Gå til innhold

Vinterdekk F3x xDrive - anbefalte dimensjoner og modeller på 400M 18x8"+8,5" felger


papertiger
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i et sett Style 400M felger som jeg skal ha på vinteren (og solgt 17" hjulene) på F36'en. Ettersom disse er 18x8" framme og 18x8,5" bak, hvilke dekkdimensjon anbefaler dere på disse? Det skal være 4 like dekk for å unngå trøbbel med fordelingskassen, så jeg tenker følgende:

225/45-18 er det flere som kjører rund baut - men er det noen som har erfaringer med denne dimensjonen på nevnte "staggered" felger og xDrive?

235/45-18 er en mellomting - tenker det kan være en grei dimensjon for felgene "å møtes på midten" eller har dette ingenting å si?

Vil unngå dårligere kjøreegenskaper på vinterføre pga bredere dekk, og kunne av den grunn egentlig tenkt meg 225 bredde, men dersom 235 kan være et godt kompromiss med tanke på 1/2" forskjellig felgbredde foran/bak er jeg tilbøyelig til å gå for det.

Kom over en tråd her som var litt interessant i forhold til det med endring av rulleomkrets basert på montering av et gitt dekk på flere forskjellige felgbredder. Som nevnt av andre her er det stålbeltene i dekket som bestemmer diameteren på dekket, og i og med at denne er konstant (en fjerner ikke eller legger til materiale her), vil også rulleomkretsen være tilnærmet uendret.

http://www.stanceworks.com/forums/showthread.php?3216-Tire-Rolling-Diameter-and-Stretching-Info

Har for øvrig fått tilbud på Pirelli Ice Zero FR som ble anbefalt av min lokale dekkforhandler - spesielt til bruk i det området vi bor i (Sør-Vestlandet), samt dets egenskaper på snø og is (vi kjører en del på det også i løpet av vintersesongen). https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/pirelli-ice-zero-fr/
Dersom noen har andre forslag her, er det bare å skyte inn.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Anders skrev:

Kjører med førstenevnte. 225/45 med dimensjonene du nevner. Null problem. Dekkene beskytter felgene pleny også.

Det høres betryggende ut, du har 335 xdrive? - hvilke vinterdekk kjører du på? Jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg - det skader heller ikke med 5mm ekstra bakkeklaring på vinterstid med 235/45.

49 minutter siden, StigJ skrev:

Kjører 225/45-18 Michelin XI3 på mine Style 400. Meget gode dekk på føret vi har her i området. kjører faktisk på de enda... :rolleyes:

8" til venstre og 8,5" til høyre.

Ja jeg vurderte de, men de kom jo merkelig dårlig ut i fjorårets Motor-test. Vurderte også Goodyear sine som kom svært bra ut, men de var igjen dårlige på is, som jo egentlig er der jeg vil ha det ekstra grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Motor kjøpt og betalt på slike tester? jeg kan i alle fall varmt anbefale de. Hadde de på MINIen også. Der kastet jeg av Nokian Hakka R2 til fordel for XI3. Helt annen verden. Fikk jo bilen til å henge på tørr asfalt igjen :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, StigJ skrev:

Er ikke Motor kjøpt og betalt på slike tester? jeg kan i alle fall varmt anbefale de. Hadde de på MINIen også. Der kastet jeg av Nokian Hakka R2 til fordel for XI3. Helt annen verden. Fikk jo bilen til å henge på tørr asfalt igjen :P

 

Det har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om, men det hadde kanskje ikke vært overraskende 😛 hvordan opplever du de på isete føre? (som det jo strengt tatt er mer av her ute enn snø - fuktig asfalt som har fryst i løpet av natta...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225 får ikke noe strekk å snakke om på 8,5", så jeg ville kjørt 225 på alle 4. Erfaringsmessig er 235 hakket for bredt om vinteren. 

Xi3 er dekket for våre forhold. Kanskje det dekket som gir best barmarksegenskaper uten å ofre så altfor mye av snø/is egenskaper. Ikke på nivå med nokian eller continental på snø og is, men de 2 dagene med is i året, kan en heller ta det litt kuli. Heller ha dekk med sikrere egenskaper ellers :)

ice zero fr har den fordelen at det er stillegående og mykt å kjøre på, men det er litt gelé på tørr asfalt samt at jeg ikke er helt sikker på slitestyrken på det kontra michelin eller nokian.

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, papertiger skrev:

Det høres betryggende ut, du har 335 xdrive? - hvilke vinterdekk kjører du på? Jeg har fortsatt ikke helt bestemt meg - det skader heller ikke med 5mm ekstra bakkeklaring på vinterstid med 235/45.

Ja stemmer. Jeg gikk for Maxxis Arctictrekker (piggfri) mye pga god pris + at de kom vel på 2 plass i 16/17 ellerno. Ikke at jeg tar de testene så høytidelig. Men de har veldig lavt støynivå, og syns ikke de står tilbake for Nokian Hakka som jeg også har hatt. 4stk helt nye på felg kostet meg 6500 mener jeg å huske.. meget bra. Så spørs det om de er like gode til vinteren igjen, det blir 3 sesongen.. hvis bilen ikke selges før den tid. Jeg kjenner han på dekksjappa sånn halveis, han som sa de var veldig bra til prisen.. var ganske skeptisk, men det skuffet ikke. Hatt Nokian og Conti før. veldig bra.. men prisen er nesten det dobbelte. Og bare sånn for å legge til, jeg bor i Larvik.. kanskje best kjent for å være en bakkeby, utenom Thor Heyerdahl 😛

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Evopower skrev:

225 får ikke noe strekk å snakke om på 8,5", så jeg ville kjørt 225 på alle 4. Erfaringsmessig er 235 hakket for bredt om vinteren. 

