Gå til innhold

Selvutlading batteri


laffe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 

Sliter litt med at feilmeldingen "Increased Battery Discharge" vedvarer i bilen(08 520d E61). Trodde først det skyldes ødelagte kabler i bakluken, men problemet har fortsatt etter at dette ble reparert. Har også lett etter strømtyver uten at jeg har funnet noen enda. 

Har nå tatt batteriet ut av bilen for å måle spenningsfallet/selvutladingen på batteriet. Er 2 år gammelt 95ah AGM batteri fra biltema. 

Etter fullading av batteri måles spenning til følgende:

13.02v rett etter fullført lading 

12.80v 20 min etter lading

12.71v 3.5 timer etter lading

12.67v 7 timer etter lading

Batteriet ble ladet og målt utendørs. Tempratur ca 0 grader hele tiden. 

Spenningsfallet fra 13.0 til 12.8v antar jeg er normalt i og med at spenning vil være litt kunstig høy rett etter lading, men er fallet etter dette innafor? Kan det evt. skyldes at tempratur på batteri synker etter at lader er koblet fra eller tyder det på at batteriet ikke er som det skal?

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du foretatt en start av motor før sjekk av volt? Det var svært høy spenning, selv etter 7 timer. Så mistenker at det er overflate spenning.

Er batteri kodet inn etter skifte? Det kan være defekt IBS eller faktisk en feil en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellespenning er max 2.12V. Dette gir max batterispenning på 12.72V. 

Det du måler 20 minutt etter lading kan du se bort fra. 

Ditt spenningsfall er fra 12.71V til 12.67V. Det er å anse som lavt.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 minutter siden, Otis skrev:

Har du foretatt en start av motor før sjekk av volt? Det var svært høy spenning, selv etter 7 timer. Så mistenker at det er overflate spenning.

Er batteri kodet inn etter skifte? Det kan være defekt IBS eller faktisk en feil en plass.

Jeg trodde 12.8v var normal spenning batteri, men siden batteri er tatt helt ut av bilen så har jeg ikke tatt noen start av bil nei. 

Batteriet ble kodet inn da det ble montert for 2 år siden. 

Har tenkt på om IBS kan være problemet, men siden spenningen på batteri faktisk har vært lav (var 12.3v da jeg tok batteriet ut av bilen) så antar jeg kanskje at den virker som den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Cellespenning er max 2.12V. Dette gir max batterispenning på 12.72V. 

Det du måler 20 minutt etter lading kan du se bort fra. 

Ditt spenningsfall er fra 12.71V til 12.67V. Det er å anse som lavt.

Takk, det var oppklarende. Målte på nytt nå og da stod det fortsatt på 12.67V. Jeg skal la det stå over natta og sjekke på nytt i morgen, men det kan se ut som om battetiet ikke er synderen da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

12.3 volt er ikke noe spesielt lavt.

Ok. Tror jeg får gjøre en test med utkoblet IBS en periode og se om batterispenning faller så lavt at jeg ikke får start. Til nå har jeg alltid fått start, men muligens litt mer tungstarta i skikkelig kulde.

Vet du om IBS "kobler ut" batteriet fordi spenning blir for lav eller kobler den ut fordi den oppdager for høyt strømtrekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har latt batteriet stått utkoblet et par dager ekstra bare for å sjekke og spenning har nå falt til 12.62V. Er dette fortsatt normalt spenningsfall? 

IBS vil vel sende feilmelding om strømtrekk er over 80mA, men jeg er usikker på om overnevnte spenningsfall kan tilsvare 80mA i strømtrekk. Og mulig jeg er helt på bærtur nå, er ikke særlig god på strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Dro innom om Biltema med batteriet og testet det der. Endte opp med at jeg fikk nytt batteri så nå blir det spennende og se om feilmeldingene forsvinner. 

Noen som husker om 95Ah batteri skal kodes inn som 90Ah eller 100Ah. 95Ah er vel ikke en mulighet å velge såvidt jeg husker. 

IMG_20191218_180715.jpg

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Otis skrev:

Jeg pleier å kode de inn som 90ah.

Ja, oppdaget at 100ah heller ikke var en mulighet for AGM batteri så da ble det 90ah.

Blir spennende å se om feilmelding for Increased Battery Discharge fortsatt kommer når jeg tester bilen senere i dag. 

Ellers ser jeg jo at multimeteret mitt kanskje ikke er helt nøyaktig siden batteriet ga 12.52V i Biltema-testern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

High battery discharge melding kommer fortsatt etter at jeg monterte nytt batteri. Fikk for meg at problemet kunne skyldes DAB-apdateren fra Mobridge så jeg prøvde å koble ut sikringen til CD-skifteren (som slik jeg forstår det også gir strøm til Mobridge-enheten) og da forsvant feilmeldingen. 

Så jeg får høre med de som monterte denne om de har noen tips. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...