stivere enn en vanlig msport bil, selv på det mykeste. Men... det finnes jo bedre merker enn andre. Bilstein b10-b12-b16 (husker ikke i farten forskjellene på dem) er jo en eksklusiv serie som jeg mener er den justerbare demperen som beholder mest av den sportslige, samtidig komfortable bmw feelingen, men samtidig stivere slik at banekjøring blir en lek. 

Glem alle sett som koster under 10.000kr er en god regel.

Så hva skal du ha av fjærstivhet? Det kan man snakke med endel guruer på, men oftest er kittet som produsenten lager ettermarkedskit til din bil, ferdig utprøvd. Fjærene blir fasiten, og klikkene på bound og rebound kan jobbes med for å tilpasse fjæra og dine ønsker.

Siden du ønsker å beholde personbilen i dette, må regelen være å finne det mykeste fjæralternativet av de kittene du ser på, de vil unsett være stivere enn oem. Det er ikke fjørbeinet som alene skal motvirke krenging. Det er det man har stabstag til. Et oppsett jeg personlig ville heller gått for, var bilstein b8 dempere som er en megagod, litt mer bestemt versjon av msport demperen. Og kjørt h&r senkefjører på denne, og heller satt på feitere stabstag for å motvirke krenging. Og samtidig ha kjørekomforten i behold rett frem.

 

For å svare deg konkret:

Uten at jeg kjenner til KW så vil jeg tro at street comfort kitet er det beste valget. Så stiller du rebound stivere som du sier. Og det er alltid bedre enn å stille rebound på v2 kitet svakere. Blir det fremdeles ikke helt der, så er neste steg kraftigere stabstag.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar. Street Comfort kittet er det jeg har hellet mest mot også, men endte til slutt opp med et Eibach coiloversett med Eibach fjærer og KW demper som kun er høydejusterbar. Stoler på at Eibach har gjort en hyggelig jobb med å matche disse. Denne heter også street og omtales til å være sportslig uten å være helt på trynet på komfort. 

På tilbud til 11600 nedsatt fra nesten 14000 i denne nettbutikken, og ligger på over 18000 i enkelte andre nettbutikker, så satser på at dette er OK greier :) Eneste negative var fem ukers leveringstid.. 

 

https://eibachnorge.no/produkt/eibach-pro-street-s-coiloverkit-pss65-20-031-07-22/bmw-3-f30-f80-330e-2011

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...