Gå til innhold

Anbefaling for kjøp av første bil?


stian.sogard
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min aller første bil en gang i de kommende månedene, det jeg rett og slett lurer på er hvilken bil jeg burde kjøpe. Jeg bor i grunn på landet og pappa mener at drivstofforbruk er en viktig faktor, men jo mindre den bruker: jo kjedeligere er den. Spørsmålet mitt er altså, hvilke biler anbefaler folk som førstebil, jeg er også usikker på om jeg skal gå for bensin eller diesel. Bilen må være manuell og bakhjulstrekk. Jeg har et budsjett på maks 55 000.

Takk for svar :)

Endret av stian.sogard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden prisene på E90 318/320d m47 begynner å bli lave så tror jeg kanskje jeg hadde sjekket der. E46 begynner å bli gamle og rust begynner å bli ett veldig utbredt problem. Men E46 er ingen dårlig bil. Veldig fornøyd med min egen som snart tipper 300k km, men man må sette seg ned ett par ganger i året og pusse rust på kronglete steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuft vs et mer morsomt valg.

La meg begynne med det mindre kjedelige alternativet: E46 (2002-2005) 325i(x). Eller lillebror 320i.

Mtp Det «fornuftige valget» så blir driftskostnad litt teoretisk, for en gammel diesel så blir de daglige utgiftene veldig fokusert på.
De mindre populære konstadene er, dyser, turbo og div koksing, samt partikkelfilter. Det behøver ikke bety et høyere kostnadsbilde å eie og drifte en gammel diesel, selvom den bruker mindre suppe og denne koster mindre enn bensinen, men jeg tror fordelene (besparelse mtp diesel) langt på vei vil utlignes med mindre (teoretisk) trøbbel med bensinsekseren.

Et fornuftig valg av diesel er E9* med M47, altså 2005 - 2006, 318 evt 320d.

prøv begge å se hvem som snakker til deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eldre bilen er, jo mer utfordringer får man gjerne, både mtp rust, og mekaniske/elektriske utfordringer. E46 320i/d er (var) flotte og gode biler, men de begynner å bli gamle, og dette var bruksbiler, som i stor grad er preget av slitasje i dag.

E60 520i med M54 kan muligens være innenfor budsjett, men den er ikke spesielt økonomisk. Ellers har man tidlige E87 118d og 120d, med M47. 120d går ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoda Octavia med 4x4 og diesel :P kjedelig bil, ikke like kul som BMW men når du har hatt den et par år, blir det mye billigere med "kul" bil mtp forsikring. 

Har selv hatt nesten hele rekka: 316i, 320d, 525tds, 525d, 525d (nyere) 530d, X5. Da jeg forsikra 525tds på meg selv (var 20) tror jeg at jeg lå på 15-16 000 i året, den var dyr (316 var aldri forsikra på meg). Men da jeg ble 23 raste prisene, på X5 og 525d betalte jeg 484 i måneden, litt usikker på hva jeg ligger på med kun X5'en men er litt under det. 

BMW er så populære blant ungdommen, derfor mye skader og vraking. Derfor dyre forsikringer, så jeg ville nok gått for noe helt annet om jeg var deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Det er jo selvfølgelig ingen fasit på dette, men det er kjempefint at dere kommer med anbefalinger og erfaringer. Jeg har sjekket forsikring på gjensidige, og jeg får 60% startbonus på grunn av øvelseskjøringsapp. Derfor havner forsikringen på rundt 750 kroner i måneden, selv om den er registrert på meg. Ellers kan jeg bare registrere den på mamma :)))))).

Jeg har fått oppfatningen av at det gjelder om å ikke kjøpe de gamle dieselmodellene på grunn av mye tull som fort kan bli dyrt for en fattig liten gutt som meg, (mulig at denne startbonusen går til helvete dersom det blir en forsikringssak det første året eller to).

