Gå til innhold

Skjeve bremseskiver, bytter ofte

Sverre_BMW525d
 Share

Anbefalte innlegg

På 4.4.2020 den 9.38, Corv1 skrev:

Det rister også når cruise control holder igjen bilen i nedoverbakker, dette gjøres så vidt jeg vet vha bremsene bak.

Kan noen bekrefte at det er slik det fungerer, har du evt. en kilde?

På min X4 har jeg hatt vibrering i bremsene i et lite års tid, og har irritert meg både blå og grønn over dette. Det varierer hvor alvorlig det er, men det er kun når jeg bremser, og kun når jeg såvidt trykker inn pedalen. Når jeg trykker pedalen hardt inn/bremser kraftig/bråbremser kjenner jeg ingenting. Jeg sliter med å kjenne om det er vibrasjon i rattet eller ikke.

Uansett, i dag prøvde jeg med cruise-kontrollen i nedoverbakke (bruker sjeldent denne) etter å ha lest det her, og da ristet det veldig mye hele tiden. Med en gang jeg slo cruise-kontrollen av var det borte. Altså om det er slik at cruise-kontrollen kun aktiverer bremsene bak, så ligger nok problemet her.

Er det noen som kjenner til bremsefordelingen under lett bremsing, hvor mye bremses foran og bak kontra ved hard bremsing?

Jeg er allergisk mot å bytte for moro skyld, så ønsker ikke å gjøre det.

Bakbremsene ble forøvrig byttet for ca. 35-40k km siden, og frambremsene for 20-25k km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle skivene målt, og det var knapt noen merkbar måling (rundt 0,05mm kanskje). Altså, jeg rykker helt tilbake til start. 🤔

Det er forøvrig BMW klosser på alle hjul med BMW-skiver bak og Zimmermann foran. Utelukker derfor belegg og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belegg kan uansett forekommer, spesielt på vinteren når man bremser litt penere. Har du forsøkt gjentatte "nødbrems" 5-6 ganger fra 80 ish. Husk å ikke stoppe helt, mellom hver gang. Og kjør etterpå, før å kjøle ned bremser.

Jeg har opplevd å bli kvitt dårlig bremseeffekt og små ujevnheter i pedal ved slik utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet har vært der en god stund (merket det først i fjor sommer, så har det blitt verre), så det spørs om det ligger der (ikke at jeg har noen annen forklaring..).

Kraftig bremsing er nylig testet, uten at det hjalp.

Jeg har ikke dårlig bremseeffekt, og ved kraftig bremsing (fra der man begynner å kjenne motstand i pedalen) er det heller ingen antydning til vibrasjon. Merker heller ikke at den drar til en side e.l. Vibreringen er der kun ved lett «berøring» av bremsepedalen, samt ved bruk av CC i nedoverbakke.

Vibreringen kjennes i hele bilen av type passasjerer merker det.

Irriterende opplegg. Jeg hadde bestemt meg for at det var klosser og skriver bak, og ferdig med det, men nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, awt skrev:

Problemet har vært der en god stund (merket det først i fjor sommer, så har det blitt verre), så det spørs om det ligger der (ikke at jeg har noen annen forklaring..).

Kraftig bremsing er nylig testet, uten at det hjalp.

Jeg har ikke dårlig bremseeffekt, og ved kraftig bremsing (fra der man begynner å kjenne motstand i pedalen) er det heller ingen antydning til vibrasjon. Merker heller ikke at den drar til en side e.l. Vibreringen er der kun ved lett «berøring» av bremsepedalen, samt ved bruk av CC i nedoverbakke.

Vibreringen kjennes i hele bilen av type passasjerer merker det.

Irriterende opplegg. Jeg hadde bestemt meg for at det var klosser og skriver bak, og ferdig med det, men nei.

Kanskje det er snakket om før, men casterstagforinger da? Fikk skjelving i min bil når disse var slitt. Selv om de ikke føltes slitt ved brekkjerntesten. Satte på nye og problemet forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket over alle bremseskivene med bremsesrens på søndag, samt byttet til sommerhjul. Kjørte så en liten tur, og i begynnelsen var det ikke noe antydning til vibrasjon. Etterhvert kom derimot denne litt gradvis.

Jeg kom derfor til å tenke på om dette med belegg kanskje er litt sannsynlig likevel?

Videre er det jo hydraulisk håndbrekk på disse, og dette strammer jo helt hver gang. Jeg er litt for flink til å bruke dette unødvendig mye, og lurer på om det også kan gjøre ting vondt verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2020 den 21.17, awt skrev:

Jeg vasket over alle bremseskivene med bremsesrens på søndag, samt byttet til sommerhjul. Kjørte så en liten tur, og i begynnelsen var det ikke noe antydning til vibrasjon. Etterhvert kom derimot denne litt gradvis.

Jeg kom derfor til å tenke på om dette med belegg kanskje er litt sannsynlig likevel?

Videre er det jo hydraulisk håndbrekk på disse, og dette strammer jo helt hver gang. Jeg er litt for flink til å bruke dette unødvendig mye, og lurer på om det også kan gjøre ting vondt verre?

Det er vel elektrisk håndbrekk, ikke hydraulisk. Jeg bruker og håndbrekket en del, men ikke så mye at det bør være et problem. Forøvrig målte jeg også mine skiver med mikrometer når jeg la om til sommerhjul. Mest kast hadde jeg i venstre skive bak, og det var i underkant av 0,05mm, de andre var knapt målbart. 

