Sand1 Skrevet Oktober 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 10, 2020 (endret) Da har jeg gått i gang med prosjekt varmer i bilen. Begynte med og bytte batteri og registrere bytte av dette(lot den stå 3 timer etter på pga bli kjent med batteriet , men det utgjorde ikke noe forskjell på varmen rett etter oppstart. Jeg husker når dette var i orden, så startet jeg bilen og hadde på auto så gikk det ikke mange sekundene før den giret opp hastigheten på viften, nå så girer den ikke opp før vann tempen er på 40 grader ish. Så jeg hadde en feil kode på 9c4a som jeg trodde hadde noe med at varmeren ikke startet, (tanken streifet meg også at dette kan være bus forstyrrelser) så sjekket motoren til friskluf omluft. denne virket som den skulle og jeg byttet den ut med vent motoren. bare for og se om feil evnt flyttet seg over. Det snodige var at 9c53 feil melding ikke var til stede. Så etter og ha kjørt test av varmeren så trekker den rundt 46 amp, når jeg starter bilen, som ikke gir menging i det hele tatt, det er forbruk der. det vil si at det må komme ut som varme, men det gjør det ikke. så alt tyder på at alt fungerer slik det skal. når jeg kobler ut testen så ser jeg at amperen detter ned til 0, for så og gå opp til rundt 50 amp ish. det kommer ikke opp noen feil melding på noe. Så jeg tenker i å med at batteriet må bli kjent med bilen så skal jeg bruke bilen noen dager og så kjøre ny test. da batteriet må ha noen dager på seg med adapsjon. Når feilen kom så var batteriet på 700 ish cca en av 800. Nå i dag så var det på 580 så det begynner og bli dårligere men ikke så dårlig at det det skal være noe problem foreløpig. Endret Oktober 10, 2020 av Sand1 DustyBimmer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 26, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 26, 2020 Har blitt litt stille fra denne kanten, litt for mye og gjøre om dagen, biler som skal på eu godkjenning ny vannpumpe som lekker ved høyt trykk osv. Samt nok andre ting og henge fingrene i. Det har fremdeles ikke blitt noe bedre etter batteri bytte så jeg har har gått og grublet på hva som kan gjøre at dette ikke funker som det skal. Nå har batteriet fått noe tid og bli kjent med bilen og visaversa. det er ikke noe endring i oppvarmingstiden. Så i å med at jeg har et strømtrekk så må alt egentlig fungere. bortsett fra at varme elementet ikke omvandler det til varme. Så det er jo merkelig, med 14,3x50 amp så burde den iallefall produsere 700watt med varme, men det får jeg ikke ut av elementet så jeg har landet på at det må være noe som gjør at hele elementet ikke virker. Jeg har bestilt nytt element til bilen. Fikk det for ca 2-3 uker siden. Så planen var og få satt inn det nye elementet og eventuelt teste det jeg har i bilen med og koble til kablene i fot brønnen for og kjenne om hele elementet ble varmt. Time will show🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2020 (endret) Da har jeg omsider fått byttet elementet. Sprell nytt orginal element 😊 jeg prøvde og starte den opp til morra idag/går blir det vel. Viften giret ikke opp slik den burde ha ha gjort. Men nå er det ekstremt mildt ute også lå på 9 grader. Så kan være at det må gå seg til litt. Så skal la det få noen dager på seg for å sjekke. Slikt umiddelbart så er det slik det har vært de siste åra. Ikke noe varme før vannet når 40 grader. Føles veldig bortkastet ut akkuratt nå, men men er et steg nærmere. kjørt så klart programering og encoding av det nye elementet. så det ser ut som jeg må fortsette og klø meg i hode🤔 det er ikke feil melding på varmeren. Den trekker strøm 50 amp. Så alt ser tilsyne latede ut til og virke. Så det er mulig at det kan være noe brudd i ledningen fra hjernen og til ihka eller muligens dynamo? Hmm. Endret Oktober 29, 2020 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DustyBimmer Skrevet Oktober 29, 2020 Share Skrevet Oktober 29, 2020 (endret) Veldig merkelig, får du fortsatt noen form for feilkode? Har selv samme problemstilling som du beskriver ved at jeg har strømtrekk, men merker ikke noe særlig varme før kjølevæske blir varm og viften girer heller ikke opp før det. Jeg har dog ikke prøvd å bytte element enda da jeg akkurat har montert full defa pakke så jeg klarer meg, men er jo greit at det elektriske elementet fungerer når man ikke bruke defa 🥶. edit: har også hatt aktiv 9C53 feilkode. Endret Oktober 29, 2020 av DustyBimmer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Oktober 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2020 8 timer siden, DustyBimmer skrev: Veldig merkelig, får du fortsatt noen form for feilkode? Har selv samme problemstilling som du beskriver ved at jeg har strømtrekk, men merker ikke noe særlig varme før kjølevæske blir varm og viften girer heller ikke opp før det. Jeg har dog