Endret av stian.sogard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, stian.sogard skrev:

Jeg har fått oppfatningen av at det gjelder om å ikke kjøpe de gamle dieselmodellene på grunn av mye tull som fort kan bli dyrt for en fattig liten gutt som meg

Dersom du er fattig så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ikke kjøpe BMW. Dette kan bli veldig dyrt å fikse på om noe går sikkelig galt, tenker da på ting litt ut over normale slitedeler. 

Om du likevel skal ha BMW så velg en hvor det er minst fare for at noe går galt. Da er vi på 2005-2006 318d eller 320d. Samme gjelder også for 118d og 120d av samme årsmodeller. Ikke velg bensin utgavene av disse modellene, grusomme motorer. 1-serie og 3-serie er solide biler med gode dieselmotorer, de holder langt bedre enn tilsvarende VW Golf eller Audi A3 (som også er populære førstegangs biler). Gå etter de kjedelige bilene, de med små felger og uten sort grill. Disse bilene har ofte hatt voksene eiere = bedre økonomi enn ungdommer = bedre vedlikehold 😀

Skal du ha bensin så velg enten E39 520i fra 2001-2002 eller E46 320i fra 2000-2004. E39 5-serie er solid som en tanks, like sikker som en også om du skulle kjøre av veien. Å finne en rustfri E46 320i som ikke er herja er vanskelig, lykke til der 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, stian.sogard skrev:

jo mindre den bruker: jo kjedeligere er den.

Syns dette var en litt snål tankegang 🤔😅 Etter å ha prøvd en del forskjellige biler så syns jeg ikke dette stemmer helt 😅

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Gå etter de kjedelige bilene, de med små felger og uten sort grill. Disse bilene har ofte hatt voksene eiere = bedre økonomi enn ungdommer = bedre vedlikehold.

Litt naivt å tenke slik. Finnes mye voksne eiere som ikke tar vare på bilene sine, uansett hvordan økonomien deres er. 

Er heller ikke bare ungdommer som bytter til sort grill og større felger 🙄

 

Ellers er jeg enig med flere her. E90 2005-06 med M47 motor, eventuelt E87 med samme motor. Kan gjerne ta en titt på E46 320d 150hk også. 

E39 kan jo være et alternativ det og, men syns de sliter litt mer med rust på selve karosseriet enn E46. 

320i E46/520i E39 er jo et alternativ det også, men der er ikke forbruket spesielt bra, og heller ikke mye effekt. 😅

Så for å si det enkelt, i din prisklasse så blir nok bilene med lavest forbruk de som er minst kjedelig å kjøre 😉

318d eller 320d med litt tuning kan være gøy nok for en fersk sjåfør 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for rekkeseks bensin.

E60 520i/525i er ikke et dumt forslag. Den som ligger til 40 ser tilsynelatende bra ut. 

E46 og E39 er pene biler, men begynner å bli veldig gamle nå. Lite kollisjonssikre og rust er et reelt problem på svært mange av de etterhvert. 

Uansett om bilen og motoren har et bra rykte snakker vi her om 10-20 år gamle biler. En grundig sjekk, helst på løftebukk og med en kyndig kompis/bekjent er absolutt å foretrekke uansett.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lars89 skrev:

Jeg ville gått for rekkeseks bensin.

E60 520i/525i er ikke et dumt forslag. Den som ligger til 40 ser tilsynelatende bra ut. 

E46 og E39 er pene biler, men begynner å bli veldig gamle nå. Lite kollisjonssikre og rust er et reelt problem på svært mange av de etterhvert. 

Uansett om bilen og motoren har et bra rykte snakker vi her om 10-20 år gamle biler. En grundig sjekk, helst på løftebukk og med en kyndig kompis/bekjent er absolutt å foretrekke uansett.

 

 

E60 520i har jeg hørt går like bra som å kaste en ballong. Stor sedan med en 2l bensin uten moment, må jo sluke bensin. Da er det bedre med m47/m57  + omprogrammering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...