Gå til innhold

kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Har da får byttet termostat og vannpumpe, den gamle vannpumpen hadde en klikke lyd når jeg prøvde å bevege reimhjulet, det har ikke den nye, så tommel opp.

Var vannvittig mye å demontere, så om man skal bytte termostat så anbefaler jeg å ta pumpen samtidig.

Fikk tydeligvis ikke festet slange fra termostat til radiator godt nok, for når det ble så varmt at den åpnet seg så røyk det hvitt og coolant level low kom rakst i displayet, heldigvis gikk det greit å få den festet ritkg uten å demontere noe. 

Blir spennende i morgen om det har noen betydning for temperatur i kupeen etter 30 min med Webasto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sondre skrev:

Var vannvittig mye å demontere, så om man skal bytte termostat så anbefaler jeg å ta pumpen samtidig.

Bytta termostat for 2 uker siden, eneste jeg tok av var radiatorvifta å dekselet rundt den 😁

Flere gode grunner til å fjerne hele egr systemet. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alpejohn skrev:

Bytta termostat for 2 uker siden, eneste jeg tok av var radiatorvifta å dekselet rundt den 😁

Flere gode grunner til å fjerne hele egr systemet. 😜

Ser den, og tenkte tanken når det skulle monteres igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe alternativ, så kom med det ;-)

Apropos så var nok også termostaten gåen, nå ble motoren driftsvarm (nål rett opp) etter 1/3 av kjørelengden enn før byttet.

Pga. snøvær så fikk jeg ikke kjørt Webasto mer enn 10 min, da jeg måtte komme meg avgårde tidligere for å unngå den værste køen. Men pga resultatet på termostatbytte over så har jeg trua der også :-)

EDIT: 19/11 I dag kjørte jeg 2/3 lengde/tid i forhold til tidligere før nåla sto rett opp, så fortsatt bedre, men usikker på hvorfor så stor forskjell fra i går/i dag.

 

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor Vanskellig er det å få festet kjølevannslange fra termostat til Radiator skikkelig?

Nå har jeg brukt bilen nesten en uke etter bytte av termostat, men på vei til jobb i dag så fikk jeg beskjed om low coolant level. mye damp fra motorrom. parkerte på jobb så kikket jeg ned i motorom og det ser ut som om de har sprutet oppover når termostat åpnet seg slik at vanneg går om radiator.

Skal kjenne på slangen om den er løs før jeg reiser fra jobb, den var det etter bytte og måtte festes med klipset en gang til, men nå har det jo gått nesten en uke uten problem ???

 

Håper jeg får festet den godt nok så jeg kommer hjem (har heldigvis ikke montert alle motordeksler og har med plenty kjølevæske i bilen) så får jeg skru mer i helgen.

EDIT: kom nesten helt hjem før jeg begynte å tåkelegge alt bak meg... Men ingen varsel om low coolant level. Er litt vanskelig å se men alt tyder på at metallklipset som skal holde kjøleslangen på plass inne får festet seg skikkelig, er jo så jævlig trangt... Får demontere litt i morgen så jeg kommer skikkelig til.

Vurderer å kjøpe ny slange, blir vel noen tilbud om en ukes tid på GS.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Otis skrev:

Jeg vet at de kjølevæske rørene er veldig trange og man kan bli lurt til å tro at de er på. Så ta en ekstra kikk.

Fy svarte Hæl..... det var trangt ja.

Teste med termostaten jeg hadde skrudd av, og så at det manglet 3 mm. og at låseklpsen har nok kommet på nedsiden av der den skulle. Men for svarte å det var leit å få den helt opp, nå har jeg krampe i ryggen og strukket en muskel som gjør så vondt at jeg blir nesten kvalm... Men fikk til slutt dyttet den langt nok inn så låseklipset kom skikkelig på plass. Kjørt en time med med en del full gass og turtall og fortsatt like tørt, så nå får vi si det er godt nok og på mandag fpr jeg bestille timer for EU kontroll,  men først skal jeg til Bavaria for å bytte/sjekke airbag på fører og passasjeside, var vist noe recall - ikke dårlig på en over 17 år gamme bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...