Xi3 er dekket for våre forhold. Kanskje det dekket som gir best barmarksegenskaper uten å ofre så altfor mye av snø/is egenskaper. Ikke på nivå med nokian eller continental på snø og is, men de 2 dagene med is i året, kan en heller ta det litt kuli. Heller ha dekk med sikrere egenskaper ellers :)

ice zero fr har den fordelen at det er stillegående og mykt å kjøre på, men det er litt gelé på tørr asfalt samt at jeg ikke er helt sikker på slitestyrken på det kontra michelin eller nokian.

Takk for nyttig tilbakemelding. Ja jeg synes egentlig 225 er bredt nok om vinteren, og var innom Bavaria i går i et annet ærend, og snakket med dele/dekklageret der. De pleide også å montere 225 vinterdekk rund baut på disse bilene, og den 1/2" bredere bak hadde ikke noe å si. Så greit å høre fra den kanten også, forhandlere kan generelt være ekstremt firkantet på slike ting. Godt å høre fra flere hold at Xi3 er bra, jeg har alltid sett på dette som et dekk mer for "våre" forhold her på sør-vestlandet. Spørs om jeg ikke må gå ut å få tilbud på Michelin også da.

1 time siden, Geir Anders skrev:

Ja stemmer. Jeg gikk for Maxxis Arctictrekker (piggfri) mye pga god pris + at de kom vel på 2 plass i 16/17 ellerno. Ikke at jeg tar de testene så høytidelig. Men de har veldig lavt støynivå, og syns ikke de står tilbake for Nokian Hakka som jeg også har hatt. 4stk helt nye på felg kostet meg 6500 mener jeg å huske.. meget bra. Så spørs det om de er like gode til vinteren igjen, det blir 3 sesongen.. hvis bilen ikke selges før den tid. Jeg kjenner han på dekksjappa sånn halveis, han som sa de var veldig bra til prisen.. var ganske skeptisk, men det skuffet ikke. Hatt Nokian og Conti før. veldig bra.. men prisen er nesten det dobbelte. Og bare sånn for å legge til, jeg bor i Larvik.. kanskje best kjent for å være en bakkeby, utenom Thor Heyerdahl 😛

Ja jeg har også hørt gode ord om det dekket. Jeg fikk tilbud på 8700 for Pirelli i 225/45-18. Nokian er ikke laget for vestlandsvinter for å si det sånn, det er ALT for mykt i de temperaturene vi normalt kjører i. På F20 116i'en jeg hadde slet jeg med at antispinn slo inn ved pådrag.. på motorveien! Dekka var så myke når de var nye at de vred seg under den minste akselerasjon, og dermed lurte systemet til å tro at den spant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, papertiger skrev:

Ja jeg har også hørt gode ord om det dekket. Jeg fikk tilbud på 8700 for Pirelli i 225/45-18. Nokian er ikke laget for vestlandsvinter for å si det sånn, det er ALT for mykt i de temperaturene vi normalt kjører i. På F20 116i'en jeg hadde slet jeg med at antispinn slo inn ved pådrag.. på motorveien! Dekka var så myke når de var nye at de vred seg under den minste akselerasjon, og dermed lurte systemet til å tro at den spant.

Nei, Nokian er veldig myke og slites "fort". Er nok mange gode dekker å få idag, men 225/45 på forskjellige bredde er null stress, ser nesten ikke forskjell. Kan ellers anbefale Maxxis. Ikke sitti fast ett eneste sted, og jeg bor i bakkeby som sagt. Ang mykhet.. tror bilen min hadde fått de fleste vinterdekk til å vri seg selv med x-drive, så skal ikke påstå noe der. Men nå bor jo Stig der borte, så hans anbefaling kan vel trygt kjøpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Geir Anders skrev:

Nei, Nokian er veldig myke og slites "fort". Er nok mange gode dekker å få idag, men 225/45 på forskjellige bredde er null stress, ser nesten ikke forskjell. Kan ellers anbefale Maxxis. Ikke sitti fast ett eneste sted, og jeg bor i bakkeby som sagt. Ang mykhet.. tror bilen min hadde fått de fleste vinterdekk til å vri seg selv med x-drive, så skal ikke påstå noe der. Men nå bor jo Stig der borte, så hans anbefaling kan vel trygt kjøpes.

Da var Michelin i 225/45-18 bestilt hos samme lokal dekkforhandler.. :)  ca samme pris som Pirelli. Og selger sa at en får ekstremt mange kilometer utav disse dekkene, slik det ble nevnt over her. Takk for tips folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt valg :)

Ang. erfaring på is så kan jeg nesten ikke huske det :P Men har ikke hatt noen problemer med fremkommeligheten. Eneste er at jeg fort må gi opp å rygge opp innkjørselen min hjemme. Den bakken er bratt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, StigJ skrev:

Lurt valg :)

Ang. erfaring på is så kan jeg nesten ikke huske det :P Men har ikke hatt noen problemer med fremkommeligheten. Eneste er at jeg fort må gi opp å rygge opp innkjørselen min hjemme. Den bakken er bratt.  

Svigers har også kjørt på Xi3 på sine BMWer og virker til å være fornøyd med de. På Tananger er det islagte veier rett som det er om vinteren, rart egentlig mtp nærheten til sjø og saltdriv, men det er ofte spinnglatt helt til hovedveien. Dekkene kommer mandag/tirsdag, så skal få prøvd de på bilen med en gang for å se om det antydningen til nykking i drivverket jeg har merket de siste dagene og ukene forsvinner ved nye dekk i lik dimensjon...:) bonusen får være at jeg får prøvd de nye felgene på bilen også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...