Jump to content

E60 strømproblemer


bimmer9221
 Share

Recommended Posts

Hei folkens! Trenger litt hjelp her angående min e60 04 mod. 

Rett etter endt kjøring her ista dro jeg ut nøkkelen og så at baklyktene enda sto på, samt annet lys inni bilen som ikke ville slå seg av. Prøvde å slå på bilen igjen, men nå var det alt mulig av feilmeldinger, idriven var svart og bilen ville ikke starte. Prøvde å ta av minuspolen og lot den stå en stund å se om den virket, noe det ikke gjor. Så la jeg merke til at det var vått under batteriet, nappet det ut og tørket vekk vannet under batteri og rundt om, satte det i og da startet bilen igjen som normalt. Hvordan kommer det vann inn her i det hele tatt!? 

Batteriet er helt nytt og registrert inn av verksted. I hjulbrønnen var det litt fukt, kunne ikke se at mpm modulen var full av vann akkurat, men kanskje nok til at det er den som er problemet? 

Noen tips her? 

Edited by bimmer9221
Link to comment
Share on other sites

Se inni MPM, den har et lokk så en kan ta ut kretskortet og se om noe er brent.
Vann ved batteri kommer inn via sjalusiveggene på siden der, noen ganger er de "sperret" av smuss og sånt.

Link to comment
Share on other sites

Ser i menyen i dashbordet at bilen lader 15-15,3V på tomgang og oppi 15.5V under kjøring.. under akselerasjon blir idrive svart, brake pads, dynamic drive, transmission og alt kommer opp. Kan det være for høy lading som utløser dette, at modulene  "kortslutter" et sekund? 

Skal få tatt en diagnose, men hvis noen har tips er det høyst takknemlig for bilen er ikke kjørbar sånn som den er nå..!

Link to comment
Share on other sites

Regulatoren ble byttet ifjor. Da hadde jeg problemer med at det tok 30 minutter kjøring før bilen begynte å lade. Ingen særlig endring når jeg ruser den i fri. Er nede på 14.9 i kanskje et halvt sekund før den ligger å går i mellom 15-15.4V. 

Når jeg setter den i gir å gir gass fremover blacker den totalt ut og slenger ut en masse varselmeldinger. Bilen stopper fysisk, akkurat som den går i fri av seg selv. Så går det over etter 2 sekunder og kommer tilbake neste gang jeg gir gass framover.. Blir selvfølgelig bare spekulasjoner uten diagnose, kanskje dynamo? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er jeg litt sent ute her... Men min bil hadde mer eller mindre akkurat samme problem du beskriver med at bilen "rykker/napper", etterfulgt av transmission fault, servotronic fault osv osv... (det meste som kunne lyse, lyste) Hos meg låste bilen seg også i det giret jeg kjørte i når feilen opstod.

Mål spenning på batteri og dynamo..

Ny minoskabel og ibs, samt en ny dynamo fiksa biffen hos meg. Dette var på en e60 525d 04 mod.

Link to comment
Share on other sites

På 1.1.2020 den 9.52, Acidrap skrev:

Nå er jeg litt sent ute her... Men min bil hadde mer eller mindre akkurat samme problem du beskriver med at bilen "rykker/napper", etterfulgt av transmission fault, servotronic fault osv osv... (det meste som kunne lyse, lyste) Hos meg låste bilen seg også i det giret jeg kjørte i når feilen opstod.

Mål spenning på batteri og dynamo..

Ny minoskabel og ibs, samt en ny dynamo fiksa biffen hos meg. Dette var på en e60 525d 04 mod.

Takk!
Med minoskabel mener du minuskabel? Byttet du IBS selv, må den programmeres?

Link to comment
Share on other sites

hei! selve minuskabelen til batteriet ja. Hvis du har 03-07 mod er denne forskjellig fra den får kjøpt, da den "gamle" har gått ut av produksjon pga korrosjon problemer. IBS bytter du selv, kun to klips så er jobben gjort. Den behøver ike programmeres heller. Lykke til, det er et kjedelig problem!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...