Gå til innhold

Skifte glødeplugger på N57 525d F10


anz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har skiftet tennplugger på en 525d f10 med N57 motor?
Har hørt at innsugsmanifold må av for at dette skal la seg gjøre, kan noen bekrefte?
Hvis det må av, vet noen hvilke pakninger må jeg da ha?

Jeg ble også fortalt at jeg måtte skifte gløderele i samme slengen, er det nødvendig?
Pluggene skal skiftes pga. bilen "lugger" ved kaldstart start i minusgrader. Har ikke lest feilkoder.

Har lett litt rundt på det store internett uten noe hell. 

Takker for alt av hjelp! 😍

 

Endret av anz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f10-525d-lim_201202/repair-manuals/12-engine-electrical-system/12-23-glow-plugs/G9E1lDKk

Innsugsmanigfold må ikke av, men er sikkert lettere å komme til hvis den er av. 

Om du bestemmer deg for å ta av manifoldet alikevel, så er det ingen dum idé å beregne litt tid for vask av sot. Sannsynligheten for at det trengs er stor nok, så like greit legge inn noen ekstra timer hvis innsuget først skal av.  

Så lenge det ikke er noe galt med glødereleet så kan du i utgangspunktet droppe det, men ville uansett gjort mens du allerede er "inni der". 

Beste er å ta en diagnose med BMW tester, eller måle med multimeter. Om du får feilkode på alle glødepluggene er det mest sannsynlig glødereleet som må byttes. Da kan du starte med det og utsette en litt mer risikofylt jobb, og da tenker jeg på faren for å knekke en plugg. 

Du trenger ikke gå ut med hele innsugsmanigfoldet for å bytte ut releét.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Beste er å ta en diagnose med BMW tester, eller måle med multimeter. Om du får feilkode på alle glødepluggene er det mest sannsynlig glødereleet som må byttes. Da kan du starte med det og utsette en litt mer risikofylt jobb, og da tenker jeg på faren for å knekke en plugg. 

Så basically,

1. Ta diagnose.
2. Om jeg får feilkode på alle glødepluggene må releet skiftes.
3. Hvis jeg kun får feilkode på noen få glødeplugger skifter jeg kun glødeplugger(?).

Hvis jeg tar ut innsug for å rense det, vet du hvilke pakninger jeg burde bytte? 

Skal ikke gjøre jobben selv, skal få en mekaniker som virkelig kan det til å hjelpe meg, må bare vite hvilke deler jeg må ha 😁

Takk for detaljert svar, setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anz skrev:

Så basically,

1. Ta diagnose.
2. Om jeg får feilkode på alle glødepluggene må releet skiftes.
3. Hvis jeg kun får feilkode på noen få glødeplugger skifter jeg kun glødeplugger(?).

Hvis jeg tar ut innsug for å rense det, vet du hvilke pakninger jeg burde bytte? 

 Takk for detaljert svar, setter pris på det!

1. Jupp, helst med ISTA. 

2. Ofte så er det tilfellet. Veldig sjeldent at alle 6 glødepluggene blir så dårlig at de gir feilkode samtidig. Da har du isåfall gitt blanke faen en stund, for det merkes om en eller to blir dårlige. Mulig man kan "ohme" glødereleét også for å understreke at den er skyldig, men ofte er den skyldig når det dukker opp feilkode på alle plugger.  

3. Om kun feilkoder på noen av glødepluggene kommer opp, og det er absolutt sikkert at glødereleét virker som det skal, så ja. Ville uansett skifta alle 6 glødepluggene og releét selvom ikke det er nødvendig, for det må nok gjøres på sikt uansett. Men for all del, om du ønsker å komme billigst unna fra det, så kan du bare bytte de delene som det er konstatert feil på og satse på at resten holder en stund til. 

Du trenger pakningene som sitter på innsugsportene og så er det en pakning der hvor gasspjeldet festes mot innsugsmanifoldet. Mener det og skal være en o-ring fra et rør som kommer fra EGR, men litt usikker på om det er noe som må byttes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, anz skrev:

Hei,

Er det noen her som har skiftet tennplugger på en 525d f10 med N57 motor?
Har hørt at innsugsmanifold må av for at dette skal la seg gjøre, kan noen bekrefte?
Hvis det må av, vet noen hvilke pakninger må jeg da ha?

