Gå til innhold

[LØST!] [E39] Å nei! Hylsa fulgte med da jeg fjernet bærearm/casterstag/styrestag!


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Som vist på bildet under. 

image.thumb.png.23bccc5bebea3c83520ff0de3c603428.png

Da kan man forsøke å dra av hylsa, f.eks. slik:

image.png.306eeecc47033dd37983d4473379420f.png

Noen ganger sitter den bom fast, eller den er skadet etter bruk av brytegaffel. BMW vil si at det ikke er mulig å kjøpe hylsa separat, men går man på eBay og søker etter f.eks. "e39 knuckle sleeve" så finner man nye uoriginale ettermarkeds-hylser for i underkant av 300 kr inkl frakt.

Jeg har bestilt en sånn, blir spennende å se om den passer bra:

image.png.e439960615baf8dcb292d9d135885186.png

 

 

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk denne her så slipper du det der: https://koed.no/no-no/catalog/diagram/66/0/47544?steering=L&transmission=A&productiondate=19961200

Ikke bruk brytegaffel på disse og heller ikke varme! 

Når folk hamrer eller bruker andre verktøy enn ovenfor er det mye lettere at hylsene kommer ut. All varme på alu over 70 grader ødelegger alu. Hylsene er egentlig fryst/krympet fast inni armen og er kjempeviktige. Når du bruker det verktøyet skal du spenne opp og vente en god stund før kuleleddet kommer i et sinnsykt smell nå de løsner. Mens en venter bruker jeg frysespray kun på bolten slik at den trekker seg litt sammen for å lette på det. Hylsen har aldri komt ut hos meg og har gjort dette en del ganger 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, quandt1960 skrev:

Bruk denne her så slipper du det der: https://koed.no/no-no/catalog/diagram/66/0/47544?steering=L&transmission=A&productiondate=19961200

Ikke bruk brytegaffel på disse og heller ikke varme! 

Når folk hamrer eller bruker andre verktøy enn ovenfor er det mye lettere at hylsene kommer ut. All varme på alu over 70 grader ødelegger alu. Hylsene er egentlig fryst/krympet fast inni armen og er kjempeviktige. Når du bruker det verktøyet skal du spenne opp og vente en god stund før kuleleddet kommer i et sinnsykt smell nå de løsner. Mens en venter bruker jeg frysespray kun på bolten slik at den trekker seg litt sammen for å lette på det. Hylsen har aldri komt ut hos meg og har gjort dette en del ganger 

 

Bra tips! Hos meg så er "skaden" allerede skjedd. Du sier at hylsene er fryst/krympet fast inni armen. Ved re-montering av hylse som har løsnet, har det noe for seg å la de ligge over natta i fryseren først, eller trengs det temperaturer lavere enn -25 grader for å få noen krympe-effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hollabaloo skrev:

Bra tips! Hos meg så er "skaden" allerede skjedd. Du sier at hylsene er fryst/krympet fast inni armen. Ved re-montering av hylse som har løsnet, har det noe for seg å la de ligge over natta i fryseren først, eller trengs det temperaturer lavere enn -25 grader for å få noen krympe-effekt?

Jeg ville prøvd det først, husk flatene inni armen må være helt fri for drit og olje, hylsen og. Frysesprayen jeg bruker klarer -40 men godt mulig fryseren på -25 klarer det og :) Har heldigvis sluppet stresse med det, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissa hylsene tåle bank, sålenge det ikkje er slakk i hylsa frem og tilbake så sitter de jo fast på kon på bærearmen og med skive og mutter på topp. de kan dermed fint være 'løse', sålenge det ikkje er slakke. 

Jeg bruker biltema sin brytegaffel og ei lita slegge så flyger hylsa av, og jeg tar den på ny bærearm, og det fungerer feilfritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at kuleleddet skal rotere og ikke hylsen mot aluminiumet når du boltetrekker kuleleddet, derav en stålhylse som skal sitte bom fast inni bærearmen. Men folk må gjerne være sleggemekaniker for min del om det funker for de men jeg anbefaler det ikke på alu noe BMW også selv sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør boringen/hullet som hylsa skal inn i,gjerne puss litt lett med et fint sandpapir og rengjør etterpå.Legg hylsa i fryseren over natten.Neste dag smører du hylsen og boringen med f.eks Prolong smørespray eller en annen tynn smøreolje.Så presser du inn hylsen ved hjelp av en hydraulisk presse eller gjengestag metoden. 

Det går og ann å slå inn hylsen ved hjelp av en plasthammer eller en vanlig hammer med messingaksel mellom hylse og hammer. Men det beste er å presse slike hylser inn/ut,da får man jevnt press på hele hylsen,i tillegg til at hylsen dras inn med rett vinkel under hele prosessen🙂

Dette er jo en såkalt press pasning med en toleranse på x antall hundredels millimeter,så hvis man skal gå etter boken,så skal det ikke være noen form for slakk eller at hylsen er litt løs. Det er og en grunn til at man skal unngå å bruke varme i det lengste da det kan påvirke toleransen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2019 den 10.02, quandt1960 skrev:

All varme på alu over 70 grader ødelegger alu.

Rart at M52-en i E36-en min ikke har falt sammen enda, etter 24 år.

Det er greit nok at aluminium tåler mindre varme enn stål, men grensa går nok ikke på 70 grader. Da hadde man ikke hatt alu-blokker, radiatorer og en del andre ting, som ofte opererer på temperaturer > 70 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samme type legering av aluminium i en motorblokk/motordeler som det er i understellet på en bil.Finnes mange forskjellige typer Aluminiums legeringer med ulike egenskaper,tilpasset hva det skal brukes til🙂

Ja jeg skjønner hva dere mener med at temperaturgrensen for når vanlig Aluminium blir betydelig påvirket,ikke ligger på 70grader osv osv..Men Aluminium er generelt et materiale som er sprøtt og som blir lett påvirket av varme i form av indre spenninger som kan føre til sprekker og litt raskere materialtretthet.

Men det med at toleranser blir påvirket av temperaturer klarer dere ikke ro dere unna🙂😎 Når man bruker varme for eksempel blåselampe eller varmebend så er temperatur avviket mye større enn hvis du kjøler ned delen i en fryser. Derfor kan du i enkelte tilfeller få problemer med at hylsen følger med bærekuler ut,hvis man varmer og slår.Da sitter ikke hylsen like godt i "spindelen" på grunn av at toleransen har blitt påvirket av varme eller påvirket av salg mot veggene-slitasje i boringen/hullet til hylsen. Men det er litt pirk fra min side,er bare for sette det litt på spissen🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...