Jump to content

Byttemotor til F11!


Kvakkster
 Share

Recommended Posts

Hei, 

Er litt rådvill om dagen og det finnes sikkert 1000 sånne tråder i fra før av men jeg finner ingen sikker svar. 

Har en havarert 520dA F11 med motorkode N47-D20C. 
Chassi nummer WBAMX11020C881491

Tråler igjennom svenske bilopphuggeri om dagen og jeg fant en motor med samme motorkode men dem påstår dette ikke passer. 
Dette har original nummer 11002240250

https://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=32545869

Kan noen guide meg litt her og fortelle meg hva jeg spesifikt skal se etter?
Eller holder det med N47-D20C med automatkasse? 

OG bør jeg nødvendigvis se etter motorer som tidligere har sittet i F10/F11 eller kan motorer i serie 1,3,4 og X serien passe? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 4.7.2019 den 17.28, Daniel80 skrev:

Har ikke du N47T motor da? 

Får veldig varierende data. Mekonomen sier N47-D20C. Prøver jeg VIN decoder står det N47T. Det samme med GS Bildeler

Noen som kan bekrefte? OG kan det settes inn en N47-D20C uansett, er vel ikke rare forskjellene? 
Ser samtidig også at det er veldig vanskelig å få tak i N47T. Noen som vet det er plug & play å sette inn B47 istedenfor?

Edited by Kvakkster
Link to comment
Share on other sites

T = TU (technical update) som er det samme som facelift.  Slik er det ihvertfall på min bil.  Motorkode er noe annet så du kan godt ha en N47-D20C, eller for å si det på en annen måte, en motor som noen kaller  N47T kan være en N47-D20C.

Edited by Hpi
Link to comment
Share on other sites

På 5.7.2019 den 20.36, Hpi skrev:

T = TU (technical update) som er det samme som facelift.  Slik er det ihvertfall på min bil.  Motorkode er noe annet så du kan godt ha en N47-D20C, eller for å si det på en annen måte, en motor som noen kaller  N47T kan være en N47-D20C.

Hvordan kan jeg være sikker på at jeg finner riktig motor når jeg leter? Er en jungel der ute. 
Har fått oppgitt original nummer fra billopphuggeri 1 00 2 184 389 eller 11 00 2 184 390 at disse passer

Link to comment
Share on other sites

Du har en N47D20C motor, altså revisjon C, det vil si mekanisk revisjon, tror den siste revisjon av N47 var D fra 2013 av. Det er forskjell på de om du har sport eller normal automatkasse iflg BMW Etk på din, trolig pga motorhjerne og koding?, Etk skiller hvertfall på med og uten.  Delenummer på din motor  11 00 2 184 389

Du har motorer med delenummer som ender på 390, de er brukte overhalte motorer av underleverandører til BMW. T i N47T betyr ikke technical upgrade men det betyr hvilket effektuttak motoren har som standard. T betyr Top, det vil si neststørste effektuttak, her over 180hk. TU er tech.upgrade hos BMW og det er revisjon C selv om den ikke er benevnt slik. BMW har en litt forvirrende motorbenevnelse som har blitt forandret en del ganger opp gjennom tiden. Stol på delenummer, selv om motoren mekanisk sett er nesten identisk så kan plassering av visse ytre motor komponenter være forskjellig grunnet plass etc mellom de forskjellige seriene som kan gi deg problemer. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, kimhas skrev:

Hva har skjedd med den gamle motoren? 

Registerhavarert! Forsikringen dekker ikke da motor og drivlinje har gått ut samt BMW ikke tar dette på goodwiill :(

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, quandt1960 skrev:

Du har en N47D20C motor, altså revisjon C, det vil si mekanisk revisjon, tror den siste revisjon av N47 var D fra 2013 av. Det er forskjell på de om du har sport eller normal automatkasse iflg BMW Etk på din, trolig pga motorhjerne og koding?, Etk skiller hvertfall på med og uten.  Delenummer på din motor  11 00 2 184 389

Du har motorer med delenummer som ender på 390, de er brukte overhalte motorer av underleverandører til BMW. T i N47T betyr ikke technical upgrade men det betyr hvilket effektuttak motoren har som standard. T betyr Top, det vil si neststørste effektuttak, her over 180hk. TU er tech.upgrade hos BMW og det er revisjon C selv om den ikke er benevnt slik. BMW har en litt forvirrende motorbenevnelse som har blitt forandret en del ganger opp gjennom tiden. Stol på delenummer, selv om motoren mekanisk sett er nesten identisk så kan plassering av visse ytre motor komponenter være forskjellig grunnet plass etc mellom de forskjellige seriene som kan gi deg problemer. 

Hei og takk for utfyllende svar

Ser også at det er mange N47-D20C motorer som har andre delenumre, vil det si at disse ikke passer?
Noen som har tips hvor jeg kan lete? 
Har trålet igjennom finndel.no, nbfbildeler.no og svenske bildelbasen.se foreløpig

Edited by Kvakkster
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kvakkster skrev:

Registerhavarert! Forsikringen dekker ikke da motor og drivlinje har gått ut samt BMW ikke tar dette på goodwiill :(

Ok kjedelig!. Hvorfor er det ikke et alternativ å reparere den?

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det mulig det a? Ifølge BMW mekanikeren som skal hjelpe meg så er det billigere å bytte ut hele motoren. Mulig dem har gått utifra vanlig timespris som skrives med gaffel. Hvilken deler skal/må byttes når motoren har registerhavarert? 

36 minutter siden, kimhas skrev:

Ok kjedelig!. Hvorfor er det ikke et alternativ å reparere den?

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ja det er jo å regnestykket og kommer nok an på hva man må gi for ny motor og for arbeidet.

Trolig holder det med overhaling av topplokket og skifte av komplett registersett og pakninger osv . Men det er alikevel vel en stor kostnad

Vis du kjøper en brukt motor bør registrer kjeder osv skiftes før montering av den nye motoren så den kostnaden og jobben kommer jo alikevel

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kimhas skrev:

Ok. Ja det er jo å regnestykket og kommer nok an på hva man må gi for ny motor og for arbeidet.

Trolig holder det med overhaling av topplokket og skifte av komplett registersett og pakninger osv . Men det er alikevel vel en stor kostnad

Vis du kjøper en brukt motor bør registrer kjeder osv skiftes før montering av den nye motoren så den kostnaden og jobben kommer jo alikevel

 

 

Hei, se PM

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...