Gå til innhold

9c53 Electric auxiliary heater bmw e90.


Sand1
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har fått et litt merkelig problem. Jeg sliter litt med den elektriske varmeren på bilen. 

Så jeg har undersøkt det store intrenettet. Men i å med at diesel er veldig populært i norge, og at denne ikke ikke eksisterer på bensin modellene så er det ikke så mye opplysninger og få. 

Så da tenkte jeg at jeg skulle undersøke om det var noen andre som har hatt samme feilen. Da jeg heller mot at det er noe feil etter pcb kortet, da alt funger slik det skal. 

Syptomer er: Bilen blir ikke like fort varm som den pleier og bli. Denne skal koble inn når tempraturen ute er under 10 grader. Denne er lin-bus styrt så er flere faktorer som skal til for at den skal starte, slik som temperaturen på motoren og at den ene flappen står i riktig posisjon. 

Det jeg har undersøkt til nå:

Den elektriske varmeren får strøm fra tykke kabelen som går fra batteriet. strøm trekk på 50 amp og samme volt som batteri. 

Ikke jordingsproblemer. 

sjekket rød ledning fra ihka der er det volt som batteri som kommer ut. Ohmet ledinger fra kontakt på varmer til ihka modul. Disse lå på 2 ohm. Prøvd og sjekke om det kan være dårlig kontakt i disse med det ser bra ut. 

Fargen jeg har fra ihka til varmer er gul,rød og grå. så dette stemmer ikke helt med koblingskjema. 

Selvfølgelig det første jeg sjekket var alle sikringene i hanskerommet. Men finner ikke noen som har gått der.

sjekket at alle flappene til styringen av luft fungerer og at de kommer opp til 100% 

Ut ifra teknisk info, så skal det gå en leding fra hjernen til skikringsboksen Der er den loopet til inhka der er den også loopet for så til kretskort på varmeren. Så jeg holder en knapp på at det er noe enten med kretskort eller etter kretskort på varmeren som er problemet. 

Så ser ut til at jeg bestiller en ny varmer og prøver. da jeg ikke har tilgang på scope. 

Er ikke alltid at den får feil melding, men varmeren virker uansett ikke. til tross for at det ikke ligger noe feil kode. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm er noe snodige greier det der. Ser at vis du tar ut kontakten så kjører den samme feilkode. Så virker som det er en universal kode mot varmeren. Jeg slipper heldigvis ut med dashen, men ser på e70 så sitter den litt lengre opp. For meg så virker det som det er valeo/ebersprecher som har problemer mens denso enheten Ser ut til pg gå klar. Så kan virke som at det Kan være noe med disse rundt 2009-2012 produksjonen som går igjen. Men vanlig mann i gata merker nok ikke noe til det. Samt at det er nok mange som har overtatt en bil der det er et problem, der det er bare slik at det tar tid og varme opp dieselbilene. 
 

jeg skal oppdatere når jeg har fått den brukte enheten, så vis den funker så skal jeg åpne den gamle og se om jeg finner noe som har gitt seg. Men kan jo risikere at den har samme feil. Krysser fingrene for at jeg får en som virker☺️ 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er jeg igang med prosjekt varme i bilen. Etter mye om og men så har jeg fått ut den gamle varmeren og ny «brukt» har kommet. Vurderer veldig sterkt og bestille en sprell ny varmer? Men kjedelig og svi av 6 lapper på noe jeg er usikker på. De som har demontert har selvfølgelig kappet jordings kabelen. Så denne må jeg flytte over fra den gamle. Men frister ikke vis den skulle vise seg og være i orden. Men slik der nå så virker den ikke uansett så jeg er villig til og ta sjangsen. Det jeg umiddelbart la merke til er at de har 2 forskjellige nr. Den orginale sluttet på 300 mens den ny brukte sluttet på 200. Jeg tok og ohmet den gamle mot den jeg bestilte. Det kan selvfølgelig være pga forskjeller at de har forskjellig verdi. Det hadde vært veldig greit vis jeg kunne ha koblet meg dirkete på med strøm for og sjekke om den var i orden. Men pga bus styring så har jeg ikke funnet noe vei forbi. Men vis noe har løsning til hvordan jeg kan få testet den gammle så er jeg veldig intressert😃

ADEF0D67-B173-4459-B5B2-A110FA512AAE.jpeg

FB027719-2249-498C-A9FD-0DA1A06F8E33.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 19.34, 540is skrev:

På andre merker er det ikke uvanlig at disse gir seg etter ca 100 000km. Har skiftet flere på VAG og sist i forrige uke på en MB W212 hvor bare pedalene sto igjen inne i bilen.. De har vel alle vært ca 2008-2012 modeller.

