Gå til innhold

Hva skjer med de grommeste motorene?


Billyboy
 Share

Anbefalte innlegg

Grunnen til at Porsche laget Taycan var ikke fordi de vil «redde» verden men med det klarer de å redusere gjennomsnittlig utslipp for flåten sin for ikke å betale milliarder i bot til EU. BMW gjør det samme og kommer med i5 og har allerede i3 og i8 med de andre hybridene. Så jeg tror fremtidens M biler trolig vil være hybrid med fete M motorer. Facelift av Porsche 992 vil komme som hybrid også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktet ikke framtiden, fabrikken vet jo stort sett hva deres USP er og hva deres kjøpere er ute etter, bare synd at økonomenes avgjørelse veies tyngre på styremøter og produktplanlegging.

Når det er sagt, så synes jeg det er rart M-divisionen ikke har huket tak i en i8, fjernet den 3 sylindrede motoren samt baksetene + girkasse og dens motor og erstattet hele sulamitten med en S55. Det kombinert med den elektriske framakselen skulle vel gjøre bilen spennende nok som en i8M og en forgjenger for hva som kan følge for M-divisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det litt på spissen, bilprodusentene er avhengige av å selge elbiler i Norge slik at resten av Europa kan kjøpe fossilbiler. Med det høye salget av elbiler i Norge så klarer de å få ned gjennomsnittlig CO2 utslipp slik at resten av Europa kan kjøre fossilt. Det er jo derfor alle bilprodusentene hiver seg over dette nå, jo større de er jo flere elbiler skal de ha i sin portefølje. De små produsentene som Fiat kjøper miljøkvoter av bla Tesla..

Så M biler og modeller med kraftig motor vil bestå, så lenge vi fortsetter å kjøpe elbiler her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Fiat kan kjøpe miljøkvoter av Tesla er helt sikkert ikke hensikten med EU's kommende strenge CO2 lovgivning fom. 2020. Jeg vil tro EU ganske hurtig setter begrensninger for denne praksisen. Problemet for Fiat er imidlertid en kombinasjon av tildels eldre motorer og en lite fordelaktig balanse mellom små og store biler i hele Fiat Chrysler konsernet og dette medfører et for stort samlet CO2 utslipp for hele produktporteføljen av biler.

Jeg synes ellers at påstanden om at bilprodusentene er avhengige av å selge elektriske biler i Norge slik at resten av Europa kan kjøre alminnelige biler er tendensiøs og ganske enkelt helt feil. Det norske bilmarkedet er langt fra stort nok i denne sammenhengen og har derfor mest politisk/symbolsk betydning.

På den annen side er hensikten med EU's lovgivning å få ned det samlede CO2 utslippet fra biler i Europa og i den sammenhengen teller naturligvis også elektriske biler selv om fokuset primært handler om modernisering av alminnelige motorer samt en endret sammensetning av bilmodeller på markedet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...