I dag hadde jeg bilen på et verksted, for å se om de kunne finne ut noe mer, men jeg er egentlig like klok. De fant litt myke støtdempere bak, og litt slappe casterforingen foran, Casterforingene foran ser jeg bort fra, da det er bak det rister. At støtdempere skal ha noe å si på dette er vel heller ikke sannsynlig.  Det kan nok være casterforinger bak som er skylden, som det har blitt påpekt her tidligere.

Bremseskiver tror jeg ikke det er i mitt tilfelle, da det ikke er noen forskjell i oppførsel med 3 forskjellige sett skiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte støtdempere kan så absolutt føre til vibrasjoner, men muligens ikke i den frekvens og under bremsing som det snakkes om her. En frekvens kan være forårsaket av en annen frekvens i bilen. F.eks komboen slitte casterforinger og dempere kan til sammen utføre en ekstrem løp løps-effekt og det slår hendene ut av henda på deg i en gitt hastighet. Skjedde på en e28 jeg hadde. Så man skal ikke utelukke noenting når det er et gjentagende problem selv med nye bremser.

Awt: elektrisk håndbrekk blir ødelagt av å brukes for lite, så bra at du bruker det. Det jeg ville vært obs på var å ikke bruke det når bremsene er varme. Er da kast forekommer, spesielt siden disse strammer til maks som du sier. Har jeg kjørt henger og bratt nedover eller høy fart, så tar jeg ikke å svinger rett inn på nærmeste bensinstasjon og stopper bilen, men tar en "kjølerunde" dersom mulig. Det samme på vei oppover for å kjøle turbo/eksos. En annen mistanke jeg har er om denne vibrasjonen er veldig sjenerende eller om 9 av 10 ikke ville lagt merke til den? Altså at det er mekanisk frekvens man ikke får gjort noe med som du lurer på er kast? Jeg lurer siden jeg har inntrykk av at du er perfeksjonist som mange entusiaster er, og derfor føler den minste ting på bilen :) Det er et konplement fra meg i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Corv1 Mente selvfølgelig elektrisk, var ikke helt tilkoblet der. 🙃

@Evopower Min vibrasjon er av typen bilen rister, og passasjerer merker det godt. Forstår hva du mener, men her er det dessverre noe som ikke er slik det skal. Om muligheten er der kan du gjerne få teste selv.

Har ikke brukt bilen mer siden jeg la om på søndag, så har ikke forsket så mye mer.

Det er sjeldent jeg bruker håndbrekket etter en «heftig» tur. Skal ikke påstå det aldri har skjedd, men de gangene kan nok telles på en fing.

Min teori (som endrer seg fra dag til dag) er at det er et eller annet belegg på klossene som setter seg godt på ved bruk av håndbrekk. Ved veldig lett bremsing (som er når jeg merker vibrasjonen) vil det derfor «glippe», evt. bite litt ekstra på det området med dette belegget, slik man får vibrering. Ved hard bremsing (ingen vibrasjon) vil man klemme «forbi» dette, og derfor merkes ingenting.

Sannsynlig? Helt sikkert ikke, men noen teorier må man jo ha. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg merker også passasjer det godt, min far på 80 år kommenterer det nesten hver gang han sitter på :) 

Hos meg begynte det, som sagt, før jeg byttet noen skiver, og det var der på første prøvetur med nye skiver. Det er og litt varierende, har jeg kommet til, noen ganger er det bare litt, andre ganger merkes det ganske kraftig vibrasjon.

Litt frustrerende, da bilen ellers er veldig bra, og med litt tuning går den ikke så verst heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til bremsefordelingen under lett bremsing, hvor mye bremses foran og bak kontra ved hard bremsing?

Aner ikke, men har sett dette i debatter tidligere. Bør ikke teorien om at det er bakbremsene som skaper vibrasjon, kunne testes med manuelt håndbrekk? Jeg har samme problemet som du beskriver på min E87, det oppsto med en gang da klosser og skiver ble byttet foran. Skivene er av godt merke, og de er ikke skeive, mens klossene er fra Biltema denne gangen (fy og fy), så jeg antok jo at klossene er synderen her. Det lugger ved lett bremsing fra litt fart, akkurat som om noe ligger på skiven. Verkstedet finner ingen feil, og de mener vibrasjonen er så liten at det ikke er vits å bruke mer tid på det. Uansett, inspirert av denne tråden gjorde jeg en bremsetest med håndbrekket i dag: Null vibrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Basse Lusk skrev:

Bør ikke teorien om at det er bakbremsene som skaper vibrasjon, kunne testes med manuelt håndbrekk? 

Jo, om det hadde vært manuelt håndbrekk på de, men det er elektrisk,. Det lar seg ikke aktivere når man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Corv1 skrev:

Jo, om det hadde vært manuelt håndbrekk på de, men det er elektrisk,. Det lar seg ikke aktivere når man kjører.

Det stemmer ikke helt. Kast oppstår på skiva, mens bmw med manuelt håndbrekk har bremsesko inne i trommelen på skiva. Her er det veldig liten grunn til å tro at det blir kast. På biler med håndbrekk på samme kalipper som fotbrems som f.eks vag, der kan man nok teste med å holde igjen på håndbrekket mens man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...