Oi skitt tok den fyr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Sand1 skrev:

Da er jeg igang med prosjekt varme i bilen. Etter mye om og men så har jeg fått ut den gamle varmeren og ny «brukt» har kommet. Vurderer veldig sterkt og bestille en sprell ny varmer? Men kjedelig og svi av 6 lapper på noe jeg er usikker på. De som har demontert har selvfølgelig kappet jordings kabelen. Så denne må jeg flytte over fra den gamle. Men frister ikke vis den skulle vise seg og være i orden. Men slik der nå så virker den ikke uansett så jeg er villig til og ta sjangsen. Det jeg umiddelbart la merke til er at de har 2 forskjellige nr. Den orginale sluttet på 300 mens den ny brukte sluttet på 200. Jeg tok og ohmet den gamle mot den jeg bestilte. Det kan selvfølgelig være pga forskjeller at de har forskjellig verdi. Det hadde vært veldig greit vis jeg kunne ha koblet meg dirkete på med strøm for og sjekke om den var i orden. Men pga bus styring så har jeg ikke funnet noe vei forbi. Men vis noe har løsning til hvordan jeg kan få testet den gammle så er jeg veldig intressert😃

Du kan ikke ohme en ptc komponent. Du vet ikke verdien, da den er avhengig av temperatur.

Du har ringamperemeter. Du burde jo ha målt rundt + kabelen til varmeren, mens den stod i bilen. Da ser du om den trekker strøm og hvor mye.

Det er lite trolig med defekt LIN bus, så det et ett usikkerhet moment. For å måle LIN bus, må du ha et oscilloskop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med du, når det kommer til ohmingen. Tenkte vis jeg lot de få samme forhold at det skulle være en indikasjon men kan være forskjell fra varmer til varmer. Det er i allefall ikke brudd i elementet.
 

koblet på klamp amperemeter nå den stod i bilen. Den fikk verdier på 54a og opptil 68a. Prøvd ved flere anledninger. litt variasjon på ute temperatur. Kjørt diagnosen i ista d. Men da skal alt være i orden. 
 

jeg vurderte og kjøpe et scope. Men ekke noe billig greier det. Men er under sterk vurdering for øyeblikket. Men nå er den ny gammle på vei inn i bilen så krysser fingrene for at den funker☺️ Hadde jo vært deilig og slippe og kjøre 10-15 min før det kommer lunk(heldigvis har jeg isolert garasje den kan stå i om natten) 

jeg får en følelse på slaven til linbusen som sitter på kretskortet til varmeren kåler det til. Men blir spennas og se resultatet etterpå/i morgen😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at varmeren varmer så mye den kan, så lenge batteri og lading er OK. Bilen måler belastning på dynamo og gir en god del av resten (av tilgjengelig strøm) til varmeren.

Jeg får stort sett varme etter et par minutter i disse dager, så foreløpig er jeg fornøyd med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er varmeren byttet og virker som den blir fortere varm en den har gjort tidligere. men vanskelig og si da det er litt varmt om dagen. Men får nok merke dette bedre i morgen tidlig. Fikk en svidd lukt etter bytte(noe som er posetivt da det er tegn på liv) Så etter litt refleksjon da jeg også fikk samme feilmelding når jeg tok ut kontakten så vil jeg anta at det er kretskortet/kominikasjonen til kretskortet som er problemet. Skal sjekke for feil koder om en ukes tid og komme tilbake med med oppdatering når det har vært noen minus her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
6 timer siden, DustyBimmer skrev:

Hei, har samme problem på min e90 lci nå. Ble d bra med ny varmer og hvordag var d å demontere. Måtte du ut med hele dashen? 

 Det ble ikke noe bedre, så enten så har jeg fått del som har samme feilen. Eller så har jeg en annen feil typ ledningsbrudd den ene eller den andre veien. Har ikke hatt så mye tid til overs, så har ikke blitt prioritert da jeg har varm garasje som jeg parkere i. Jeg klarer ikke og finne noe ledningsbrudd fra inhka og ned. Får noen rare verdier på strømledningen så vurderer og strekke opp en igjenom kupen bare for og prøve. Har bestilt nytt batteri nå som jeg venter på. I tilfelle det kan være så banalt enkelt. Det begynner og bli dårlig men er ikke så dårlig at det skal være noe problem. Så skal oppdatere så fort den blåser varmt igjen😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, 540is skrev:

Du har ikke samme problemet som Otis hadde med E70 i en annen tråd her, manglende koding/programmering? Og/eller feil del etter produksjonsdato? 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320d-lim/repair-manuals/64-heating-air-conditioning/64-12-auxiliary-heating-with-

1 time siden, 540is skrev:

Du har ikke samme problemet som Otis hadde med E70 i en annen tråd her, manglende koding/programmering? Og/eller feil del etter produksjonsdato? 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320d-lim/repair-manuals/64-heating-air-conditioning/64-12-auxiliary-heating-with-control-element/POwEmjY

control-element/POwEmjY

Skal ikke være noe problem, kjørte programering av ihka når jeg byttet, det jeg kanskje mistenker litt er at den brukte jeg har fått er egentlig til x1 så det kan være at det klusset det til. Selv om jeg bestilte på artikkel nr. Så planen er og sjekke det som sjekkes kan. For så vis alt er som det skal så bestiller jeg evnt en ny varmer. Men er ikke noe billig sak så hadde håpet at det brukte enheten skulle bekrefte at det var varmeren som var defekt. Men det var ikke så enkelt. Så skal nok til med det til helgen for nå begynner det og bli kjøligere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...