Jump to content

F11 525d går veldig dårlig.

Edgun
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en 2014 modell 525d xDrive som går veldig dårlig. Er en feilkode på motor: 244c00, charging pressure control, high-pressure stage, control deviation: charging pressure too low/positive control deviation. 

Får slettet feilen, men den dukker opp igjen så fort jeg drar på litt, da går den i nødmodus. Merker også at bilen går veldig dårlig selv om jeg ikke kjører hardt. 

Jeg har lest av måleblokkverdier på ladetrykk, og det virker som om det ikke er noe ladetrykk. Har ikke verktøy for å få bekreftet at måleblokkverdien faktisk stemmer, men det stemmer med med feilkoden. 

Har satt vakuum på slangene og vakuumklokkene til wastegate og den store klokka oppe på turboene (usikker på norsk benevnelse på den, tubine control valve), og det virker ikke som det er noen lekkasjer i slangene eller klokkene. Virker som stagene beveger seg fritt også. 

Jeg lurer derfor på om dette er ett "kjent" problem på disse motorene? 

Jeg mistenker at en av trykkomformerene er defekte, men det er også andre komponenter som kan forstyrre ladetrykket, feks egr. 

Håper på at noen kan hjelpe meg. 

Mvh Edvin. 

Her må du mest sannsynlig ha ny turbo/nye turboer.
Tipper den minste turboen er defekt. Du får ikke kjøpt wastegatedelene løse, så turboen må byttes komplett.

Demontert innsugsrøret på både øvre og nedre turbo for kontroll av turbinhjulet/lageret.

Om det viser seg at turboen(e) er defekt så kan jeg eventuelt bytte de for deg :)

Mvh
Thomas