Gå til innhold

N47 120d går dårlig


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en vinterbil.   2007 120d.
Det var lyd i registeret ved kjøp, så jeg har skiftet alle 3 kjedene, alle slidene, og byttet like godt høyttrykks pumpen når jeg var i gang. 
Motoren går nå silkemykt, men jeg fikk feilkode på alle 4 glødepluggene, så skiftet gløde kontroll unit,  og nå har jeg ingen feilkoder.. 
Da burde jo alt vært fryd og fornøyelse.
MEN..
Jeg synes bilen går dårligere enn forventet. Motor gangen er helt fin, og draget er jevnt i hele turtalls registeret, men den føles som en 116d istedefor en 120d. 
Har forsøkt å teste MAF sensor med Autophix BMW Diagnostic scanner, men får da bare kommunikasjons feil mot MAF.  Mulig instrumentet ikke klarer å teste den?
Finnes det noen annen måte å få sjekket MAF sensoren? Eventuelt noen andre gode forslag til hvorfor bilen går dårligere enn jeg forventer, men uten noen feilkoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å si uten å prøve bilen selv. Er det 163 eller 177hk? Skal uansett gå godt og dra bra på høye turtall også. Har den godt veldig langt?  For tett partikkelfilter vil kunne gjøre at den går dårligere . Kan du lese av trykket i dpf med diagnose utstyret ditt?

Endret av kimhas
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kimhas skrev:

Litt vanskelig å si uten å prøve bilen selv. Er det 163 eller 177hk? Skal uansett gå godt og dra bra på høye turtall også. Har den godt veldig langt?  For tett partikkelfilter vil kunne gjøre at den går dårligere . Kan du lese av trykket i dpf med diagnose utstyret ditt?

Er en 177hk. Og forrige eier påstår at den er chippet i tillegg.. Føles mere som 110 hk enn 177hk ihverfall.
Får ikke lest av noe trykk, men hadde jo feil på gløderele, så tror ikke den regenererer partikkelfilteret da.. så kan jo være det.. Ville tro jeg burde fått feilkode på det da om partikkel filteret var begynnt å gå tett?  Bilen har kjørt 200.000km, men aner ikke hvor lenge den har kjørt med feil på gløding.
Tror jeg bare bestiller meg en billig MAF fra Koed og tester.  koster 2500,-, så får vel blø det.. Kan kanskje prøve å koble av pluggen å kjøre uten først, for å se om bilen oppfører seg likt.

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fant ut av problemet!

Jeg logget eksos temperaturer, luftmengde inn, regenerering +++ uten å finne noen feil. Ingen feilkoder heller. Gav opp å fortsatte å bruke bilen til jeg en dag reagerte på at bilen gikk litt høyt på tomgang selv etter 1times kjøring. Sjekket kjølevanns temperaturen i instrument panelet, og den viste minusgrader på kjølevannet 😛

Byttet sensor, og fikk ny bil!! 
Er veldig stor forskjell i effekt nå, og har friskmeldt bilen :)

 

FA1DA8D1-34DA-4FD7-862C-049164EFFAA4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...