Jeg ble også fortalt at jeg måtte skifte gløderele i samme slengen, er det nødvendig?
Pluggene skal skiftes pga. bilen "lugger" ved kaldstart start i minusgrader. Har ikke lest feilkoder.

Har lett litt rundt på det store internett uten noe hell. 

Takker for alt av hjelp! 😍

 

Hei.

De som har kommentert her har helt rett- 

Du trenger ikke ta av innsug men det er trangt og du må være tålmodig  

Et spørsmål? Hvorfor bytte glødeplugger? Jeg skiftet glødeplugger og relee men feilen ligger i innsuget som en tidligere her har nevnt. Mitt innsug var helt sotet igjen og sylinder 5 og 6 fikk nesten ikke luft. Dette tar Bmw verkstedene 24.000.- for. Gjør det selv og spar 23.000.- ;-)   Se bildene jeg la ut på min link om glødeplugger og juksing kald motor..her på bimmers  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Bmw Halden skrev:

Hei.

De som har kommentert her har helt rett- 

Du trenger ikke ta av innsug men det er trangt og du må være tålmodig  

Et spørsmål? Hvorfor bytte glødeplugger? Jeg skiftet glødeplugger og relee men feilen ligger i innsuget som en tidligere her har nevnt. Mitt innsug var helt sotet igjen og sylinder 5 og 6 fikk nesten ikke luft. Dette tar Bmw verkstedene 24.000.- for. Gjør det selv og spar 23.000.- ;-)   Se bildene jeg la ut på min link om glødeplugger og juksing kald motor..her på bimmers  

Takk for svar, har du noen «enkel» fremgangsmåte når det kommer til rensing av innsug?

 

3 timer siden, ///M-ini95 skrev:

1. Jupp, helst med ISTA. 

2. Ofte så er det tilfellet. Veldig sjeldent at alle 6 glødepluggene blir så dårlig at de gir feilkode samtidig. Da har du isåfall gitt blanke faen en stund, for det merkes om en eller to blir dårlige. Mulig man kan "ohme" glødereleét også for å understreke at den er skyldig, men ofte er den skyldig når det dukker opp feilkode på alle plugger.  

3. Om kun feilkoder på noen av glødepluggene kommer opp, og det er absolutt sikkert at glødereleét virker som det skal, så ja. Ville uansett skifta alle 6 glødepluggene og releét selvom ikke det er nødvendig, for det må nok gjøres på sikt uansett. Men for all del, om du ønsker å komme billigst unna fra det, så kan du bare bytte de delene som det er konstatert feil på og satse på at resten holder en stund til. 

Du trenger pakningene som sitter på innsugsportene og så er det en pakning der hvor gasspjeldet festes mot innsugsmanifoldet. Mener det og skal være en o-ring fra et rør som kommer fra EGR, men litt usikker på om det er noe som må byttes. 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, anz skrev:

Takk for svar, har du noen «enkel» fremgangsmåte når det kommer til rensing av innsug?

 

Tusen takk!

Selve innsugsmanifall er en grisejobb uten like men godt betalt i stede for og  skifte det som BMW verksteder utfører. Bruk et godt avfettingsmiddel og få deg en stor baje/ tank som rommer innsugsmanifal . Fyll opp med avfetting og drukne den i timer. Så er det skaraping vasking med pensel og varmtvann steaming. Du blir skitten!

Så innsugskanaler i toppen tok jeg et rør og brukte vannsuger og skrapet sugde ut sot fra kanalene. PS. Viktig at det ikke detter inn noe sot i motor. Så vasket jeg ut så mye jeg klarte med brake cleaner på hele tiden rene små polerings filler uten og dytte noe inn. Funka perfekt for meg og følte meg rik når jeg startet opp og bilen  jukset ikke....  PS. Selveste svirflips demonterte jeg for og lettegjøre vask. Dra ut hele akselen men smør opp med rustløser i alle spjeld. 

Dette klarer du. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kimhas skrev:

BMW Halden, roterte du ikke motor så ventiler i de innsugs kanalene du renset var lokket?

Jeg roterte ikke motor så ventilene lukket.  Forsøkte poengtere dette med at det er viktig og ha godt sug på støvsuger og skjære rør når en skjærer ut sot i innsugskanal. Selvfølgelig bare latskap og ikke rotere motor for sikkerhet skyld, Meg jeg har ikke nøtteblåst eller noe annen måte fått noe inn. Sjekket dette med micro kamera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...