ikke prøvd å bytte element enda da jeg akkurat har montert full defa pakke så jeg klarer meg, men er jo greit at det elektriske elementet fungerer når man ikke bruke defa 🥶. edit: har også hatt aktiv 9C53 feilkode. Alle feil kodene er borte. kommer ikke opp noe, og jeg ser at amp endrer seg når jeg starter bilen. samt at når jeg aktiverer testen i ista så slår den av i et lite øyeblikk for så aktivere testet og det ser ut til og fungere. Det som er det snodige er at den har et så stort amper trekk. og alt ser ut til og fungere. men skal gå litt hardere til verks til helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet November 15, 2020 Forfatter Share Skrevet November 15, 2020 (endret) Jeg har hatt et par runder nå og alt ser ut til og virke som det skal. Så jeg hadde en litt artig opplevelse etter og ha parkert bilen i garasjen her en morgen så fikk jeg opp battery discharging when stationary, og fikk ikke startet bilen. Dette kastet meg inn i kampen mot ibs sensoren, så jeg koblet ut denne og da spratt amp trekket opp til 60 der den normalt har ligget rundt 50, men det blir ikke noe fortere varmt, så vis jeg setter på vindus varmeren så detter trekket ned til rundt 30amp. Så jeg har bestilt en ny ibs sensor. i håp om at den har gitt feil verdier til dme(hjernen), slik at denne har tullet til med tilgjengelig strøm osv. IBS sensoren er ikke noe enkel sak og sjekke om virker som den skal. man kan måle trekk osv, men man får ikke opp om den gir feil signaler osv kun vis den er helt defekt. Endret November 15, 2020 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet November 19, 2020 Forfatter Share Skrevet November 19, 2020 (endret) Da er IBS byttet ut, og fikk noen rare verdier på batteriet, merket når jeg skulle kjøre hjem i dag at den var litt mere treg startet. låt bilen stå ute i 0 grader i 3 timer for at ibs skulle bli kjent med bilen og batteriet. Ikke nødvendig med programering av ny ibs. Temperaturen på bc hadde da gått ned til 20 grader, så jeg koblet på tang ampmetret. og voila 60 amp trekk med engang. hastigheten begynte på 1, og mye mere styr med vifter og det hele. Strømtrekket gikk ned ved og aktivere vindusblåsning. gikk da ned til 55 amp ca, tidligere så dalet den ned til 30. Så nå blir det bare og se den ann når jeg skal hjem fra jobb i morgen om ting er som det skal. så nå er det bare og få ladet batteriet i løpa natta. slik at jeg får sjekket opp dette, om det var topp spenning som gjorde at jeg ikke fikk noe godt resultat. Endret November 19, 2020 av Sand1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet November 26, 2020 Forfatter Share Skrevet November 26, 2020 Da har det gått noen dager med ny ibs sensor. Det er ikke store endringen ifht hvor fort varm den blir. Jeg merker at det er litt mere lunk ved kald start. Men tar fremdeles 10 min før ruta tiner ordentlig. Jeg husker når jeg kjøpte bilen så var jeg på tanken på og kjøpe webasto/Defa da jeg hadde begge deler på touranen jeg hadde før, men var jo ikke noe stress når det ble så fort varmt. 2 kvartaler så var den god og varm. Så jeg har satt snuten mot dynamoen. Så skal se om jeg klarer og finne en spennings regulator. i utgangs punktet så sier etk at det ikke kan byttes spennings regulator. Men det ser ut som valeo og bosch mulig kan ha det. Loaden ligger på 75% under oppstart. Har en f11 men den har gått cirka litt lengre så vil nok anta at børstene/spennings regulatoren er cirka like slitt på den også. Så får prøve og bytte og se hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 26, 2020 Share Skrevet November 26, 2020 (endret) Mister nesten nattesøvnen av denne lesningen. 😛 Har samme feilkoden på min 2011 E90 325d, men den kommer bare av å til heldigvis. Og jeg kan kvittere den ut hver gang den dukker opp..... foreløpig. Endret November 26, 2020 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet November 26, 2020 Forfatter Share Skrevet November 26, 2020 16 minutter siden, Øyvind L. skrev: Mister nesten nattesøvnen av denne lesningen. 😛 Har samme feilkoden på min 2011 E90 325d, men den kommer bare av å til heldigvis. Og jeg kan kvittere den ut hver gang den dukker opp..... foreløpig. Det var det samme hos meg også, var egentlig ikke noe stress. fjernet meldingen, men fikk ikke noe varme fordi om. Har jo garasje med varmepumpe i også så jeg kan parkere der så har jeg varm bil. Men så begynte jeg da, og da har jeg ikke lett for og gi meg heller. Så nå har jeg nok brukt rundt 14 000kr på skiten, men fordelene er at dere slipper og bytte disse tingene, for sannsyligheten for at disse tingene er i orden er ganske stor. og jeg vil anta at det feilen jeg leiter etter er mulig den som utløser koden også, tiltross for at jeg ikke har fått feilkoden etter bytte av den elektriske varmeren. Men jeg klarer ikke