Gå til innhold

Periodisk tung servostyring E91 (hydraulisk)


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Burde vel sikkert vite dette men, har nettopp kjøpt en E91 som har et litt mystisk servo problem.

Stillestående og ved lav fart (i hvertfall hvis jeg ikke gir gass) så er rattet litt tungt og/eller nøkkete.

Siden denne har hydraulisk (CH11 osv om jeg husker rett) så lurer jeg på om det er servopumpen som er dårlig?

Tung, men fortsatt bedre under fart. Denne har hverken aktiv styring eller servotronic.

Hvis ikke servopumpen, kan det da være gammel/dårlig servoolje? Tannstang? :P

Leste og ett eller annet om at dårlig svingningsdemper kunne skape sånne symptomer hvis reimen "glipper"?

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på den er hydraulisk, som standard er disse servotronic og elektrisk men jeg vet det finnes unntak på E9X. Letteste måten å høre om servopumpen er dårlig er om den lager mye ulyd ved ratting, spesielt når motor er kald. I noen tilfeller kan det bare være dårlige slanger eller o-ringer som gjør at den kan suge luft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Er du sikker på den er hydraulisk, som standard er disse servotronic og elektrisk men jeg vet det finnes unntak på E9X. Letteste måten å høre om servopumpen er dårlig er om den lager mye ulyd ved ratting, spesielt når motor er kald. I noen tilfeller kan det bare være dårlige slanger eller o-ringer som gjør at den kan suge luft. 

Er da en veldig synlig servoolje beholder i motorrommet. Så, ja. 

Står ikke noe servotronic på utstyrslisten. 

Har ikke hørt noe form for ulyd, men kan høre etter nå når bilen er kald. 

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel. skrev:

Er da en veldig synlig servoolje beholder i motorrommet. Så, ja. 

Står ikke noe servotronic på utstyrslisten. 

Har ikke hørt noe form for ulyd, men kan høre etter nå når bilen er kald. 

Hvordan ser olja ut? Er den noe annet enn grønn så bytt. Koster 200 ish for en liter på gs. 
Opplevd på en E91 at styringa var generelt tung. Ved litt sidelengs ble det såpass ille at styringa nesten låste seg og måtte kjempes for å rette opp igjen. Løsningen var å bytte olja. Etterpå var styringa lett og fin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, ahj skrev:

Hvordan ser olja ut? Er den noe annet enn grønn så bytt. Koster 200 ish for en liter på gs. 
Opplevd på en E91 at styringa var generelt tung. Ved litt sidelengs ble det såpass ille at styringa nesten låste seg og måtte kjempes for å rette opp igjen. Løsningen var å bytte olja. Etterpå var styringa lett og fin :) 

Takk :) Skal ta en titt etterpå.

Sugde du bare ut det som var i beholderen da eller?

(Vet beholderen bør byttes siden det er filter i den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Takk :) Skal ta en titt etterpå.

Sugde du bare ut det som var i beholderen da eller?

(Vet beholderen bør byttes siden det er filter i den)

Jeg sugde ut ja og fylte på, for så å la bilen gå og svinge. Så gjenta til literen er tom :) 
Alt som kom ut da var en liter med nesten svart olje som skulle ha vært grønn. Jeg byttet ikke beholderen på den bilen. Filteret i den så ikke noe galt ut ei heller ikke mye shit i beholderen. 

Men når får vi se tråd på nye bilen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ahj skrev:

Jeg sugde ut ja og fylte på, for så å la bilen gå og svinge. Så gjenta til literen er tom :) 
Alt som kom ut da var en liter med nesten svart olje som skulle ha vært grønn. Jeg byttet ikke beholderen på den bilen. Filteret i den så ikke noe galt ut ei heller ikke mye shit i beholderen. 

Men når får vi se tråd på nye bilen? :) 

Ok. Holder det med en flaske?

Tenkte egentlig å vente til den var "offisielt" min, men kan se om jeg lager noe i dag eller i morgen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Ok. Holder det med en flaske?

Tenkte egentlig å vente til den var "offisielt" min, men kan se om jeg lager noe i dag eller i morgen.

 

Hvis jeg husker riktig skal hele systemet holde rundt en liter med olje. Er olja aldri byttet kan det være lurt å kjøpe med to og gjøre dette to ganger. Men da med en uke i mellom slik at det får dratt seg rundt med ny olje. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ahj skrev:

Hvis jeg husker riktig skal hele systemet holde rundt en liter med olje. Er olja aldri byttet kan det være lurt å kjøpe med to og gjøre dette to ganger. Men da med en uke i mellom slik at det får dratt seg rundt med ny olje. :) 

Den er grei. Får gjøre et forsøk :)

Hvis ikke det hjelper så er vel slanger og/eller servopumpe neste steg 🤔

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel. skrev:

Den er grei. Får gjøre et forsøk :)

Hvis ikke det hjelper så er vel slanger eller servopumpe neste steg 🤔

Jeg har aldri hørt om noen som har byttet pumpe på disse før. På den jeg byttet på ble pumpa mye stillere etter bytte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E92 var litt tung på servoen til å begynne med da jeg kjøpte den.Sjekke servooljen og den var mer svart enn grønn.Etter at jeg sugde opp den gamle oljen,fylte på ny CHF11s/CHF12s og rattet litt frem og tilbake mens lokket til servobeholderen var oppe,ble den mye bedre🙂 (Jeg har heller ikke servotronic) 

Det neste jeg ville ha sjekket er lekkasjer og eventuelt om det kommer inn luft en plass. Slanger,slangeklemmer,koblinger og tettningsringene  til banjoboltene på tannstangen og servopumpen🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå, klarte ikke helt å tyde hvilken farge det var så kan nok gå ut ifra at oljen ikke er helt ok.

Så også ut som nivået kanskje var litt lavt, men nå var alt kaldt.

Ingen ulyder i hvertfall.

Får kjøre å kjøpe inn ny olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Daniel. skrev:

Den funker fint, brukte den til å flushe min før jeg byttet begge slangene og selve beholderen. Da får du et nytt filter nemlig. Sugde tom beholder først med vanlig oljepumpe, gjorde dette en 2-3 ganger. Så, går ca en liter oppi hele systemet. Stor forskjell etterpå. fylte jeg på Pentosin sin CHF11S til slutt. Det viktigste er at du er sikker på hva som er på nå, om det er norsk bil er det nok garantert CHF11S. Viktig den ikke blandes med om den feks er rød ATF. De går ikke sammen, det kan skade sylinderen i tannstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, quandt1960 skrev:

Den funker fint, brukte den til å flushe min før jeg byttet begge slangene og selve beholderen. Da får du et nytt filter nemlig. Sugde tom beholder først med vanlig oljepumpe, gjorde dette en 2-3 ganger. Så, går ca en liter oppi hele systemet. Stor forskjell etterpå. fylte jeg på Pentosin sin CHF11S til slutt. Det viktigste er at du er sikker på hva som er på nå, om det er norsk bil er det nok garantert CHF11S. Viktig den ikke blandes med om den feks er rød ATF. De går ikke sammen, det kan skade sylinderen i tannstangen.

Ok. Står CH11S på lokket (+ grønn stripe) så er rimelig sikker :) Får gjøre et forsøk.

Btw ganske sikker på at jeg så deg i Fyllingsdalen for et par timer siden. Morro å se originale E39er i trafikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...