Gå til innhold

Kjøpte brukt 04' E60 feil på iDrive


Anbefalte innlegg

Hei! Første innlegget her :)
Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en 2004 E60 520i, og på iDrive skjermen så kommer det alltid opp "Head unit not coded correctly".. Nå er det verdt å nevne at dette er min første bil så er ikke så veldig bilkyndig hehe .. 

Men hvertfall har hørt at dette kunne løses med koding med NCS Expert, så har anskaffet kodekabel og programvaren :) Men nå står jeg egentlig bare å klør meg i huet å lurer på hvordan jeg skal få vekk denne meldingen. Spør derfor her om det er noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å fikse dette.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert blitt skiftet/oppgradert enhet i bilen og ikke blit kodet. Det vil virke uansett bare ikke helt riktig.
Det er veldig vanskelig å si via internett hvordan du skal kode med NSC da dette er meget vanskelig program og trengs endel lese og forstå kunnskaper før en setter i gang. Ville hørt med noen som kan dette, mange på FB- gruppen for eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2019 at 7:34 PM, Otis said:

Her er en start, om du vil lære deg selv.

https://www.google.com/search?q=how+to+code+ncs+expert&oq=hlw+to+code+ncs&aqs=chrome.1.69i57j0l3.4827j0j7&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

All programvare finner du i den store diagnose tråden side 195.

Hei igjen! Fikk satt meg litt inn i NCS Expert og fikk koda frem digitalt speedometer.. Har søkt mye etter å få vekk den feilmeldingen som dukker opp på iDrive. Er det mulig å peke meg i riktig retning evt om det er mulig å bare fabrikkinnstille den for å få vekk feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Otis said:

Det er nok bare å kode de enheter med c foran seg, cappl, caudio og de andre 3, med standard innstillinger fra ncs

Skulle kode noe i CAPPL idag men ECU’en dukket ikke opp i NCS Expert fra den lista. Er det normalt eller er det fordi bilen min ikke har den ECU’en? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan huske holder det ikke å bare kjøre koding på denne. Man må inn i TRC-filen og endre en linje. Husker ikke hva det var, men finner det ved å Google feilmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, awt said:

Såvidt jeg kan huske holder det ikke å bare kjøre koding på denne. Man må inn i TRC-filen og endre en linje. Husker ikke hva det var, men finner det ved å Google feilmeldingen.

Vet du hva jeg kan gjøre med at CAPPL ikke dukker opp? tenkte å kode slik at det piper når jeg låser og låser opp bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, Ut i fra det jeg har forstått når jeg har fikset "Headunit not coded correctly" error på idrive system har det 99% Av tillfellene vært att de har bytta fra Mask-II til CIC eller CCC.. Du må Kode inn rett Forsterker modul, Chassis, høytaler pakke, Evnt ekstra utstyr(kamera, PDC, hvac, sete varme, dab) Ellers så må du og endre VO koder fra evnt Radio business/proffesional til Idrive  

 

Hvis du sender reg nr på bilen her kan jeg sjekke opp hvilke moduler du har i bilen. som må kodes inn 

La til ett til av mine "cheat sheets" som du kan sjekke opp alle VO koder Hvilken som Radio kombo du har evnt vil kode inn.

Når du også er inne og Skriver om VO koder kan du også flashe Den gjeldene Idrive uniten med en .MAN fil for og skrive VIN til den (det vil skje automatisk hvis du koder nye verdier til den samt endrer VO) 

 

Radio VO codes.txt

Endret av NorwegianE90
La til info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, NorwegianE90 said:

Heisan, Ut i fra det jeg har forstått når jeg har fikset "Headunit not coded correctly" error på idrive system har det 99% Av tillfellene vært att de har bytta fra Mask-II til CIC eller CCC.. Du må Kode inn rett Forsterker modul, Chassis, høytaler pakke, Evnt ekstra utstyr(kamera, PDC, hvac, sete varme, dab) Ellers så må du og endre VO koder fra evnt Radio business/proffesional til Idrive  

 

Hvis du sender reg nr på bilen her kan jeg sjekke opp hvilke moduler du har i bilen. som må kodes inn 

La til ett til av mine "cheat sheets" som du kan sjekke opp alle VO koder Hvilken som Radio kombo du har evnt vil kode inn.

 

Radio VO codes.txt

Hei, takk for utfyllende svar :))

regnr er DR27346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Utstyrs pakkene du har på din bil (ting kan ha blitt retrofittet) siden det tyder på oppgradert navi unit.

Det jeg legger merke til er att du har 

S8SAA    Navigation Access Requestcountryspec
S698A    AreaCode 2 For DVD

Så ut i fra de jeg vet av erfaring er att din bil mest sansynligt kom fra fabrikken med "iDrive 2nd Generation: M-ASK-II" og regner med du har den lille skjermen.  

Så hvis jeg ikke tar feil har den sikkert blitt oppgradert til CCC Navi med HDD (sjekk om spilleren har 2 CD/DVD slots) 

Hvis du har mulighet for og ta av trim panelene og dra ut spilleren ( ikke nødvendigt og koble den ut, men bare ta bilde av klistermerket på høyre siden av spilleren. der står alle Versjons nr og utgave den er) 

Så jeg tipper du har CCC men ikke noen forsterker i bagasjerommet. Muligens en CD veksler.

Ser også att du ikke har en Hifi pakke valgt. Som tyder på Base pakken. dvs, du har ikke diskanter i dørene forran, Det er ikke en grill engang, bare plastik deksler. (trekanten oppe med rutene, La til bilde) 

---------------------------------------------------------------------------------------

S785A    White Direction Indicator Lights

Comfort And Interior Equipment
S428A    Warning Triangle And First Aid Kit
S441A    Smoker Package
S442A    Cup Holder
S465A    Throughloading System
S481A    Sports Seat
S494A    Seat Heating Driverpassenger

Multimedia
S698A    AreaCode 2 For DVD

Driver Assistance And Lightning
S502A    Headlight Cleaning System
S508A    Park Distance Control PDC
S522A    Xenon Light
S540A    Cruise Control
S548A    Kilometercalibrated Speedometer

Wheels And Drive
S205A    Automatic Transmission
S216A    Hydro Steeringservotronic
S248A    Steering Wheel Heater
S2RAA    BMW Alloy Wheel Trapezoid Style 134

Environment And Safety
S302A    Alarm System
S320A    Deleted Model Lettering
S818A    Battery Master Switch
S842A    Coldclimate Version
S850A    ZUSAETZL TANKFUELLUNG EXPORT
S863A    Retailer Directory Europe
S888A    Onboard Vehicle Literature Danish
S896A    Daytime Driving Light Switch
S8SAA    Navigation Access Requestcountryspec
S8SPA    Control Unit CO2
S851A    Language Version German

Other Equipment
S1CAA    Selection Of COP Relevant Vehicles
S925A    VERSANDSCHUTZPAKET

images.jpg

Endret av NorwegianE90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...