Gå til innhold

kjølevæskelekkasje E39 525dat 2002


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Denne sensommerens, høstens, vinterens problemer vil ingen ende ta...
Har byttet Ekspansjonstank, kjølesalnge fra radiator til motor, varmeventil, vaier på dørhåndtak, venstre luftbelg, glødeplugger, gløderele og alle dyser.

Nå  var det plutselig en dam under bilen, ca midt på under motor, det luktet ikke diesel, var ikke kondens, for da hadde det vært is. Så kjølevæske er da svaret.

Kikker i motorrom med motor i gang kan ikke se noe sted hvor det er antydning til lekkasje (EGR thermostat, thermostat, radioatorslange, ekspansjonstank etc - med forbehold om stressnivå) , men ekspansjonstanken har lavere nivå enn for noen dager siden så ingen tvil om at det er kjølevæske.

Lekkaasjen skjer sannsynligvis i kombinasjon med Webasto, siden jeg ikke kan se noe som drypper under bilen når jeg akkurat har parkert. Men hadde lekkasjen vært ved Webasto så ville det vel heller vært vått venstre forhjul?

Hva med vannpumpe? men da ville det vel kommet/vært synlig med motor i gang og ikke bare Webasto?

Noen tips til hvor jeg bør kikke etter lekkasjer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trond H. Olsen skrev:

Har du sjekket under innsuget?
http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Touring/Europe/530d-M57/L-A/sep2000/browse/engine/waterpump_thermostat/
del nr 11 og 12
der hadde eg lekkasje på min her for ca 1 år siden.

Takk, skal sjekke ve første anledning, har ikke byttet den delen enda ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Bmwræggen skrev:

Hadde akk samme problem, hos meg var det sirkulasjonpumpen. Veldig lett skifte

Har tenkt på den også, er den på motoren du tenker på. ikke til Webasto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tilleggspørsmål:
Kjørte i går en drøy times tur, bl.a. på motorvei, -0,5. Hadde gir i S og kjørte i 110, da gikk temp nåla fra å stå rett opp til til å bevege seg til venstre, dvs motortemp ble kaldere. Satte gir i D da gikk turtall ned og temp nåla tilbake til å stå rett opp.

Synes det var litt rart at den gikk ned når det ikke var kaldere enn -0,5.

Er det ett tegn på at noe ikke er som det skal eller bare ett resultat av at turtall og vannpumpe hastighet?
20191109_123550.thumb.jpg.4b88726dba3f4e6c73acbded19f383e1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror pila står rett opp fra ca 75 grader. Termostaten i disse er 88 grader mener jeg. Så temperatur har da vært lavere enn 75 grader og da har du sannsynligvis feil på en eller flere termostater. Hovedtermostat og eller egr termostat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, del nr10 er vel det eneste stedet jeg ikke har kjent på etter fukt/lekkasje. Skal kjenne der når jeg kommer hjem i kveld.

Er det noe poeng i å ta vannpumpa samtidig som jeg bytter termostaten, er vel ikke mye ekstra som må demonteres når jeg først har termostat ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...