Gå til innhold

Lugging fordelingskasse BMW X5


knu-sta
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte meg en 2008 X5 3.0 235 hk her i sommer. 

Før handel fikk jeg eieren til å flushe girkasse. Snakka med de som utførte jobben, og alt så greit ut.

Bilen har fungert utmerket helt frem til jeg la om til vinterhjula som fulgte med.

Den begynte da umiddelbart å lugge, spesielt mellom 2 - 3 gir. Etter å ha kontrollert alle hjulene, ser jeg at gammel eier har hatt samme dekk dimensjon foran og bak, men på forskjellig felg-bredde. Jeg bytta da umiddelbart til originale 18" felger, med lik bredde, og lik dekk dimensjon.

Men lugginga vil ikke gi slipp nå.

Hva bør jeg gjøre med dette? Håper jo virkelig ikke fordelingskassa har tatt kvelden.

Under normal kjøring merker jeg ingenting. Er som sagt ved pådrag/akslerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knu-sta skrev:

Hei. Takk for svar. 

Dekktrykk har jeg allerede sjekka.

 

Hva ligger en fix av dette på? 

Ny fordelingskasse til E83 kostet 26.000.- for endel år siden. Vil anta en kasse til E70 ikke blir noe billigere, men kanskje denne kan reddes, gitt at det er den som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2019 den 20.48, knu-sta skrev:

Hei.

 

Kjøpte meg en 2008 X5 3.0 235 hk her i sommer. 

Før handel fikk jeg eieren til å flushe girkasse. Snakka med de som utførte jobben, og alt så greit ut.

Bilen har fungert utmerket helt frem til jeg la om til vinterhjula som fulgte med.

Den begynte da umiddelbart å lugge, spesielt mellom 2 - 3 gir. Etter å ha kontrollert alle hjulene, ser jeg at gammel eier har hatt samme dekk dimensjon foran og bak, men på forskjellig felg-bredde. Jeg bytta da umiddelbart til originale 18" felger, med lik bredde, og lik dekk dimensjon.

Men lugginga vil ikke gi slipp nå.

Hva bør jeg gjøre med dette? Håper jo virkelig ikke fordelingskassa har tatt kvelden.

Under normal kjøring merker jeg ingenting. Er som sagt ved pådrag/akslerasjon.

Du sier di har brukt samme dimmensjon foran og bak, men har du samme produsent foran og bak. Kan tidligere eier skiftet bare foran eller bak engang, slik at de er forskjellig slitt. Før du på tar deg noe som helst dyre reperasjoner. Ta en hyssing test på ALLE dekkene for å sjekke rulleomkrets. <-- Hyssing rundt dekket. Merk og sjekk neste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Ny fordelingskasse til E83 kostet 26.000.- for endel år siden. Vil anta en kasse til E70 ikke blir noe billigere, men kanskje denne kan reddes, gitt at det er den som er problemet?

Ny fordelingskasse til F36 kosta nettopp 40-50k + arbeid, bare for å ha sagt det 😛 ære være norsk 5-årsgaranti!

Støtter hyssingtesten her, sjekk alle fire dekkene. Gjorde det på min og fant avvik.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og at det er noe med dekkene som lurer meg her.

Problemet kom jo etter å ha lagt på vinterdekka.

Alle 4 dekk er piggfroe Continental dekk fra 2018, så har på en måte vanskelig for å tro at det er noe med de som tilsier at bilen skulle lugge.

Felgene er forøvrig originale 18" BMW felger med samme bredde foran og bak.

 

Skal ta en skikkelig kontroll av både lufttrykk og rulleomkrets. 

Endret av knu-sta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Ny fordelingskasse til F36 kosta nettopp 40-50k + arbeid, bare for å ha sagt det 😛 ære være norsk 5-årsgaranti!

Støtter hyssingtesten her, sjekk alle fire dekkene. Gjorde det på min og fant avvik.

Jiiiises... Var det på Bavaria ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...