Gå til innhold

Anbefaling for kjøp av første bil?


stian.sogard
 Share

Anbefalte innlegg

Har eid en E46 med m47 nå ifra 230 000 til 276 000 km. Skulle i utgangspunktet bare ha den et år, men den har oppført seg for bra til det 😅 

Den ble kjøpt for 27 000 for snaut to år siden. Ikke m-sportpakke på denne, for de måtte man man ut med 40 til 50 tusen for.. 

Fikk likevel det peneste rattet (med unntak av m-rattet), takluke, og et overraskende velholdt sort skinninteriør med sportsseter. Sistnevnte er et must spør du meg, selv om alle interiøralternativene i E46 tåler alderen godt.

Null oljeforbruk på denne, og fremdeles original turbo. Skiftet termostater og vannpumpe, så nå er driftstemperaturen bra også. Sjekk gulvet under for rust, det begynner å bli et problem på E46 nå, selv om de kan se relativt pene ut på oversiden. 

M54 er en nydelig bensinmotor. Pen gange og alt det der som appellerer til entusiasten. Kan stemme i at den ikke er spesielt økonomisk på drivstoffsiden. Ikke unormalt med oljeforbruk heller, på grunn av råtne stempelringer. Holdt på å kjøpe en 325xi i høst, men å fylle 1 liter olje pr 3 tanker bensin (bensinen forsvinner fort med denne motoren), dét blir kostbart. 

Har et inntrykk av at neste generasjon karosserier (e8x, e9x, e6x) holder bedre mot rust, men der kan sikkert andre komme med mer relevante erfaringer enn meg. Solgte min e81 etter 180 000 km., og den var ihvertfall å betegne som rustfri dører og skjermer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo en 2000 E46 320d i familien i mange år. Foreldrene mine kjøpte den som en nr 2 bil i 2010, før søstera mi arva den i 2016. Den hadde da gått over 320 000 km og planen var at hun skulle "kjøre den ut". Men den var jaggu seig, akkurat som en gammel Toyota. Motor og drivverk var ikke til å slite ut, men rusta fikk herje fritt. Den var så stygg på slutten at ho var flau for å kjøre den, så jeg solgte den for ho for 4000,- 😂 Men en av de siste gangene jeg kjørte den var vel rett før den ble solgt i 2018, måtte kjøre den ett stykke på noen svingete landeveier. Den var søren meg stadig fast å fin å kjøre, det overrasket meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...