Gå til innhold

E61 04 530D Knekt fjær fremme?


04530dat
 Share

Anbefalte innlegg

Det kom et smell fra høyre fremme idet jeg skulle rygge ut av garasjen for en kosetur i helgen. Trodde det var bremsene som "slapp", for bilen står mye i ro, går bare ca 2500km i året.
Ulydene fortsatte og etter rolige 50m kjente jeg lukt av svidd gummi. Rygget rolig hjem til garasjen, og så at bilen ligger nedpå fremme ja.
Har Googlet meg frem til at dette mest sannsynlig er knekt fjær, dog litt rart at det skulle skje på garasjegulvet og ikke over f eks en fartsdump?

Begge fjærer fremme må vel skiftes i så fall.. Jeg er på budsjett med den gode gamle bilen og regner med slikt koster en god del på verksted.
Spørsmål til dere BMW-kyndige: Er skifte av fjærer fremme noe jeg klarer med gjennomsnittlig hobbykunnskap og vanlig verktøy?

Bilen har S226A Sport Suspension Settings", så regner med at det er eget delenummer på fjærer for disse?

Jeg finner ikke delenummer for fjærer på realoem for min bil, er det et annet sted jeg kan lete?
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=NJ71-EUR-05-2004-E61-BMW-530d&diagId=31_0395
 

Edit: Var knekt, ja:

 

530d_knekt_fjaer.jpg

Endret av 04530dat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte av m-sport fjær kan du fint gjøre selv. Jeg har brukt klemmer fra biltema som gjør jobben. Smør gjengene med stoff da de er stramme fjærer. Brukte muttertrekker for å komprimere.

Skifte topplager også! Og evt gummi og ekstra gummi demper.

Du trenger ikke ta ut demper fra bilen en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!
Hvordan finner jeg delenummer til fjærer da, mon tro? Ser de har på Autodoc men uten vektangivelse.

Så det er mulig å få av og på fjær uten å ta ned demperen? Inkl hvis jeg skal skifte topplager?

Så vidt jeg har skjønt må jeg løsne bolter og senke hjulopphenget fra bunn av demper, men med det jeg har sett av videoer på Youtube tar de deretter ned og ut hele enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det holder å løsne de tre muttrene i dempertårnet, løsne endeledd fra spindel og den bolten som "klemmer" sammen spindelen rundt demperen. Så skal du kunne presse alt ned nok til å kunne vippe det utenfor skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke løsne bolt som klemmer spindel rundt demper, om du skal beholde demper på bilen. Det var ekstremt vanskelig å ut min demper fra bilen pga skitt og eiring. Så om du ikke skal skifte demper det kanskje like greit å la demper være på bilen.

Men ja, styreledd må av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den skal det ja. Men jeg bøyde så mye ut på spindel av jeg har redd for at den skulle knekke. Men demper satt like godt.

Skruen til spindel som klemmer, så også svært godt. Jeg tømte ett batteri på 5 ah med 610nm trekker før den løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så dumt å skifte topplager når du først har ting ute, for de er relativt billige å kjøpe, men kjedelige å bytte. Men det kommer jo selvsagt an på alder/tilstand på resten også. Hvis du uansett må bytte dempere i noenlunde nær fremtid, kan du vente med topplagrene til da.

Jeg har ikke hatt problemer med å få ut demper fra spindel når jeg setter inn et lite kubein, men det er helt korrekt at man ikke trenger å løsne her for å bytte fjær. (Men det gjør resten av jobben enklere om man gjør det da).

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Otis said:

Jeg mener at man bør bytte topplager alt etter 150kkm.

Bilen har ganske lav km-stand i forhold til alder, passerte nylig 151k :)
Ok, får sjekke når jeg likevel har det av. Er det slark jeg ser etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp. Som dere sa gikk det finfint å vippe demper ut av bilen. Slet med å få av endeledd, men det ga etter til slutt det også :) Lager kjennes fast og fint ut, så trenger ikke skiftes.

Tok en sjanse og bestilte bare fjærer. SOm ligger klar for henting. Tabbe.. Bare å vente på gummi også.

 

 

2019-07-12 16.22.35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei,

 

Låner denne tråden, da jeg nå har samme problem  

Min 525xdat har nå passert 150kkm, og i dag knakk fjæra på eksakt samme sted. Tenkte å bytte bare fjøra i garasjen, og ta resten på bukken. 
 

Når jeg jekka opp bilen la jeg merke til at demperen var helt komprimert, og ville ikke gå ut igjen selv om jeg prøvde å stå på skiva. 
 

Vil det si at demperen er ødelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...