og finne noen som har kommet til bunns i dette så isteden for at alle leiter etter feilen, så kan jeg iallefall dele hva jeg har gjort til nå, det kan jo være en grei pekepinn. vurderer og dra ut den elektriske varmeren, for og sjekke temperaturen på elementet. da det er 4 år siden den virket sist, så det er mulig at jeg husker feil også. mistaken nå er at dde ikke føler den har nok strøm til og sette i gang hele elementet slik at dette går bare på halv styrke. dde får signalet fra dynamoen igjen bsd signalet. så vis ibs mener at det har 1 prioritert på strøm så får denne dette og overskudd går til varmeren. Men vis dynamoen ikke kan levere nok så vil den si i fra til dde om tilgjenelig kapasitet. Har prøv og oppdatere i-level til 18 versjon også. så ligger nok ikke sw heller vis det ikke er en kortslutning klima panel eller hjerne som har konket. Men da ville feilen ha kommet igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 26, 2020 Share Skrevet November 26, 2020 (endret) På min er blir det varme ganske raskt, men jeg følte at 1eren jeg hadde før ble raskere varm og mye varmere. Det jeg vet på min E90 er at den ikke har pakken som heter "S842A kaldt klima". 1eren min hadde det og jeg følte varmeapparatet var mye bedre på den. Kan det ha noe å bety for hvor mye den varmer? Flott at du deler erfaringen din. Når jeg så prisen på delen i ETK så tenkte jeg at jeg kan leve med den feilkoden en stund til siden jeg har en følelse av et min fortsatt virker. Endret November 26, 2020 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Januar 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2021 Da har jeg skrinlagt prosjekt electric auxiliary heater. eller på tysk når man leiter i ncs elektriche zusatzheizung høre jo nesten mere kinesisk ut. Når har jeg byttet store deler for å få noe varme. Så nå går jeg over i en fase der jeg rett og slett må vente til problemet melder seg på andre plan. Det som har blitt byttet til nå er: den elektrisk varmeren. Nytt batteri Ny Ibs sensor Ny spennings regulator med børster Nytt klimapanel. Har kodet alt og har i-level oppdatering e89x-18-502 Jeg har trekk på strøm til varmeren ca 30-55 amp (noe som til sier at det det muligens begrenses av strøm mangel) ikke noe feil melding på k-line. Dessverre så har jeg ikke funnet noe som gjør at jeg får noe mere fart på varmeren. Det er fremdeles ikke noe boost av varme før bilen når 40 grader. Jeg har en en følelse at den ikke registrerer noe overskudd strøm i fra dynamo. hadde håpet at og bytte spennings regulator ville ha hjulpet, men det hjalp ikke. Så nå får jeg bare følge med på load og hvor mye amp som kommer ut av dynamo. Den elektriske varmeren er registrert i ncs, så jeg står igjen med 3 alternativer: 1 Hjerne evnt defekt ledning fra dynamo til hjerne. 2 defekt dynamo 3 at det er gjort endringer/bug i software som gjør at den ikke starter. Men inntil videre så legger jeg ballen død. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 Men det rare er jo at du registrerer strømtrekk på 30-55 A. Hvor blir varmen av? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sand1 Skrevet Januar 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2021 Det er helt riktig! det vil også si at lin bus`en virker/ hele systemet virker. Men jeg føler at det er dårlig med varme og få. Ruta har ikke tint så mye etter at bilen har stått på tomgang i 10-15 min med full defrost, pleier og starte den opp før jeg skal reise pga det blir ikke satt en skrape på noen ruter her i gården. Men for morro skyld skal jeg ta med et ir termometer fra jobb, og dra ut heater` en bare for og sjekke tempen på den, kan være noe software greier som gjør at den starter lavt og går gradevis opp. Er det forbruk så er det en forbruker en plass og den forbrukeren generer energi som skal komme i form av varme. Så mulig det er bare meg, men jeg minnes og huske at det bare tok typ 2-3 minutter så kom den en relativt bra med varme. Men nå er det ikke noe varme før motoren er typ på 40-50 grader. kommer lunk i fra ca 30 grader. Men har innstilt meg litt på at det bare er slik. Har vært inne på tanken på frikoblingshjulet på dynamoen også, men testet dette når jeg byttet spenningsregulatoren. Så det virket til og være greit, men akkurat på denne så får du ikke frikoblinghjulet løst fra valeo. er bytte dynamo som er alternativet og det kjenner jeg at jeg ikke er så sugen på. Men det kunne jo være at den ikke produserer nok til og drive heateren effektivt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 13, 2021 Share Skrevet Januar 13, 2021 Det er et mysterium for min del. Kan det være slik at vifta snurrer for fort og dermed blir lufta rundt elementet nedkjølt? Og dermed lavere temperatur? Eller tenker jeg helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå