Michael90 Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 Heisan. Jeg er i marked for ny bil og har ut fra daglig bruk og budsjett muligens sett for meg en BMX X1. Men som alltid er det lurt å sjekke med entusiastene hvilke eventuelle fallgruver som finnes. Jeg er ikke veldig godt kjent med BMW fra før. Jeg kjører mye i året (pendler 11 mil hver dag) og trenger en pålitelig og driftsikker bil. Ser for meg en 18D eller 20D fra rundt år 2010-2013 da dette iflg. diverse tester ser ut som en fornuftig bil. - Er det noen kjente problemer som går igjen ofte med X1 fra den tiden? - Noe spesifikt som er viktig å sjekke ekstra nøye ved besiktigelse? - Noen slitedeler som er gjengangere og som kanskje slites raskere enn normalt på tilsvarende biler? - Hva er normalt serviceintervall og når skal "større" jobber som f.eks. registerreim byttes? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 Hei X1 er fine og fornuftige biler. Du får de både i sDrive(bakhjulstrekk) og xDrive(firehjulstrekk). Lite problemer generelt ved bil, men motoren er N47(diesel rekkefirer: 18d og 20d) som har registerkjede og ikke reim. Kjedet på disse motorene kan være en svakhet, så sjekk ut om det er gjort noe i forhold til dette. Ellers en kurrant og god motor. Normale serviceintervall ligger vel på 20-25000km, men det anbefales å ta et oljeskift i mellom der også (10-15000). BMW kjører ingen utstyrsnivået(annet enn luxury, sport og M-Sport), så det kan være vanskelig å sammenligne modeller av og til. Noen kan ha navi og helt plain ellers, mens andre kan ha manko på dette, men M-Sport og f.eks. takluke, andre har begge dele. Velger du bil med soltak, pass på at dreneringen er åpen, ellers fylles det med vann baki bagasjerommet. Ellers er det jo standard å måtte skifte foringer og slikt. Anbefaler også å bytte pollenfiler en gang i året for en frisk atmosfære inni bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 Som Marius sier over kan registerkjede være et problem selv om modellene fra 2010 og utover skal være mindre belemret med dette. Dieselpumpehavari med dyre følge feil er vel også en gjenganger, men hvor statistisk sannsynlig det er å oppleve dette er vanskelig å spå. At turbo ryker mellom 100 000 og 200 000km er også ganske vanlig. Jeg ville vurdert å ha en forsikring som dekker maskinskade mtp på dette. Tror både Codan og If tilbyr dette på biler over 8 år. Bilene med xDrive er følsomme for forskjeller i dekkomkrets mellom hjulene, spesielt viktig å sjekke om det er forskjellig dimensjon på forhjul og bakhjul. Ellers ville jeg prøvd å funnet en bil med mest mulig utstyr, men sånt er jo litt individuelt. Sportseter bør i hvertfall være med. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 Eide selv en 10’ X1 20da Marraceshbrun med X-drive for en tid tilbake. MEN, du bør se etter en facelift utgave, tror disse kom i 2012/2013. Den store forskjellen mellom preface og facelift er at sistnevnte har den eminente 8 trinns girkassen fra ZF. Den utgjør en betydelige forskjell i drivlinje, ville foretrukket denne med minimalt utstyr kontra en preface med masse utstyr, men det er ditt valg, prøv begge og se hva du opplever. Dette er en ærlig bil som er kjøreglade og er mye for pengene, en ujålete og nøktern standard men den tar det igjen på kjøreglede. Er det komfort du trenger se etter alternativer. Lykke til Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andreaskarm Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 Topp biler. Jeg hadde selv en 2011 modell x18d. Kjempefornøyd. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael90 Skrevet Juli 17, 2019 Forfatter Share Skrevet Juli 17, 2019 Takk for svar folkens Jeg har aldri hatt bil med registerkjede. Er kjede noe som noen gang skal byttes ifbm. service eller er det en varig del som er ment å vare bilen ut? (så fremt ingen feil oppstår) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Juli 17, 2019 Share Skrevet Juli 17, 2019 7 minutter siden, Michael90 skrev: Takk for svar folkens Jeg har aldri hatt bil med registerkjede. Er kjede noe som noen gang skal byttes ifbm. service eller er det en varig del som er ment å vare bilen ut? (så fremt ingen feil oppstår) Kjedet er ment å vare bilens levetid, og pleide å gjøre det også , fram til BMW fant ut at det var penger å spare på å få komplett register fra kinesisk leverandør.. Etter det har holdbarheten på registeret hos enkelte motorer vært mye dårligere enn forventet, men det er også mange motorer som aldri får problemer med dette.. Det er vanskelig å forutsi da, så motor og gir forsikring kan gi en god trygghet. (Mitt registerkjede på 2006 116i røk på 76000km, naboens F11 520d røk på 50000km). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå