Kvakkster Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 Hei, Er litt rådvill om dagen og det finnes sikkert 1000 sånne tråder i fra før av men jeg finner ingen sikker svar. Har en havarert 520dA F11 med motorkode N47-D20C. Chassi nummer WBAMX11020C881491 Tråler igjennom svenske bilopphuggeri om dagen og jeg fant en motor med samme motorkode men dem påstår dette ikke passer. Dette har original nummer 11002240250 https://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=32545869 Kan noen guide meg litt her og fortelle meg hva jeg spesifikt skal se etter? Eller holder det med N47-D20C med automatkasse? OG bør jeg nødvendigvis se etter motorer som tidligere har sittet i F10/F11 eller kan motorer i serie 1,3,4 og X serien passe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 4, 2019 Author Share Posted July 4, 2019 bump? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel80 Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Har ikke du N47T motor da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 5, 2019 Author Share Posted July 5, 2019 (edited) På 4.7.2019 den 17.28, Daniel80 skrev: Har ikke du N47T motor da? Får veldig varierende data. Mekonomen sier N47-D20C. Prøver jeg VIN decoder står det N47T. Det samme med GS Bildeler Noen som kan bekrefte? OG kan det settes inn en N47-D20C uansett, er vel ikke rare forskjellene? Ser samtidig også at det er veldig vanskelig å få tak i N47T. Noen som vet det er plug & play å sette inn B47 istedenfor? Edited July 5, 2019 by Kvakkster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 (edited) T = TU (technical update) som er det samme som facelift. Slik er det ihvertfall på min bil. Motorkode er noe annet så du kan godt ha en N47-D20C, eller for å si det på en annen måte, en motor som noen kaller N47T kan være en N47-D20C. Edited July 5, 2019 by Hpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 7, 2019 Author Share Posted July 7, 2019 På 5.7.2019 den 20.36, Hpi skrev: T = TU (technical update) som er det samme som facelift. Slik er det ihvertfall på min bil. Motorkode er noe annet så du kan godt ha en N47-D20C, eller for å si det på en annen måte, en motor som noen kaller N47T kan være en N47-D20C. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg finner riktig motor når jeg leter? Er en jungel der ute. Har fått oppgitt original nummer fra billopphuggeri 1 00 2 184 389 eller 11 00 2 184 390 at disse passer Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimhas Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Hva har skjedd med den gamle motoren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
quandt1960 Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Du har en N47D20C motor, altså revisjon C, det vil si mekanisk revisjon, tror den siste revisjon av N47 var D fra 2013 av. Det er forskjell på de om du har sport eller normal automatkasse iflg BMW Etk på din, trolig pga motorhjerne og koding?, Etk skiller hvertfall på med og uten. Delenummer på din motor 11 00 2 184 389 Du har motorer med delenummer som ender på 390, de er brukte overhalte motorer av underleverandører til BMW. T i N47T betyr ikke technical upgrade men det betyr hvilket effektuttak motoren har som standard. T betyr Top, det vil si neststørste effektuttak, her over 180hk. TU er tech.upgrade hos BMW og det er revisjon C selv om den ikke er benevnt slik. BMW har en litt forvirrende motorbenevnelse som har blitt forandret en del ganger opp gjennom tiden. Stol på delenummer, selv om motoren mekanisk sett er nesten identisk så kan plassering av visse ytre motor komponenter være forskjellig grunnet plass etc mellom de forskjellige seriene som kan gi deg problemer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 3 timer siden, kimhas skrev: Hva har skjedd med den gamle motoren? Registerhavarert! Forsikringen dekker ikke da motor og drivlinje har gått ut samt BMW ikke tar dette på goodwiill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 (edited) 1 time siden, quandt1960 skrev: Du har en N47D20C motor, altså revisjon C, det vil si mekanisk revisjon, tror den siste revisjon av N47 var D fra 2013 av. Det er forskjell på de om du har sport eller normal automatkasse iflg BMW Etk på din, trolig pga motorhjerne og koding?, Etk skiller hvertfall på med og uten. Delenummer på din motor 11 00 2 184 389 Du har motorer med delenummer som ender på 390, de er brukte overhalte motorer av underleverandører til BMW. T i N47T betyr ikke technical upgrade men det betyr hvilket effektuttak motoren har som standard. T betyr Top, det vil si neststørste effektuttak, her over 180hk. TU er tech.upgrade hos BMW og det er revisjon C selv om den ikke er benevnt slik. BMW har en litt forvirrende motorbenevnelse som har blitt forandret en del ganger opp gjennom tiden. Stol på delenummer, selv om motoren mekanisk sett er nesten identisk så kan plassering av visse ytre motor komponenter være forskjellig grunnet plass etc mellom de forskjellige seriene som kan gi deg problemer. Hei og takk for utfyllende svar Ser også at det er mange N47-D20C motorer som har andre delenumre, vil det si at disse ikke passer? Noen som har tips hvor jeg kan lete? Har trålet igjennom finndel.no, nbfbildeler.no og svenske bildelbasen.se foreløpig Edited July 8, 2019 by Kvakkster Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimhas Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 1 time siden, Kvakkster skrev: Registerhavarert! Forsikringen dekker ikke da motor og drivlinje har gått ut samt BMW ikke tar dette på goodwiill Ok kjedelig!. Hvorfor er det ikke et alternativ å reparere den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 Hei, er det mulig det a? Ifølge BMW mekanikeren som skal hjelpe meg så er det billigere å bytte ut hele motoren. Mulig dem har gått utifra vanlig timespris som skrives med gaffel. Hvilken deler skal/må byttes når motoren har registerhavarert? 36 minutter siden, kimhas skrev: Ok kjedelig!. Hvorfor er det ikke et alternativ å reparere den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimhas Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Ok. Ja det er jo å regnestykket og kommer nok an på hva man må gi for ny motor og for arbeidet. Trolig holder det med overhaling av topplokket og skifte av komplett registersett og pakninger osv . Men det er alikevel vel en stor kostnad Vis du kjøper en brukt motor bør registrer kjeder osv skiftes før montering av den nye motoren så den kostnaden og jobben kommer jo alikevel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvakkster Posted July 8, 2019 Author Share Posted July 8, 2019 1 time siden, kimhas skrev: Ok. Ja det er jo å regnestykket og kommer nok an på hva man må gi for ny motor og for arbeidet. Trolig holder det med overhaling av topplokket og skifte av komplett registersett og pakninger osv . Men det er alikevel vel en stor kostnad Vis du kjøper en brukt motor bør registrer kjeder osv skiftes før montering av den nye motoren så den kostnaden og jobben kommer jo alikevel Hei, se PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now