Hardtop Skrevet Februar 12, 2020 Forfatter Skrevet Februar 12, 2020 10 timer siden, e30 tic skrev: Ca slik Aha! Da er det jo veldig greit, for den har jeg ikke.
Hardtop Skrevet Februar 20, 2020 Forfatter Skrevet Februar 20, 2020 (endret) Da er garasjen atter en gang ryddet noenlunde etter lakkering, og noen kilo med plastfolie er levert på dynga. Etter en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor vi fikk hilse på Lennart, satt vi igjen med en fangst som besto av et senterstykke til fronten, et bagasjelokk av den lette typen, og Pepsi Max. Lennart hadde vært på Kalas, så noen sightseeing inne på 02-Depån ble det ikke denne gangen. Det passet oss ganske bra, etter å ha kjørt 60 mil. 😅 Frontstykket var ikke 100% rustfritt, men vesentlig bedre enn det jeg har fra før. Etter sandblåsing og behandling med rustmelka fra Wurth, satser jeg på at det duger. Jeg venter litt med å sveise på senterstykket, og prioriterer å få byttet ut bakplata først. Den krever litt arbeid i form av bytte av nedre del, så da er det bare å sette kappeskiva i sving. Skar ut den gamle biten, og punktet fast den nye. Punktet og kjølte, punktet og kjølte. Viktig å ikke bli for ivrig her, slik at det ikke slår seg i varmen. Etter å ha satt en million punkter, satt det fast der det skulle Resten av kvelden gikk med til å slipe ned sveisen med vinkelsliper. Viktig også her å ikke slipe for intenst, det er fort gjort å tilføre for mye varme. Hel ved til slutt. I mine øyne skal 02`er med litt attitude ha eksosen i senter. Bakplata hadde eksosen sidestilt, på pensjonistvis, så den måtte flyttes. Kappet ut to like biter, og lot de bytte plass. Da skal dette plasseres på bilen. Her var jeg litt i tvil om fremgangsmåten. Kunne forsøke å splitte de originale skjøtene, men fant ut at det ikke er lett å få pent igjen. Dessuten har bilen hatt en liten skade på hjørnet bak, så derfor valgte jeg å kutte skjermene. Da behøver jeg heller ikke å sveise igjen de ekstra hullene som er etter de firkantede lyktene. Fjernet først den gamle plata, slik at jeg kunne sette den "nye på plass for oppmerking. Skar deretter med litt margin, slik at det er noe å slipe på ved tilpassingen. Så da er det for første gang mulig å se at dette skal bli en Roundie. Litt vinterferie først nå, så får vi se om det går an å få sveiset dette på plass noenlunde riktig. Endret Februar 20, 2020 av Hardtop Kvasi, StigJ, JE og 7 andre reagerte på dette 10
Hardtop Skrevet Mars 8, 2020 Forfatter Skrevet Mars 8, 2020 Da var vinterferien unnagjort, og det ble endelig mulighet til å komme seg ut i garasjen igjen. Etter å ha vært smart nok til å ta noen mål på forhånd, fikk jeg tilpasset bakstykket slik at det forhåpentligvis passer med et koffertlokk på topp til slutt. Punktet fast på begge sider først. Deretter var det bare å kjøre på i sakte tempo, slik at det ikke slår seg. Til slutt ser det ut som hel ved. Måtte sende avgårde en bestilling til diplomingeniørene igjen, ettersom skjørtene på bakskjermene var litt lurvete i overgangen til bakplata. Innvendig skal jeg uansett sprøyte med Wurth strukturmasse, så der nøyer jeg meg med å rengjøre sveisen. I skjøten mellom bagasjegulv og bakplate brukte jeg Volvo sveiseprimer, og punktet fast med sveisetang. Ellers har det ikke skjedd så mye, bortsett fra at jeg fikk kjøpt fire Wössner stempler med H-profil råder av en hyggelig svenske, så da har jeg mulighet for å få laget til en lite driftsikker, høykomprimert M10. Pal Ostgard, Kvasi og jorg1s1 reagerte på dette 3
Hardtop Skrevet Mars 22, 2020 Forfatter Skrevet Mars 22, 2020 Her står det litt stille for tiden, på lik linje med resten av verden. Coronaviruset resulterer i store omveltninger for oss optikere, og det har vært mye å ta tak i på jobb. 😕 Da er det jo viktigere enn noen gang å isolere seg i garasjen, så kanskje det blir litt hyppigere oppdateringer fremover. Etter å ha kjøpt stemplene fra den hyggelige svensken, fikk han selvfølgelig vansker med å selge toppen som var matchet til stemplene. Det resulterte i at jeg kjøpte den av ham også. Dette er da stempler/råder/topp som har vært minimalt brukt i en Chevron B8. Motoren er bygget i England. Toppen har stålvippearmer, Dr. Schrick 316 graders kam, og bearbeidede forbrenningskamre. Kompresjonsforhold 11,8:1. Om den er portet vet jeg faktisk ikke, da jeg ikke har fått den hjem ennå. I følge selger skal motoren da yte oppunder 200 hk, med 48mm Webere. Det gjenstår å se, men det er sikkert en livlig kombo. Slik ser det ut. E12 topp fra 76. Da er det vel trolig fra en 520 vil jeg tro. Jeg drømmer litt om et oppsett med Jenvey ITB`s og datasprut på denne etterhvert, men tiden får vise hva det blir til. Pal Ostgard reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå